Hej, i helgen tog batteriet i vår nyckel hastigt och lustigt slut. Då talar vi tvärstopp, i går morse ville den inte alls vara med. Mötte spänningen till ca 2.5V men sannolikt sjönk den avsevärt när den belastades.
Nåväl - låsa igen och låsa upp går ju med telefonen, att köra är ju lite värre. Hade det hänt på semesterresan hade stämningen säkert blivit "lätt ansträngd"...
Nåväl, vad Ni bör notera att det är ett väldigt speciellt batteri i vår FOB - CR3032. Det är inget som finns hos Insjö-Clas eller Kjelle, jag hade tur och hittade det lokalt hos en specialbutik. Nu köpte jag två på en gång och avser att ha reservbatteriet tillgängligt i bilen för framtida bruk.
Så det är väl andemeningen med posten, ta med nyckelkortet och/eller införskaffa några batterier av denna typ så slipper Ni bli stående i fel situation
Bra tips! Har läst om fler som råkat ut för samma sak som du. Jag har köpt hem trippla batterier, men lagt dem i tvättstugan. Nu ska ett ut i bilen istället.
Tack för tipset, har lagt en beställning på ett gäng nu.
Hände mig också för några veckor sedan, var dock på Zeekr Service Center vid tillfället så de löste det. Fick där tipset att nyckeln fungerar även utan batteri, man lägger den mot b-stolpen precis som med kortet. Borde då rimligtvis även fungera att köra med om man lägger nyckel på kortläsaren i bilen?! Någon kan ju prova när deras batteri kör slut ..
Citat från: dm4 skrivet jun 25, 2024, 03:01 PMHände mig också för några veckor sedan, var dock på Zeekr Service Center vid tillfället så de löste det. Fick där tipset att nyckeln fungerar även utan batteri, man lägger den mot b-stolpen precis som med kortet. Borde då rimligtvis även fungera att köra med om man lägger nyckel på kortläsaren i bilen?! Någon kan ju prova när deras batteri kör slut ..
Jag provade, fick det inte att funka med batteritorsk:) Med nyckelkortet går det galant!
Citat från: roffe_s skrivet jun 24, 2024, 10:40 PMHej, i helgen tog batteriet i vår nyckel hastigt och lustigt slut. Då talar vi tvärstopp, i går morse ville den inte alls vara med. Mötte spänningen till ca 2.5V men sannolikt sjönk den avsevärt när den belastades.
Nåväl - låsa igen och låsa upp går ju med telefonen, att köra är ju lite värre. Hade det hänt på semesterresan hade stämningen säkert blivit "lätt ansträngd"...
Nåväl, vad Ni bör notera att det är ett väldigt speciellt batteri i vår FOB - CR3032. Det är inget som finns hos Insjö-Clas eller Kjelle, jag hade tur och hittade det lokalt hos en specialbutik. Nu köpte jag två på en gång och avser att ha reservbatteriet tillgängligt i bilen för framtida bruk.
Så det är väl andemeningen med posten, ta med nyckelkortet och/eller införskaffa några batterier av denna typ så slipper Ni bli stående i fel situation
Vad händer om batteriet i nyckeln tar slut under körning?
Citat från: Vasaru skrivet jun 28, 2024, 10:18 AMCitat från: roffe_s skrivet jun 24, 2024, 10:40 PMHej, i helgen tog batteriet i vår nyckel hastigt och lustigt slut. Då talar vi tvärstopp, i går morse ville den inte alls vara med. Mötte spänningen till ca 2.5V men sannolikt sjönk den avsevärt när den belastades.
Nåväl - låsa igen och låsa upp går ju med telefonen, att köra är ju lite värre. Hade det hänt på semesterresan hade stämningen säkert blivit "lätt ansträngd"...
Nåväl, vad Ni bör notera att det är ett väldigt speciellt batteri i vår FOB - CR3032. Det är inget som finns hos Insjö-Clas eller Kjelle, jag hade tur och hittade det lokalt hos en specialbutik. Nu köpte jag två på en gång och avser att ha reservbatteriet tillgängligt i bilen för framtida bruk.
