Hej! Jag är helt ny här och står i rappet att beställa en privilege.
Då jag kör långa sträckor blir den praktiska räckvidden mellan två laddningar viktig.
Dvs hur långt man kommer från 75-80% laddning (då man oftast åker för att laddeffekten sjunker) tills man är nere på 10-15% ??
Vad har ni för erfarenhet och hur mycket skiljer det vintertid?
Norrbottnisk vinter - vanligen 2.4 till 2.8 kWh/mil. Norrbottnisk sommar - räkna 2.2-2.5 kWh/mil.
Så med ca 95 kWh tillgängligt i praktiken blir 70% ca 66.5 kWh.
Med siffrorna ovan räcker det till ca 27-30 mil, vintertid 24-28 mil (har 20 tum på vinterdäcken).
Men första stinten blir oftast längre, brukar ladda upp till 90-100% innan avfärd.
Många påstår sig ha lägre förbrukning, och kanske har det? Men jag har aldrig ens testat något ECO-läge utan kör som jag alltid gjort... ;)
Då är räckvidden rejält sämre än Teslan jag åkt med nu.
Den körde jag från sälen till Norrköping (41 mil) i vintras utan att vara helt batteritorr. Normal körning med moms på hastighetsbegränsningen.
Är zeekr:n verkligen så mycket sämre?
Citat från: roffe_s skrivet sep 09, 2024, 05:31 PMNorrbottnisk vinter - vanligen 2.4 till 2.8 kWh/mil. Norrbottnisk sommar - räkna 2.2-2.5 kWh/mil.
Så med ca 95 kWh tillgängligt i praktiken blir 70% ca 66.5 kWh.
Med siffrorna ovan räcker det till ca 27-30 mil, vintertid 24-28 mil (har 20 tum på vinterdäcken).
Men första stinten blir oftast längre, brukar ladda upp till 90-100% innan avfärd.
Många påstår sig ha lägre förbrukning, och kanske har det? Men jag har aldrig ens testat något ECO-läge utan kör som jag alltid gjort... ;)
Jag har högre förbrukning, bor på västkusten där är det backigt och blåser alltid. Vinter max 28 mil (org 22" med org vinterdäck), sommar max 33 mil med org fälg/däck (80->10%). Körde dock 41 mil på 92%->7% förra veckan men det var under idealiska förhållanden. Veckan innan dess körde jag Grebbestad -> Sundsvall med 1.89Kw/mil men även det under bästa möjliga förhållanden, dvs sommar, sol och rejäl medvind. Hemvägen 2.35kwh/mil.
Citat från: Mats skrivet sep 10, 2024, 09:14 AMDå är räckvidden rejält sämre än Teslan jag åkt med nu.
Den körde jag från sälen till Norrköping (41 mil) i vintras utan att vara helt batteritorr. Normal körning med moms på hastighetsbegränsningen.
Är zeekr:n verkligen så mycket sämre?
Hej igen, nej inte enligt min uppfattning, baserat på 2 bröder i M3LR. Jag skulle säga att Zeekr drar 0.3-0.4 kWh mer per mil när vi jämför. I förhållande till vår Polestar 2 launch edition är Zeekr 001 Privilege snålare, kanske 0.2-0.3 kWh7mil. Med tanke på skillnad i utrymmen, vikt och däckstorlek är skillnaden i f t mina bröders bilar i min värld relevant, nästan låg. Fälgstorleken verkade göra ca 10% att döma av när jag lade om från 20 till 22 tum i våras. Nu är det höst så kanske kommer det nya referenser när vinterluddorna ska monteras igen?
Men Sälen är ju 80 km/h stora delar av vägen, dessutom svårt att köra om vintertid och i köer. Siffrorna jag angav gäller minst 110 km/h (jag brukar låsa farthållaren på + 5-10 km/h vid långkörning), tänk E4 Stockholm - Luleå i hyfsat gles trafik. Det är liksom en annan sak än Sälen - Stockholm, om än Stockholm - Norrköping är bra väg.
