Har precis rullat de första milen efter uppdatering till v1.2 i värsta tänkbara väder (mörker, regn, dis). Förbättringarna är väldigt bra, bl a:
- ingen "wake-up"-tryckning på rattplattorna längre. Jättebra.
- ADAS inkl filbyte fungerar betydligt mer stabilt och utan "emergency lane"-tjafs. Klar förbättring.
- Manuell start förvärmning batteri via knapp, 20%-gränsen ersatt med 50 km kvar i räckvidd vid planering via Navi.
- Tydligare vägmarkering i Navi, möjlig att själv sätta min batterinivå när vi anländer till laddare.
- Snabb systemuppstart.
Med mera. Ger helt klart mersmak, ser fram emot att testa mer under morgondagen.
Trevligt! Ser fram emot att testa när jag får uppdateringen... vilket brukar dröja av någon anledning
Citat från: Vasaru skrivet nov 07, 2024, 09:06 PMTrevligt! Ser fram emot att testa när jag får uppdateringen... vilket brukar dröja av någon anledning
Tror att det breda släppet är inom kort, de är nog i absoluta slutfasen av beta-testningen just nu. Förstår jag det rätt är nästa mindre uppdatering redan planerad, ska fixa någon konsekvens av den nya snabba systemuppstarten.
Men av det jag sett tror jag det blir kalasbra att släppa 1.2 redan nu, den gör verkligen skillnad. Ytterligare en bonus jag märkte på hemvägen - den upplyser via assistenten när vi närmar oss en fartkamera. Bara en sån sak :)
Tack Rolf
Gott så, ser framemot att få ned denna uppdatering.
Ja, worth waiting for måste jag säga.
I grunden fungerar nu det mesta som man kan förvänta sig. Jag har väl kört ca 20-25 mil efter installationen men den feedback jag kommer att lämna blir betydligt kortare och mer på detaljnivå. De stora sakerna är fixade och vi får ha respekt för att Zeekr kan behöva förhålla sig till lagstiftning där jag kanske kan tycka annorlunda.
Jag skulle vilja prova släpvagn (farthållaren bör tillåtas fungera med släpvagn) och även hinna kolla kopplingen mot ABRP. Live-data till ABRP-appen är guld värd.
Men det blir verkligen kul att höra Era tankar när uppdateringen rullas ut. Jag är just nu väldigt nöjd med vad jag hunnit kolla :)
Nu har jag också fått 1.2 och kört en 10-15 mil med den. Mycket bra i den här uppdateringen, fortfarande några få konstiga meddelande från förarövervakningen. ADAS verkar stabil, körde några mil med LCC på och det kändes bra trots det risiga novembervädret med regn och mörker.
Skickat från min SM-X710 via Tapatalk
Instämmer, har nu kört en del landsväg, motorväg samt en del köande i Stockholm. LCC verkar stabil nu, följer mjukt bilen framför. Noterar även att accelerationen vid hastighetsändring från skyltavläsning sker mjukt, nästan för mjukt tyckte någon bakom mig vid tät trafik 🙂.
Kvarstår dock att automatisk sänkning av hastigheten sker strax efter en skylt. Vilket innebär att jag fick manuellt bromsa rätt hårt inför en kamera.
Tycker LCC funktionen har tagit stora steg.
Hade bara ett mycket kort 2+1 fil område och satt på helspänn men bilen passerade utan dramatik när jag låg i yttre filen för att köra om👍.
Bra jobbat Zeekr
Har lagt ca 200 mil med nya uppdateringen, 110 väg samt 70-80 till från arbetsplats. Kan inte säga att jag upplever någon större skillnad mer än att den nu bromsar på nya ställen samt fått för sig att det plötsligt är 90 på 110 sträcka, alltid på samma ställe dock. Överlag inga problem då jag är van. Bäst hittills är att jag slipper plingas/brottas med bilen om autolane/farthållare är på och jag vill byta fil.
Nu höst/vinter får jag problem med imma i kupén samt att övre kamerahuset immar igen på insidan, medför att alla hjälpsystem slutar fungera. Uppdateringen skulle vad jag förstår slå på den värmeslinga som ligger i rutan framför kameran, har dock inte kunnat verifiera om så är fallet. Borde då vara kopplad till defroster eller värmefunktion bakruta/sidospeglar.
Nu har även jag kört ett gäng mil med v1.2. Här summerar jag mina intryck om vad jag tycker har förbättrats och vad som fortfarande fungerar dåligt.
PLUS
Ingen black screen än så länge och hypersnabb uppstart av systemet.
LCC och vanliga farthållaren fungerar mycket bättre nu. Liksom automatiska körfältsbyten.
Generellt betydligt mindre pling och plong. Och inga felvarningar från förarövervakningen än så länge.
Senaste mediakälla sparas nu och jag slipper välja om källa och favoritkanal vareviga gång.
Jag kan nu under färd spara till min profil en ändrad inställning av t ex sätet.
Klimatinställningarna återgår till desamma som innan om jag touchknappstartar defroster och sedan slår av den. Det gjorde det inte förut.
