Zeekr Club Sweden

Zeekr => Zeekr 001 => Ämnet startat av: Vasaru skrivet jul 17, 2024, 06:27 PM

Titel: 1.1.2
Skrivet av: Vasaru skrivet jul 17, 2024, 06:27 PM
1.1.2 på ingång till min bil.
Changelog;

* Improved charging planning and filters
* Improved route planning
* Enhanced navigation user experience
* Better HUD display for Android Auto
* Improved Apple Carplay & Android Auto connections
* Media volume stable when doors open
* Softend and lowered the overspeed warning sound
* Smoother ACC & LCC  :)
* Improved Automatic Lane Change :)
* Improved seat belt reminder logic
* More accurate Traffic Sign Information
* Door handle light duration reduced to 3 minutes
* Sport mode enabled in One Pedal Drive
* General improvements to all languages

Håller på och installerar den nu, får se imorgon ifall det gör några underverk :) Men förhoppningsvis kan man navigera i Waze och inte få i HUD att det är 99 km til nästa avfart när det är 9,9km nu :)
Hoppas också på att ACC och LCC blir bättre, 1.1 gjorde stor skillnad men det är fortfarande väldigt ryckigt enligt mig.
Titel: SV: 1.1.2
Skrivet av: roffe_s skrivet jul 17, 2024, 09:17 PM
Nu har jag testat 1.1.2 några dagar, och tycker mig hitta några tydliga förbättringar:
1 - Adaptiva farthållaren. Mjukare och mer behaglig när man kommer ifatt andra bilar, mindre Yo-Yo efter framförvarande bil.
2 - ljudet vid hastighetsöverskridande har en vettigare nivå och ton.

Har dessutom provkört såväl Polestar 3 och Polestar 4 i dag, avslutningsvis tog vi vår Zeekr längs samma kurviga, tjälskadade vägsträcka.

En kort resumé: Zeekr 001 klarar jämförelsen mot 4 med heder. Framför allt är luftfjädringen i sportläge en bra kombination av komfort och sport. Ljudnivån är jämförbar, kanske fortplantas lite mer vägljud från fyrans traditionella fjäderben. Men skillnaden är inte stor. Stereon är jämförbar, vi meckade inte med inställningarna men kanske lite mer basmuller i fyrans HK-system, renare ljud i Yamaha-anläggningen.

Mjukvarumässigt har Zeekr ytterligare något steg kvar för att förfina upplevelsen i Zeekr OS. Framför allt Google Home och Navi ligger ett snäpp före och ljudsignalerna är betydligt lägre i nivå och mer förfinade.

Men ändå - ett rätt jämnt lopp. Är fortsatt nöjd med Zeekr tack vare luftfjädringen.

Polestar 3 - är bilen värd ett par hundra kkr mer än Zeekr? Kanske, den imponerade mycket på oss. Det känns som en betydligt mindre och väldigt precis bil än vad den i verkligheten är. Den lägre prestandan i f t fyran/001 är märkbar men räcker gott och väl till för inspirerade och trevliga turer. Bilen är märkbart tystare än fyran/001, då körde vi varianten med akustikrutor. Bilarna är väldigt välbyggda och BW-systemet i Trean ännu ett steg uppåt från de båda andra bilarna. Naturtroget ljud, väldefinierad ljudbild och lika stram som tydlig basåtergivning.

Fyran i guld kanske avgår med skönhetspriset, trean vinner däremot på alla andra punkter. Det går inte att komma ifrån att trean rullar på en generation nyare och mer förfinad plattform. 001:an måste jag trots allt säga står sig väl i konkurrensen, finns det en klass för prisvärdhet må jag säga att den är en mycket stark kandidat.

Men - vi behöver mer arbete på mjukvaran. Den rent sagt farliga "emergency lane"-funktionen, larmsignalerna när jag vill korrigera spåret vid körning med kurvassistent måste reduceras i omfattning (lite korrigering måste den tåla), sänkas i volym samt inte ge en signalton som skrämmer upp såväl passagerare som djur.

Navigatorn får vi återkomma till, åker till fjällen om några dagar. Men visst vore det nice med en satellitvy, möjlighet till kartbild i förardisplayen samt lite bättre språkförståelse. Ett exempel - Google i fyran hade inga problem att hitta adressen till "stadstorget i Skellefteå" och lägga upp en rutt dit. Det klarar inte vår assistent utan att vi själva letar reda på adressen.

Men - Personligen tycker jag att Zeekr tar tydliga steg framåt med varje ny version. Det uppskattas :)