Så det är väl andemeningen med posten, ta med nyckelkortet och/eller införskaffa några batterier av denna typ så slipper Ni bli stående i fel situation
Vad händer om batteriet i nyckeln tar slut under körning?
Det brukar inte hända särskilt mycket så länge vi kör, vanligtvis ropar inte fordonen på nyckeln under körning, möjligen får man en påminnelse om att batteriet är svagt. Jag kan dock inte påminna mig om att vi fått någon sådan varning i vår Zeekr innan nyckeln lade av. Problemet är snarare om vi stannar för att käka eller ladda, då skulle det sannolikt kunna krångla.
Vi var ute på en hyfsat lång körning under kvällen före, inklusive ett matstopp i grannstaden. Men allt gick bra, det var morgonen därpå som nyckeln var stendöd.
Citat från: roffe_s skrivet jun 28, 2024, 07:08 PMCitat från: Vasaru skrivet jun 28, 2024, 10:18 AMCitat från: roffe_s skrivet jun 24, 2024, 10:40 PMHej, i helgen tog batteriet i vår nyckel hastigt och lustigt slut. Då talar vi tvärstopp, i går morse ville den inte alls vara med. Mötte spänningen till ca 2.5V men sannolikt sjönk den avsevärt när den belastades.
Nåväl - låsa igen och låsa upp går ju med telefonen, att köra är ju lite värre. Hade det hänt på semesterresan hade stämningen säkert blivit "lätt ansträngd"...
Nåväl, vad Ni bör notera att det är ett väldigt speciellt batteri i vår FOB - CR3032. Det är inget som finns hos Insjö-Clas eller Kjelle, jag hade tur och hittade det lokalt hos en specialbutik. Nu köpte jag två på en gång och avser att ha reservbatteriet tillgängligt i bilen för framtida bruk.
Så det är väl andemeningen med posten, ta med nyckelkortet och/eller införskaffa några batterier av denna typ så slipper Ni bli stående i fel situation
Vad händer om batteriet i nyckeln tar slut under körning?
Det brukar inte hända särskilt mycket så länge vi kör, vanligtvis ropar inte fordonen på nyckeln under körning, möjligen får man en påminnelse om att batteriet är svagt. Jag kan dock inte påminna mig om att vi fått någon sådan varning i vår Zeekr innan nyckeln lade av. Problemet är snarare om vi stannar för att käka eller ladda, då skulle det sannolikt kunna krångla.
Vi var ute på en hyfsat lång körning under kvällen före, inklusive ett matstopp i grannstaden. Men allt gick bra, det var morgonen därpå som nyckeln var stendöd.
Jag fick varning av bilen för låg batterinivå i nyckeln redan i mars?? Bytte efter nån veckas varningsmeddelanden. Hoppas det dröjer lite längre till nästa varning. Om den nu varnar överhuvudtaget nästa gång vill säga.
Citat från: Paddy skrivet jun 28, 2024, 07:16 PMCitat från: roffe_s skrivet jun 28, 2024, 07:08 PMCitat från: Vasaru skrivet jun 28, 2024, 10:18 AMCitat från: roffe_s skrivet jun 24, 2024, 10:40 PMHej, i helgen tog batteriet i vår nyckel hastigt och lustigt slut. Då talar vi tvärstopp, i går morse ville den inte alls vara med. Mötte spänningen till ca 2.5V men sannolikt sjönk den avsevärt när den belastades.
Nåväl - låsa igen och låsa upp går ju med telefonen, att köra är ju lite värre. Hade det hänt på semesterresan hade stämningen säkert blivit "lätt ansträngd"...
Nåväl, vad Ni bör notera att det är ett väldigt speciellt batteri i vår FOB - CR3032. Det är inget som finns hos Insjö-Clas eller Kjelle, jag hade tur och hittade det lokalt hos en specialbutik. Nu köpte jag två på en gång och avser att ha reservbatteriet tillgängligt i bilen för framtida bruk.