Hjälplinjerna i backkameran verkar vara beständiga nu så jag slipper aktivera om dem i parti och minut.
Iom att jag nu beständigt kan ställa in ljudguidning i navigatorn på enbart varningsmeddelanden så slipper jag deaktivera ljudet manuellt varje gång jag ska använda navigatorn.
Inga obefogade neddimningar av centralskärmen till 0% i autoläge. Än så länge i alla fall. Gott så, men jag fattar inte varför de inte separerar autoläge för ljusstyrka från autoläge för tema (ljust/mörkt). Det är verkligen inte samma sak och de är separata i Zeekr X.
Förbättringarna av rutt- och laddningsplanering i navigatorn lovar gott men jag har inte hunnit testa så mycket ännu.
Möjlighet till manuell förvärmning likaså, bra men otestat.
SMÅ MINUS
Vänster pekplatta kräver fortfarande väckning t ex för att justera hastighet för farthållaren. Höger pekplatta funkar nu dock utan väckning.
Om jag pausat mediauppspelning med den fysiska knappen och sen stannar bilen så startar uppspelningen igång igen när jag öppnar förardörren.
Bilen återställer nu till körprogram Komfort omedelbart vid låsning av bilen. Tidigare så låg körprogram och mina avslagna "hjälpsystem" t ex avslagen hastighetsvarnare kvar i sina lägen under ca 15-20 min, så att man slapp göra om sina val vid varje kortare stopp/ärende. Det gäller fortfarande men efter uppdateringen märkligt nog inte för körprogram som ställer om till Komfort så fort jag låser bilen. Irriterande. Och i mitt fall då förstås även höjer fjädringen till normalläge. Tidigare låg fjädringen alltid kvar beständigt i det läge den hade när jag avslutade körningen. I mitt fall låg. Det sistnämnda är mest irriterande av utseendeskäl då jag tycker bilen är rejält mycket snyggare på parkeringen med en låg stance. Ja, jag är lite fåfäng :-).
STORA MINUS
Emergency-lane-eländet kvarstår dessvärre vad det verkar. Det dök i alla fall upp återigen på ett helt obefogat sätt.
Problemen med frontkameran sägs vara förbättrat iom uppvärmningen. Återstår att se när det senare i veckan blir kallare i Stockholmsregionen. Men den hanterar fortfarande lågt solljus lika uselt som tidigare. Ideliga varningar och felmeddelanden som upprepat rasslar fram på centralskärmen så fort det är lite lågt stående sol ute.
Trots "omarbetad" navigator tycks Zeekr fortfarande tycka att tunna vita streck för vägar mot ljusgrå bakgrund är god ergonomi. Helt obegripligt att inte det arbetats om i denna uppdatering. Liksom övriga generella brister i kartdata.
BESVÄRANDE FEL SOM KVARSTÅR (men som heller inte utlovats i v1.2)
Pga avsaknad av fuktigt väder eller minusgrader hittills kan jag inte avgöra om klimatstyrningen har förändrats. Ständig imma eller is på insida rutor vid fuktigt/kallt väder och med två eller fler personer i bilen är i min mening det i särklass allvarligaste felet med bilen.
Bilen vägrar fortfarande att spara mina individuella inställningar av körprogram Anpassat. Jag tvingas programmera om minst någon av inställningarna minst var tredje resa då den inte laddar in mina valda inställningar korrekt. Trots att det i redigeringsläget visuellt indikeras att Sport är valt för framdrivning så är det i praktiken Komfort. Trots att fjädring är inställd på Låg så ställer den ändå inte om fjädringen utan ligger kvar på Standard.
Den kassa lösningen för användarautentisering och usel ansiktsavläsning.
Avsaknaden av passive mobile key.
Ikoner som ofta kräver upprepade tryck för att aktiveras, som t ex pop-up för sätesvärme, klimatskärm etc.
Dåligt fungerande regnssensor.
Felvisande termometer.
Alldeles för stort lagg vid gaspådrag i körläge Komfort.
Bra info, Paddy. Några kommentarer kring vissa saker:
Kartdata - Ni har noterat att det finns ny kartdata att ladda ned (i alla fall för mig)? Kommer man åt via inställningar - avancerat i Navi-menyn.
Vi har ju haft både kallt och fuktigt här uppe i Norrbotten (-8 än så länge), jag tycker nog klimatanläggningen gör ett bättre jobb denna höst med att hålla bilen imfri. Vi är vanligtvis två i bilen.
Jag är tyvärr rädd att bilen enligt EU-direktivet måsta starta i det körläge den är typgodkänd med, tyckte jag såg en blänkare om det i något forum (ej Zeekr-specifikt). Zeekr har inte bekräftat att det är så, bara en tanke som slog mig när jag läste texten. Däremot ska den naturligtvis komma ihåg våra specifika inställningar.