Du hittar folk som kör sina bilar på under 2 kW/mil och visst har jag gjort några sådana erfarenheter under någon mysig tur på landet. Tror jag kört 44-45 mil utefter E4 vid någon resa ned till Hufvudstaden (började på 99-100% hemifrån). Men generellt sett och i motorvägstempo drar bilen mer, framför allt typ pendling i ruskväder. Så även de Tesla MY jag provkört, har aldrig kommit i närheten av de siffror man ibland ser på olika forum ;)
Jag och dm4 är nog exempel på realister, och jag vet att dm4 har järnkoll inklusive laddförluster. Det mesta sitter nog i föraren gissar jag, enda chansen är nog att själv provköra och jämföra :)
Citat från: Mats skrivet sep 10, 2024, 09:14 AMDå är räckvidden rejält sämre än Teslan jag åkt med nu.
Den körde jag från sälen till Norrköping (41 mil) i vintras utan att vara helt batteritorr. Normal körning med moms på hastighetsbegränsningen.
Är zeekr:n verkligen så mycket sämre?
Inte för att förta din upplevelse med Teslan så är Sälen-Norrköping en dålig jämförelse.
När jag körde min Tesla Model X Stockholm-Sälen-Stockholm med full packning så behövde jag ett långt och ett kort laddstopp till Sälen men endast ett kort på väg hem. Anledningen? Jo det är rejäl höjdskillnad och det gör faktiskt skillnad.
Jag hade en Model X Raven (den uppdaterade drivlinan från 2019) med 100 kWh batteri. Körde med 22" på sommaren och 20" på vintern. På sommaren (har inte kört min 001 på vintern) är min 001 Privilige med 22" ganska signifikant mycket snålare. Gissar att den är ganska jämförbar med min väns Tesla Model S som också är en Raven. Han kör på 20" på sommaren och 19" på vintern.
Har en Privilege sedan slutet av mars. Kört lite drygt 1000mil där flertalet resor är Södertälje-Leksand ToR. På dessa resor ligger jag runt 22kW/100km. Har aldrig varit någon "söndagsåkare" utan ofta gällande hastighet + moms 8) Kör jag hemma i vardagen blir det ofta runt 20kW. Idag körde jag till Zeekr i Haninge och körde det snålaste jag kunde, "surfade" bakom lastbilar på motorvägen, höll 80 och 60 på vägen mellan Slagsta och Haninge osv. Riktig "svennebanan" körning med andra ord. Snittade 16,1 kW på den körningen (totalt 99km). Så spannet är väl mellan 16-22. Till helgen ska jag till Göteborg så det blir intressant och se förbrukning när de första 300km (till Jönköping) är motorväg. Gissar att jag hamnar kring 24kW/100km då. Har också gjort några resor ToR Leksand med tom släpvagn. Släpvagnen är helt öppen, ingen kåpa eller gallersidor. Det har knappt påverkat förbrukningen, max 1kW/100km extra skulle jag säga.
Det är absolut bra förbrukning med 22"
Man undrar varför de är skodda med så stora hjul orginal (även på vinterhjul).
Misstänker att det härstammar från kinesiska marknaden.
Jag tror de flesta likt jag själv prioriterar räckvidd och ljudnivå, inte minst på vinter.
Det är ju inte så att det blir fult me 20" precis.
Lite off topic: är det nån som hört rykten om när V3 kommer till Europa?
Citat från: Mats skrivet sep 18, 2024, 01:19 AMDet är absolut bra förbrukning med 22"
Man undrar varför de är skodda med så stora hjul orginal (även på vinterhjul).
Misstänker att det härstammar från kinesiska marknaden.
Jag tror de flesta likt jag själv prioriterar räckvidd och ljudnivå, inte minst på vinter.
Det är ju inte så att det blir fult me 20" precis.
Lite off topic: är det nån som hört rykten om när V3 kommer till Europa?
Kan inte säga att jag störs av något däckljud från 22", snarare att jag upplever bilen som tyst. Snyggt är det väl när bilen står still också. Men givetvis onödigt och dyrt, 20" hade funkat lika bra. Kanske att bilens tyngd gör att man vill upp i dimension?
Hjulsidans storlek har inte lika stor påverkan på förbrukning som däckets bredd. Vi kör 22" men "bara" 265 breda däck. Jag hade 285mm på min Tesla Model X. Deras 20" är 275 breda vilket är vad jag körde på på vintern.
Om ni inte går ner i bredd på era 20" hjul jmf med 22" så ser ni ingen vidare vinst på förbrukning. Om de är smalare, klarar de verkligen vikten på bilen rent säkerhetsmässigt? Ni ser möjligen positiv effekt på ljud och definitivt på komfort (högre däcksida).