Så det är väl andemeningen med posten, ta med nyckelkortet och/eller införskaffa några batterier av denna typ så slipper Ni bli stående i fel situation
Vad händer om batteriet i nyckeln tar slut under körning?
Det brukar inte hända särskilt mycket så länge vi kör, vanligtvis ropar inte fordonen på nyckeln under körning, möjligen får man en påminnelse om att batteriet är svagt. Jag kan dock inte påminna mig om att vi fått någon sådan varning i vår Zeekr innan nyckeln lade av. Problemet är snarare om vi stannar för att käka eller ladda, då skulle det sannolikt kunna krångla.
Vi var ute på en hyfsat lång körning under kvällen före, inklusive ett matstopp i grannstaden. Men allt gick bra, det var morgonen därpå som nyckeln var stendöd.
Jag fick varning av bilen för låg batterinivå i nyckeln redan i mars?? Bytte efter nån veckas varningsmeddelanden. Hoppas det dröjer lite längre till nästa varning. Om den nu varnar överhuvudtaget nästa gång vill säga.
Mmm, nu har min bättre hälft pendlat mer än mig de senaste veckorna så där kan ju ha varit ett meddelande hon inte sett? Därför är jag lite försiktig med att påstå att meddelandet inte funnits där, jag tänker att det lär ju visa sig när fler medlemmar ska byta :)
Jag kom ut till bilen i måndags och inget hände. Det verkar som att batteriet i nyckeln är dött, 2.6v.
Det kom då inga varningar i min bil, körde senast i söndags.
Man ska nog ta hem något extra och ha i bilen. Oklart hur bra det var från början, men det höll knappt 5 månader.
Hejsan.
Jag har också bytt batteri i fjärren men den fungerar fortfarande inte.
Gjorde ni någonting speciellt efter batteribytet för att den skulle funka?
Kanske jag annars fått ett dåligt batteri
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Citat från: Zeekr skrivet sep 22, 2024, 11:29 AMHejsan.
Jag har också bytt batteri i fjärren men den fungerar fortfarande inte.
Gjorde ni någonting speciellt efter batteribytet för att den skulle funka?
Kanske jag annars fått ett dåligt batteri
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Mmm, har Du också noterat att det finns en uppdatering till vår key-fob i Zeekr store?
1 - Mät spänningen över batteripolerna, bör vara kring 3V om batteriet är fräscht.
2 - säkerställ att batteriet har anläggning och att key-fob reagerar, t ex genom att låsa/låsa upp. Görs enkelt via t ex billigaste multiinstrumentet från Biltema.
3 - Uppdatera nyckeln genom att i bilen installera och köra appen för uppdatering.
Hoppas att det hjälper, lycka till :)
Hur öppnar man nyckeln???
Citat från: Brolléus skrivet okt 25, 2024, 04:50 PMHur öppnar man nyckeln???
Det beskrivs i appens manual, det finns ett litet jack i guldsargen runt nyckeln där jag satte in en mejsel och försiktigt vred upp.
Har nu haft min bil sedan slutet av mars och i förrgår fick jag byta batteri i nyckeln för 3:e gången. Det kan inte vara riktigt och det är sjukt j---la uselt att det inte finns någon som helst varning innan det längre inte fungerar. Hur nyckeln kan sluka så mycket energi att ett knappcellsbatteri tar slut på veckor är en gåta. I tidigare bilar har jag kanske bytt vartannat år och alltid fått ett meddelande i bilen att batteriet börjar ta slut.
Man gör klokt i att ha ett antal extra batterier i bilen. CR3032 är en udda storlek som är svår att hitta på en mack eller liknande. Det går, som konstaterats tidigare, inte att köra iväg med nyckel som har tomt batteri. Du måste ha "kreditkortsnyckeln" i så fall.