Jaja, i övrigt förefaller i alla fall 1.2 vara ett rejält steg i rätt riktning för de flesta av oss. Förhoppningsvis kan nu Zeekr fokusera lite mer resurser på att utveckla de mindre avvikelser och saknade funktionerna. Det är väl LKA och förarövervakningen jag personligen skulle vilja se lite mer finjustering av, sedan saknar jag personligen integrationen med ABRP.
Fortsätter här eftersom det tillhör version 1.2 att kameran fram skall värmas. Har nu haft ett par kalla nätter med frost och trots schemalagd avresa med förvärmning så fungerar inte systemen och bilen säger att främre kamera är blockerad. Så här hade jag det inte i vintras så antingen felar bilen eller så är det relaterat till ny programvara. Bifogar lite bilder.
Det blir väl lite bättre för varje uppdatering men är den del saker som fortfarande är sjukt irriterande:
För mig funkar inte återställning av sätesinställning. har frun kört och ändrat sätet så inte f..n återställs det när jag kliver in i bilen, trots att jag är inloggad som förare.
Trådlösa laddningen av telefon funkar inte alls.
Har fått några "blackscreen" hittills, senast i dag. Kör iväg och kanske 60-90sek efter avfärd så blir det svart och systemet återstartar
Backkamerans lagg gör den obrukbar i min mening. Att baka till mot ett släp är ingen lek. Är väl typ 1/10 lagg mellan verklighet och display, värdelöst!
Min frontkamera har fått ett stenskott och lins är spräckt. Verkar inte vara allt för bra kvalitet i den plasten...
Önskemål:
Hade gärna ett en knapp som aktiverar klimatanläggningen som man kan trycka på när man parkerat ich vill köra klimatiseringen i typ 30min. Hade en sådan i BMW'n, sjukt smutt när man parkerade på ICA för att handla och då återvände till varm/kall kupé. Nu hade BMW en start/stopp knapp som när jag tryckte för stopp aktiverade funktionen och en knapp dök upp i displayen om att köra klimatiseringen. Zeekr har ju ingen sådan start/stop så kanske den skulle aktiveras när förardörr öppnas?
Hade gärna sett att man kunde välja egna knappar i hemskärmen. Vad det är för väder kan jag se genom att se ut genom rutorna, hade heller haft de knappar jag kan välja i "swipedown" meny direkt i hemskärmen.
Citat från: Sand skrivet nov 19, 2024, 04:11 PMDet blir väl lite bättre för varje uppdatering men är den del saker som fortfarande är sjukt irriterande:
För mig funkar inte återställning av sätesinställning. har frun kört och ändrat sätet så inte f..n återställs det när jag kliver in i bilen, trots att jag är inloggad som förare.
Trådlösa laddningen av telefon funkar inte alls.
Har fått några "blackscreen" hittills, senast i dag. Kör iväg och kanske 60-90sek efter avfärd så blir det svart och systemet återstartar
Backkamerans lagg gör den obrukbar i min mening. Att baka till mot ett släp är ingen lek. Är väl typ 1/10 lagg mellan verklighet och display, värdelöst!
Min frontkamera har fått ett stenskott och lins är spräckt. Verkar inte vara allt för bra kvalitet i den plasten...
Önskemål:
Hade gärna ett en knapp som aktiverar klimatanläggningen som man kan trycka på när man parkerat ich vill köra klimatiseringen i typ 30min. Hade en sådan i BMW'n, sjukt smutt när man parkerade på ICA för att handla och då återvände till varm/kall kupé. Nu hade BMW en start/stopp knapp som när jag tryckte för stopp aktiverade funktionen och en knapp dök upp i displayen om att köra klimatiseringen. Zeekr har ju ingen sådan start/stop så kanske den skulle aktiveras när förardörr öppnas?
Hade gärna sett att man kunde välja egna knappar i hemskärmen. Vad det är för väder kan jag se genom att se ut genom rutorna, hade heller haft de knappar jag kan välja i "swipedown" meny direkt i hemskärmen.
Angående önskemål om knapp för att starta klimatanläggning. Som jag tolkar ditt önskemål så finns detta redan. Kallas Parkeringskomfort och finns på Snabbinställningar, under bilbilden. Där kan du aktivera och välja hur länge.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag håller med om alla fördelar med v1.2 men har flera fel som antingen inte är åtgärdade eller som är nya.
1) knapparna på ratten tänds inte. Mjukvarubugg enligt Zeekr support
2) radion är död ibland. Funkar igen efter omstart av systemet, men återkommer ibland.
3) uppvärmning av främre kamera i vindrutan funkar ännu inte. Is försvinner inte så system ligger nere.
4) i kallt väder drar bilen ofantliga mängder energi de första 15-20 km. Kanske 7-8kwh när man kör i stadstrafik. Massor mer än min förra Tesla Model X. Fläkt/Värmepump går på max konstant så bilen låter som ett flygplan. Något måste optimeras här för det funkar inte med så hög förbrukning på vintern.