Hjulsidans design har däremot en effekt på vinddrag och därmed förbrukning, samt eventuell obalans beroende på hur lätt snö kommer in i fälgens utrymmen.
Själv har jag nyss beställt 22" från Zeekr för 47k. Via Euromaster fick jag offert på 43k med 21" och samma Continental premiumdäck. Hellre original när priset skiljer sig så lite. Zeekr ville inte sälja 20-21" till min Privilige. Fick inget svar på varför, men accepterade att köra på 22" eftersom det ändå är smalare än jag var van vid på min förra bil.
Nja.. jag kommer från model S av senaste snitt och nu även higland med 19"
Jag reagerade på att däckljudet va högre när jag provkörde privilege.
Även varningsljud och blinkers mm var mycket mer påtagligt.
Kan till viss del vara svårt att avgöra om dessa ljud framträder mer pga att kupén är tystare men jag reagerade.
Det va i stort sett det enda jag inte kände enbart positivt ( möjligen infosystemet som jag inte pillade på så mycket)
Men ärligt är higlandern med mindre 19" väldigt bekväm och tyst också.
Citat från: Hertsh skrivet sep 18, 2024, 11:40 AMHjulsidans storlek har inte lika stor påverkan på förbrukning som däckets bredd. Vi kör 22" men "bara" 265 breda däck. Jag hade 285mm på min Tesla Model X. Deras 20" är 275 breda vilket är vad jag körde på på vintern.
Om ni inte går ner i bredd på era 20" hjul jmf med 22" så ser ni ingen vidare vinst på förbrukning. Om de är smalare, klarar de verkligen vikten på bilen rent säkerhetsmässigt? Ni ser möjligen positiv effekt på ljud och definitivt på komfort (högre däcksida).
Hjulsidans design har däremot en effekt på vinddrag och därmed förbrukning, samt eventuell obalans beroende på hur lätt snö kommer in i fälgens utrymmen.
Själv har jag nyss beställt 22" från Zeekr för 47k. Via Euromaster fick jag offert på 43k med 21" och samma Continental premiumdäck. Hellre original när priset skiljer sig så lite. Zeekr ville inte sälja 20-21" till min Privilige. Fick inget svar på varför, men accepterade att köra på 22" eftersom det ändå är smalare än jag var van vid på min förra bil.
Är givetvis rullmotståndet som styr förbrukningen och rullmotståndet styrs av en mängd faktorer. Bredden på däcken kan vara en, vikt, gummiblandning, mönster andra.
Har beställt 20" vinterhjul med 255/50R20 GoodYear däck och original TPMS sensorer. Kostar 30 000:- för en uppsättning. Att addera ytterligare 17 000:- för original gick inte att motivera. Ställde fråga i vintras, innan köp, till Zeekr och fick då svar att det krävs 22" för att bromsok/skivor skulle få plats. Det stämmer inte och tyvärr är väl nivån på svar/personal på Zeekr fortfarande på "uppstartsnivå".
Detta med ljud är också mycket individuell upplevelse, både från stereo och vad som anses som störande ljud. Blinkerssljudet i Zeekr är betydlig högre än i andra bilar jag haft. Men eftersom jag notoriskt kört BMW så använder jag inte blinkers i alla fall.... 8) Däckljudet från mina 22" är upplever jag dock lägre än vad det var från 19" på BMW.
Citat från: Sand skrivet sep 19, 2024, 05:45 AMCitat från: Hertsh skrivet sep 18, 2024, 11:40 AMHjulsidans storlek har inte lika stor påverkan på förbrukning som däckets bredd. Vi kör 22" men "bara" 265 breda däck. Jag hade 285mm på min Tesla Model X. Deras 20" är 275 breda vilket är vad jag körde på på vintern.
Om ni inte går ner i bredd på era 20" hjul jmf med 22" så ser ni ingen vidare vinst på förbrukning. Om de är smalare, klarar de verkligen vikten på bilen rent säkerhetsmässigt? Ni ser möjligen positiv effekt på ljud och definitivt på komfort (högre däcksida).
Hjulsidans design har däremot en effekt på vinddrag och därmed förbrukning, samt eventuell obalans beroende på hur lätt snö kommer in i fälgens utrymmen.