Citat från: Sand skrivet dec 05, 2024, 02:10 PMHar nu haft min bil sedan slutet av mars och i förrgår fick jag byta batteri i nyckeln för 3:e gången. Det kan inte vara riktigt och det är sjukt j---la uselt att det inte finns någon som helst varning innan det längre inte fungerar. Hur nyckeln kan sluka så mycket energi att ett knappcellsbatteri tar slut på veckor är en gåta. I tidigare bilar har jag kanske bytt vartannat år och alltid fått ett meddelande i bilen att batteriet börjar ta slut.
Man gör klokt i att ha ett antal extra batterier i bilen. CR3032 är en udda storlek som är svår att hitta på en mack eller liknande. Det går, som konstaterats tidigare, inte att köra iväg med nyckel som har tomt batteri. Du måste ha "kreditkortsnyckeln" i så fall.
Jag har nyss bytt, efter att bilen varnade. Senaste byte i mars redan efter 3 månader. Men jag har uppdaterat key-fob i september (följ @roffe_s inlägg 5/10 om ni inte redan gjort detta). Så förhoppningsvis håller mitt nybytta batteri längre än 7 mån till nästa gång. Skulle det hålla uppåt ett år så klagar jag inte.
Hänt mig med men som någon skriver låser man upp med mobil. För att starta lägger ni den (döda) nyckeln på mobilladdaren, det finns ett par upphöjningar på den där den läggs och sen startar ni bilen. Efter det kan ni lägga nyckeln var som helst, ingen kommunikation med nyckeln behövs efter uppstart. Rekommenderar alla att ha ett extra batteri i bilen. Beställs enklast genom Batteriexperten eller GP batteri.
Då har min j---la nyckel lagt av igen. I december uppdaterade jag nyckeln men inte hjälpte det. Får väl kräva en ny nyckel helt enkelt :(
Min nyckel dog på resa i Danmark. Öppnade med kredtitkortsnyckel. Sedan upptäckte jag att telefonen på laddningsplatsen funkade också. Bytt batteri. Köpte en bunt.
Citat från: Camper63 skrivet jan 24, 2025, 09:51 PMMin nyckel dog på resa i Danmark. Öppnade med kredtitkortsnyckel. Sedan upptäckte jag att telefonen på laddningsplatsen funkade också. Bytt batteri. Köpte en bunt.
Misstänker att du upptäckte att den trådlösa laddningen inte fungerade, något som jag också hade problem med. Var i kontakt med Zeekr som undrade om jag hade en Zeekr X men när jag sa att det är en 001 så skulle vi boka en tid för att titta på felet. På X kunde man tydligen sätta på eller stänga av laddningen och jag började då leta i instruktionsboken och hittade att det går även på 001. Gå in på "Laddning" och klicka sedan på "Annan enhet" uppe i högra hörnet. Då kommer en meny där du kan slå på eller av den trådlösa laddningen.
Var inte helt lätt att hitta i instruktionsboken som finns i appen. Tänk om någon hade kommit på den enkla lösnignen att man skulle kunna söka i instruktionen. Men det går inte.....
Ok, även min nyckel lade av igen, ca 1 månad efter eget batteribyte. Har bytt batteri 2ggr sedan leverans för 13 månader sedan, ca 2800 mil körda. Men, som jag tidigare skrivit så fungerar nyckeln ändå, man lägger den mot b-stolpen för att låsa upp och sedan initialt på telefonladdningsplatsen för att köra.
Citat från: dm4 skrivet feb 09, 2025, 10:45 AMOk, även min nyckel lade av igen, ca 1 månad efter eget batteribyte. Har bytt batteri 2ggr sedan leverans för 13 månader sedan, ca 2800 mil körda. Men, som jag tidigare skrivit så fungerar nyckeln ändå, man lägger den mot b-stolpen för att låsa upp och sedan initialt på telefonladdningsplatsen för att köra.
Jag läste att nyckeln hela tiden kommunicerar med bilen när man är i närheten av den, så jag fick rekommendationer om att klä in nyckeln i folie under färd och om man parkerar nära t.ex köket eller kontoret där man är hela tiden :-\ dålig design på mjukvaran där isåfall