Jag har samma fel med rattlamporna och radion DHU knappen fungerar inte heller efter uppgraderingen
Citat från: Paddy skrivet nov 20, 2024, 11:02 PMAngående önskemål om knapp för att starta klimatanläggning. Som jag tolkar ditt önskemål så finns detta redan. Kallas Parkeringskomfort och finns på Snabbinställningar, under bilbilden. Där kan du aktivera och välja hur länge.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nej, den funktion du hänvisar till är något som då kommer ske vid varje parkering. Jag kan välja 0,5h eller 1h men det är "alltid" eller "aldrig". Rätt värdelöst om du frågar mig. Jag vill ha en knapp jag trycker på när jag tycker det behövs parkeringsvärme. Det går via appen i telefon men det hade varit enklare och snabbare om jag fick upp en knapp i displayen att trycka på.
Citat från: Sand skrivet nov 22, 2024, 02:47 PMCitat från: Paddy skrivet nov 20, 2024, 11:02 PMAngående önskemål om knapp för att starta klimatanläggning. Som jag tolkar ditt önskemål så finns detta redan. Kallas Parkeringskomfort och finns på Snabbinställningar, under bilbilden. Där kan du aktivera och välja hur länge.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nej, den funktion du hänvisar till är något som då kommer ske vid varje parkering. Jag kan välja 0,5h eller 1h men det är "alltid" eller "aldrig". Rätt värdelöst om du frågar mig. Jag vill ha en knapp jag trycker på när jag tycker det behövs parkeringsvärme. Det går via appen i telefon men det hade varit enklare och snabbare om jag fick upp en knapp i displayen att trycka på.
Jag påstår att den nollställs efter varje användning. Och kan aktiveras av dig varje gång den behövs. Det gjorde den i alla fall innan v1.2. Har dock inte testat om det har ändrats.
Sen vore det såklart mkt smidigare om det fanns tillgängligt som någon slags snabbknapp. Det håller jag med om.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Citat från: Hertsh skrivet nov 22, 2024, 08:17 AMJag håller med om alla fördelar med v1.2 men har flera fel som antingen inte är åtgärdade eller som är nya.
1) knapparna på ratten tänds inte. Mjukvarubugg enligt Zeekr support
2) radion är död ibland. Funkar igen efter omstart av systemet, men återkommer ibland.
3) uppvärmning av främre kamera i vindrutan funkar ännu inte. Is försvinner inte så system ligger nere.
4) i kallt väder drar bilen ofantliga mängder energi de första 15-20 km. Kanske 7-8kwh när man kör i stadstrafik. Massor mer än min förra Tesla Model X. Fläkt/Värmepump går på max konstant så bilen låter som ett flygplan. Något måste optimeras här för det funkar inte med så hög förbrukning på vintern.
Har samma saker, dessutom har jag märkt att navigator "widget" på hemskärmen inte längre uppdaterar gata/address där man befinner sig. Tidigare så uppdaterades det (om än lite långsamt) nu står det något om att den söker efter plats, sen efter ett tag står det bara "address". Har testat att starta om systemet men det gjorde ingen skillnad.
Skickat från min SM-X710 via Tapatalk
Citat från: Paddy skrivet nov 22, 2024, 02:52 PMJag påstår att den nollställs efter varje användning. Och kan aktiveras av dig varje gång den behövs. Det gjorde den i alla fall innan v1.2. Har dock inte testat om det har ändrats.
Sen vore det såklart mkt smidigare om det fanns tillgängligt som någon slags snabbknapp. Det håller jag med om.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Du har rätt, den nollställs efter varje användning :)
Citat från: Hertsh skrivet nov 22, 2024, 08:17 AMJag håller med om alla fördelar med v1.2 men har flera fel som antingen inte är åtgärdade eller som är nya.
1) knapparna på ratten tänds inte. Mjukvarubugg enligt Zeekr support
2) radion är död ibland. Funkar igen efter omstart av systemet, men återkommer ibland.
3) uppvärmning av främre kamera i vindrutan funkar ännu inte. Is försvinner inte så system ligger nere.
4) i kallt väder drar bilen ofantliga mängder energi de första 15-20 km. Kanske 7-8kwh när man kör i stadstrafik. Massor mer än min förra Tesla Model X. Fläkt/Värmepump går på max konstant så bilen låter som ett flygplan. Något måste optimeras här för det funkar inte med så hög förbrukning på vintern.
Håller med om allt, när det gäller #2 var det känt redan när v1.2 rullades ut och det ska visst komma en buggfix relativt snart. När det gäller #3 är jag lite osäker om Zeekr avser kameran längst upp på fronten eller slingorna som de facto sitter i vindrutan kring kamerahuset vid backspegeln? När det gäller #4 så stabiliseras ju förbrukningen efter en stund men visst är förbrukningen hög de första 20 km (om man, som jag, t ex lämnar en medelstor stad för en färd på ca 60-70 km till grannstaden).