Själv har jag nyss beställt 22" från Zeekr för 47k. Via Euromaster fick jag offert på 43k med 21" och samma Continental premiumdäck. Hellre original när priset skiljer sig så lite. Zeekr ville inte sälja 20-21" till min Privilige. Fick inget svar på varför, men accepterade att köra på 22" eftersom det ändå är smalare än jag var van vid på min förra bil.
Är givetvis rullmotståndet som styr förbrukningen och rullmotståndet styrs av en mängd faktorer. Bredden på däcken kan vara en, vikt, gummiblandning, mönster andra.
Har beställt 20" vinterhjul med 255/50R20 GoodYear däck och original TPMS sensorer. Kostar 30 000:- för en uppsättning. Att addera ytterligare 17 000:- för original gick inte att motivera. Ställde fråga i vintras, innan köp, till Zeekr och fick då svar att det krävs 22" för att bromsok/skivor skulle få plats. Det stämmer inte och tyvärr är väl nivån på svar/personal på Zeekr fortfarande på "uppstartsnivå".
Detta med ljud är också mycket individuell upplevelse, både från stereo och vad som anses som störande ljud. Blinkerssljudet i Zeekr är betydlig högre än i andra bilar jag haft. Men eftersom jag notoriskt kört BMW så använder jag inte blinkers i alla fall.... 8) Däckljudet från mina 22" är upplever jag dock lägre än vad det var från 19" på BMW.
Rullmotstånd är en sak, men många glömmer är luftmotståndet. Breda däck, mer luftmotstånd. Höjden på hjulsidan, inte avgörande där.
Lite förbrukningssiffror. Tycker de stämmer ganska bra med mina. Men frågan är hur mycket den felaktiga trippmätaren spelar in i siffrorna.
https://youtu.be/4VOC9Qo9qY8
Citat från: Kesoni skrivet sep 24, 2024, 10:20 PMLite förbrukningssiffror. Tycker de stämmer ganska bra med mina. Men frågan är hur mycket den felaktiga trippmätaren spelar in i siffrorna.
https://youtu.be/4VOC9Qo9qY8
Han räknar om till verklig förbrukning (bortser från trippmätarens fel) i slutet på videon. Tycker nog att jag kan känna igen mig i det han säger kring förbrukning.
Undrar om det är fel på trippmätaren på alla bilar. Måste kolla min egen vid tillfälle.
Citat från: Hertsh skrivet sep 25, 2024, 02:53 PMCitat från: Kesoni skrivet sep 24, 2024, 10:20 PMLite förbrukningssiffror. Tycker de stämmer ganska bra med mina. Men frågan är hur mycket den felaktiga trippmätaren spelar in i siffrorna.
https://youtu.be/4VOC9Qo9qY8
Han räknar om till verklig förbrukning (bortser från trippmätarens fel) i slutet på videon. Tycker nog att jag kan känna igen mig i det han säger kring förbrukning.
Undrar om det är fel på trippmätaren på alla bilar. Måste kolla min egen vid tillfälle.
Min felar, iaf mot Google maps, dock är min förbrukning högre även om jag räknar ned med trippmätarfel. Körde t.ex idag Grebbestad - Uddevalla ToR, ca 14 mil med 110 väg och regn samt 15-20m/s sidvind, hamnade på 2,58 kwh/mil.
Citat från: dm4 skrivet sep 25, 2024, 03:09 PMCitat från: Hertsh skrivet sep 25, 2024, 02:53 PMCitat från: Kesoni skrivet sep 24, 2024, 10:20 PMLite förbrukningssiffror. Tycker de stämmer ganska bra med mina. Men frågan är hur mycket den felaktiga trippmätaren spelar in i siffrorna.
https://youtu.be/4VOC9Qo9qY8
Han räknar om till verklig förbrukning (bortser från trippmätarens fel) i slutet på videon. Tycker nog att jag kan känna igen mig i det han säger kring förbrukning.
Undrar om det är fel på trippmätaren på alla bilar. Måste kolla min egen vid tillfälle.
Min felar, iaf mot Google maps, dock är min förbrukning högre även om jag räknar ned med trippmätarfel. Körde t.ex idag Grebbestad - Uddevalla ToR, ca 14 mil med 110 väg och regn samt 15-20m/s sidvind, hamnade på 2,58 kwh/mil.
Regn är tufft, eller snarare blöta vägar är tufft för förbrukningen. Och det där är ganska kraftig sidvind.