Vi har ju fått ytterligare vinter på våra breddgrader så nu har jag kört lite mer under riktiga vinterförhållanden (snöstorm, temperaturer ned till -10 och partiellt snötäckta vägbanor). På pin kiv har jag låtit förarhjälpmedlen vara aktiva för att kunna lämna relevant feedback. Några observationer jag lagt till i min lista under senaste veckan:
5) Numera triggar körfältsassistenten ett larm när vägmarkeringarna försvinner under snön vid körning på större vägar. Uppmaningen "Ta över kontrollen" kommer fram på display och ett larm ljuder. Tyvärr släpper inte larmet trots att jag agerar tydligt med ratten utan det ligger kvar till dess att mjukvaran startas om eller systemet (efter en lååång stund) behagar godkänna de nya förhållandena. Zeekr har fått underrättelse och video över iakttagelsen.
6) Klimatanläggningen har fortfarande förbättringspotential vid snöiga respektive kalla förhållanden, sidorutor och delvis frontruta immar helt enkelt igen trots att jag varit rimligt noggrann med att sopa av luftintagen vid vindrutans nederkant. Problemen korrigeras inte automatiskt under färd och knappt när defrostläget aktiveras.
Personligen gissar jag att automatiken initialt inte använder recirkulation i kombo med A/C för att reducera luftfuktigheten i kupén i tillräckligt hög omfattning för att hantera problemet. Här struntar jag fullständigt i eventuell förbrukning, utmaningen är att snabbt få ned invändig luftfuktighet till anständiga gränser innan andelen friskluft tillåts bli för hög. Zeekr är medvetna om iakttagelserna och har bilder över dessa.
Men då har Ni aktuellt läge utifrån min horisont. Jag har även rapporterat in ett antal andra smärre iakttagelser främst relaterade till ADAS. Till syvende och sist tänker jag att en bra mjukvara som enligt lagstiftaren alltid är aktiv inför varje färd själv måste avgöra om den ska välja att inaktivera sig själv på grund av dess tillkortakommanden i särskilda väderförhållanden.
Men som sagt - radion lär bli bättre när väl nästa version rullas ut via OTA. Övriga punkter kan ta lite längre tid att hantera.
När det gäller #3 ovan så mailade jag support och frågade om det var fel på bilen eller om det var by design, fick svar att jag skall boka tid på verkstad vilket jag tolkar som fel på bilen. Försökt boka tid på min närmsta Zeekr verkstad men efter en veckas väntan på svar verkar det inte som de är intresserade, minst sagt tråkigt.
Sedan ang imma invändigt så är det som Paddy skrev tidigare ett av bilens största problem och eftersom det ännu inte är löst utgår jag från att det är ett konstruktionsfel, dvs hårdvara istället för mjukvara.
Har precis fått in v1.2.1b i bilen men bara provat ett par mil ännu. I -12 grader och hämtning vid flyget fungerade i alla fall allt bra, ingen imma på rutorna och med senaste uppdatering av appen ska enligt uppgift körjournalen fungera igen. Jag gissar att vi kan se detta som en enkel buggfix av 1.2 och att 001 och X är ungefärligt i samma läge just nu. Nu väntar kuling och ca 20 cm snö under det närmaste dygnet så denna version lär bli ordentligt vintertestad under de närmaste dygnen...
Snyggt jobbat av Zeekr, gott att rulla ut uppdateringen inför storhelgerna :)
Ha nu en fantastiskt julhelg med många problem- och stressfria mil :)
Citat från: roffe_s skrivet dec 18, 2024, 12:43 PMHar precis fått in v1.2.1b i bilen men bara provat ett par mil ännu. I -12 grader och hämtning vid flyget fungerade i alla fall allt bra, ingen imma på rutorna och med senaste uppdatering av appen ska enligt uppgift körjournalen fungera igen. Jag gissar att vi kan se detta som en enkel buggfix av 1.2 och att 001 och X är ungefärligt i samma läge just nu. Nu väntar kuling och ca 20 cm snö under det närmaste dygnet så denna version lär bli ordentligt vintertestad under de närmaste dygnen...
Snyggt jobbat av Zeekr, gott att rulla ut uppdateringen inför storhelgerna :)
Ha nu en fantastiskt julhelg med många problem- och stressfria mil :)
Kul att höra och se lite uppdatering från en som väntar på sin 001a. Uppdatera gärna igen när du hunnit med lite mil. :)
Citat från: dnl.carlsson skrivet dec 18, 2024, 12:50 PMCitat från: roffe_s skrivet dec 18, 2024, 12:43 PMHar precis fått in v1.2.1b i bilen men bara provat ett par mil ännu. I -12 grader och hämtning vid flyget fungerade i alla fall allt bra, ingen imma på rutorna och med senaste uppdatering av appen ska enligt uppgift körjournalen fungera igen. Jag gissar att vi kan se detta som en enkel buggfix av 1.2 och att 001 och X är ungefärligt i samma läge just nu. Nu väntar kuling och ca 20 cm snö under det närmaste dygnet så denna version lär bli ordentligt vintertestad under de närmaste dygnen...
Snyggt jobbat av Zeekr, gott att rulla ut uppdateringen inför storhelgerna :)
Ha nu en fantastiskt julhelg med många problem- och stressfria mil :)
Kul att höra och se lite uppdatering från en som väntar på sin 001a. Uppdatera gärna igen när du hunnit med lite mil. :)
Det ska jag göra! Jag vet att Zeekr gjort egna vintertester för att replikera de avvikelser vi användare rapporterat men analys och eventuella korrigeringar av dessa lär vi inte se förrän i kommande versioner. Men bilen skötte sig snyggt och jag upplever att filhållningsassistenten var lugnare än tidigare på delvis snötäckt vägbana. Men som sagt - återkommer när fler mil samlats ihop inför helgerna.
Och grattis - Du har något att se fram emot :)
Citat från: roffe_s skrivet dec 18, 2024, 01:02 PMCitat från: dnl.carlsson skrivet dec 18, 2024, 12:50 PMCitat från: roffe_s skrivet dec 18, 2024, 12:43 PMHar precis fått in v1.2.1b i bilen men bara provat ett par mil ännu. I -12 grader och hämtning vid flyget fungerade i alla fall allt bra, ingen imma på rutorna och med senaste uppdatering av appen ska enligt uppgift körjournalen fungera igen. Jag gissar att vi kan se detta som en enkel buggfix av 1.2 och att 001 och X är ungefärligt i samma läge just nu. Nu väntar kuling och ca 20 cm snö under det närmaste dygnet så denna version lär bli ordentligt vintertestad under de närmaste dygnen...
Snyggt jobbat av Zeekr, gott att rulla ut uppdateringen inför storhelgerna :)
Ha nu en fantastiskt julhelg med många problem- och stressfria mil :)
Kul att höra och se lite uppdatering från en som väntar på sin 001a. Uppdatera gärna igen när du hunnit med lite mil. :)
Det ska jag göra! Jag vet att Zeekr gjort egna vintertester för att replikera de avvikelser vi användare rapporterat men analys och eventuella korrigeringar av dessa lär vi inte se förrän i kommande versioner. Men bilen skötte sig snyggt och jag upplever att filhållningsassistenten var lugnare än tidigare på delvis snötäckt vägbana. Men som sagt - återkommer när fler mil samlats ihop inför helgerna.
Och grattis - Du har något att se fram emot :)
Tack!
Det låter bra det, har leverans först i Maj så förhoppningsvis hinns det med ett par större versioner av mjukvaran till innan dess. Det känns hoppfullt att det aktivt filas på iaf.
är det någon som har testat förvärmningen som kom upp på skärmen vid OTA 1.2 för mig blev det ingen förändring
av laddhastigheten
Citat från: anton skrivet dec 18, 2024, 03:59 PMär det någon som har testat förvärmningen som kom upp på skärmen vid OTA 1.2 för mig blev det ingen förändring
av laddhastigheten
Hur länge förvärmde Du och vid vilken nivå började Du ladda?
Det tar tid att värma ca 350 kg battericeller, jag gissar på minst 30 minuter. När jag navigerar mot laddare har bilen själv börjat förvärma ca 30 km innan ankomst, och då har jag i princip tömt batteriet tidigare under färden så att det varit hyfsat uppvärmt.
Det vore intressant att logga batteritempen under förvärmning, jag har en blåtandsdongel hemma i garaget så det kanske går att se något via den. Men tyvärr - har inte själv snabbladdat med 1.2 installerad.
hej jag satt på förvärmaren vid 17% kvar den var på ca 20min innan laddning märkte inget av skillnad
på förbrukning på bilen fram till laddstationen när jag laddade kom jag upp till max 65kw vid en 300kw laddare
jag har inte tidigare förvärmt med navigatorn .Laddar 90% hemma har ver.1.2 tror du att det kommer en uppgradering i nästa ver.
Har kört med v1.2.1b i kväll. Har inte märkt av förbättringarna som det står att vi ska ha, men ser verkligen fram emot att uppleva en stabilare radio etc. Toppen!
Däremot är förarövervakningen lika känslig och påträngande som när bilen var ny. På en 30 minuters körning så varnade den för att jag var trött eller distraherad cirka 30 ggr. Fruktansvärt enerverande. Upplever ni också att plingandet är tillbaka?
Citat från: Hertsh skrivet dec 18, 2024, 06:58 PMHar kört med v1.2.1b i kväll. Har inte märkt av förbättringarna som det står att vi ska ha, men ser verkligen fram emot att uppleva en stabilare radio etc. Toppen!
Däremot är förarövervakningen lika känslig och påträngande som när bilen var ny. På en 30 minuters körning så varnade den för att jag var trött eller distraherad cirka 30 ggr. Fruktansvärt enerverande. Upplever ni också att plingandet är tillbaka?
Tycker nog inte att det någonsin varit borta, förutom när ratten döljer kameran vid t ex rondeller eller korsningar. Jag kör ju mycket landsväg och har inte lika stora besvär som Dig, men man får verkligen inte titta i backspeglarna eller mot trafiken via sidrutorna innan den plingar till. Rimligt vore att förlänga tiden rejält innan den larmar.
Tror annars inte att förarhjälpmedlen omfattas av denna uppdatering. Men nog tyckte jag att rutorna höll sig fria från imma/is när jag var i väg tidigare idag. Vi får väl se, har som sagt ett oväder på ingående som lär ge möjligheter till bättre testande...
Citat från: anton skrivet dec 18, 2024, 06:40 PMhej jag satt på förvärmaren vid 17% kvar den var på ca 20min innan laddning märkte inget av skillnad
på förbrukning på bilen fram till laddstationen när jag laddade kom jag upp till max 65kw vid en 300kw laddare
jag har inte tidigare förvärmt med navigatorn .Laddar 90% hemma har ver.1.2 tror du att det kommer en uppgradering i nästa ver.
Okey, tidigare vet jag att förvärmningen slog av under 20%, enligt länk längst ned i detta inlägg är den numera aktiv ned till 50 km återstående kapacitet. Fick Du meddelande på mittskärmen att förvärmningen startade?
Vid snabbladdning vintertid (under -10) efter en lång stunds körning vill jag minnas att min brukar starta vid 70-110 kW för att sedan öka upp mot 140-150 kW efter en stund. Men som sagt - jag brukar inte snabbladda särskilt ofta så någon annan kanske kan fylla på med info.
EDIT - enligt denna länk är förvärmning sedan v1.2 möjlig ned till 50 km återstående räckvidd: https://www.zeekr.eu/sv-se/ota/2024-2
Citat från: roffe_s skrivet dec 18, 2024, 07:47 PMCitat från: Hertsh skrivet dec 18, 2024, 06:58 PMHar kört med v1.2.1b i kväll. Har inte märkt av förbättringarna som det står att vi ska ha, men ser verkligen fram emot att uppleva en stabilare radio etc. Toppen!
Däremot är förarövervakningen lika känslig och påträngande som när bilen var ny. På en 30 minuters körning så varnade den för att jag var trött eller distraherad cirka 30 ggr. Fruktansvärt enerverande. Upplever ni också att plingandet är tillbaka?
Tycker nog inte att det någonsin varit borta, förutom när ratten döljer kameran vid t ex rondeller eller korsningar. Jag kör ju mycket landsväg och har inte lika stora besvär som Dig, men man får verkligen inte titta i backspeglarna eller mot trafiken via sidrutorna innan den plingar till. Rimligt vore att förlänga tiden rejält innan den larmar.
Tror annars inte att förarhjälpmedlen omfattas av denna uppdatering. Men nog tyckte jag att rutorna höll sig fria från imma/is när jag var i väg tidigare idag. Vi får väl se, har som sagt ett oväder på ingående som lär ge möjligheter till bättre testande...
Märkbart sämre idag än igår. Nej det står inget om förarhjälpmedel i release notes men det är verkligen en skillnad. Får se om det håller i sig imorgon och framöver. Som det var ikväll är det ohållbart.
nä det kom inte upp något som visade att jag hade startat bara att rutan ändrade färg från grå till ljus får testa lite nu under jul- nyår
Efter lite mer körning denna morgon kan jag konstatera att det är skönt att inte alla fönster går ner vid upplåsning, speciellt på regniga / snöiga morgnar.
I tillägg hade jag inga problem med fukt under min körning, trots blött väder. Återstår att se om detta är hållbart bättre. Lovande!
Dessutom, efter omstart av systemet så betedde sig förarövervakningen normalt igen idag - jag fick bara en påminnelse om att jag var distraherad efter att jag uppenbarligen kollat döda vinkeln vid sväng i korsning lite för länge :) Men, den ohållbara situationen från igår (som jag skrev om ovan) med en påminnelse/pling/spray av fräsch luft/massage som jag fick varje minut igår var borta. Hoppas det fortsätter så här.
Citat från: Hertsh skrivet dec 19, 2024, 09:14 AMEfter lite mer körning denna morgon kan jag konstatera att det är skönt att inte alla fönster går ner vid upplåsning, speciellt på regniga / snöiga morgnar.
I tillägg hade jag inga problem med fukt under min körning, trots blött väder. Återstår att se om detta är hållbart bättre. Lovande!
Dessutom, efter omstart av systemet så betedde sig förarövervakningen normalt igen idag - jag fick bara en påminnelse om att jag var distraherad efter att jag uppenbarligen kollat döda vinkeln vid sväng i korsning lite för länge :) Men, den ohållbara situationen från igår (som jag skrev om ovan) med en påminnelse/pling/spray av fräsch luft/massage som jag fick varje minut igår var borta. Hoppas det fortsätter så här.
Snyggt! Efter snöoväder med 2 dm nysnö på backen, -7 på tempmätaren och helt oplogat har jag idkat lite stadskörning idag. Jag blir inte riktigt klok på om bilen själv styr fläktläget när allt är på automatik men med fläkten på fjärde läget har bilen varit helt imfri trots fukt på gummimattorna från tinad snö. Och snöläget är kanon i dessa förhållanden.
Jag delar Din uppfattning, än så länge är detta mycket lovande, bra att alla larmen förefaller att ha varit en glitch av något slag :)
hej roffe nu har jag testat förvärmningsknappen den fungerar bra
man bör köra ca halvtimme vid -2gr innan man laddar
Är det någon som har samma fel som jag har med rattknapparna de lyser vid dagsljus
men släcks vid mörkerkörning och genom tunnlar (radio fartknapparna)
Citat från: anton skrivet jan 15, 2025, 01:51 PMhej roffe nu har jag testat förvärmningsknappen den fungerar bra
man bör köra ca halvtimme vid -2gr innan man laddar
Är det någon som har samma fel som jag har med rattknapparna de lyser vid dagsljus
men släcks vid mörkerkörning och genom tunnlar (radio fartknapparna)
Vad bra och det stämmer med min erfarenhet. Nu har jag loggat batteritemperaturen i vår 001 och dessutom jämfört med vår Polestar 2 launch edition -21 (LRDM utan värmepump). Klart är att bilarna hanterar batteriet under färd helt olika samt att Zeekr har betydligt högre ställda krav på batteri temp för att öka laddhastigheten. Testerna genomförda med bilar som stått utomhus i ca -10 grader innan avfärd och därefter körts ca 3-5 mil innan snabbladdning.
1 - Så snart vår P2 värmt kupén börjar den cirkulera uppvärmd vätska till batteriet (15-20 grader) och redan efter ca 3 mils färd är batteriet ca 10 grader varmt. Det innebär att bilen startar laddning vid ca 78kW och efter bara några minuter laddar med 110-120 kW.
2 - Zeekr verkar inte värma batteriet alls i dessa temperaturer, batteriet ökar tempen med 0.5 - 1 grad per mil (förvärmning ej aktiverad) och laddningen påbörjas därmed med alldeles för kallt batteri. Står bilen i garage och batteriet är tio grader vid avfärd sjunker batteritempen under färden. Det förefaller inte ske någon cirkulation med uppvärmd vätska alls till batteriet. Allt detta innebär att vi startar laddningen med endast 33kW effekt till batteriet, upp till 13kW åtgår därutöver för att värma batteri och kupé. Uppvärmning sker med vätska som cirkulerar med temperaturer om 30-40 grader. När batteritempen ökat till plus 12-15 grader ökar laddhastigheten till ca 78kW men där stannar det trots att batteritempen ökade till ca 25 grader innan jag avbröt. Idag ska jag köra en längre tur och då aktivera förvärmningen manuellt, detta för att dels logga temperaturökningen i batteriet, dels försöka få en uppfattning om merförbrukning på grund av förvärmning. Vi har ju värmeväxlare i våra bilar och jag kan tycka att den borde kunna hjälpa till med att hålla batteritempen anständig även vid normal färd. Zeekr har fått besked om mina iakttagelser och jag tror mig veta att det lyfts internt bland utvecklarna. De borde ha tillräckligt med data nu för att revidera batteristrategin och jag offrar personligen gärna några tiondelars förbrukning per mil för att ha ett anständigt tempererat batteri.
Rattknapparna känns igen, ingen bit deal och jag räknar med att det åtgärdas vid nästa mjukvarusläpp.
Jag ska försöka skriva lite mer ikväll när jag kanske förstår mer av Zeekrs batteristrategi under färd. Stay tuned ;)
Har kört min bil i diverse vinterförhållanden sedan i julas, med flera långresor och resor i kyla under -12 grader. Några reflektioner:
- Fläkthastigheten har en något märklig koppling till "automatisk". Jag upplever den som dåligt fungerande och du bör ha ställt fläktläget på minst 4 för att slippa imma. Då låter fläkten rätt mycket. Det finns fortfarande förbättringspotential i klimatsystemet
- Att köra på hala vintervägar kräver att jag väljer "Snö" i körläge. I standardläge är bilen rent usel, som en bakhjulsdriven bil som dessutom "bromsar" något när du släpper på gasen, men i Snöläget uppför den sig som en 4-hjulsdriven bil borde. Irriterande att man inte mer permanent kan välja snöläget för nu måste man välja det vid varje start.
- Ladda i kallt väder är ingen höjdare. Inte fått högre hastigheter än 60-65kW från 150kW laddare. Kan bero på kapacitetbrist i nätet, vad vet jag, eller kallt batteri. Men flera laddningar har skett efter timmar av körning. Har förvärmt batteri men kanske inte i 30 min, mer åt 15 min, men inte märkt någon skillnad
- Har drabbats av flera "blackscreens" efter senaste uppdateringen. Startar och åker iväg och kanske 30-45 sek efter avfärd blir det svart och systemet återstartar. Tar väl 30-45 sek för systemet att återstarta. Irriterande
- Radio-Streaming är fortfarande buggigt. Radiomottagningen och hitta stationer i listan är riktigt dålig. Hur den väljer att hoppa mellan radio eller streaming (Bluetooth) är för mig en gåta. Du kan lyssna på radio, lämna bilen, återkomma och väljer bilen att hoppa över till streaming. Ibland återstartar radion, ibland inte. Ibland hoppar streaming på bara för att du passerar din parkerade bil på din uppfart. Utan att du ens öppnat någon dörr.