Hej,
Tänkte redovisa lite förbrukningssiffror, följande förutsättningar:
- Zeekr 001 Privilege med 22" org fälgar/vinterdäck (Nokkian R5)
- 355 mil körda i mestadels vinterväglag
- Bilen står ute
- Defrostning + uppvärmning 15 min varje dag innan resa(or)
Förbrukning hittills, inkluderar allt som gått in i bilen / antal körda mil, dvs alla förluster är med.
2.98 kWh/mil
Om man räknar 80%-10% räckvidd med 95kWh tillgängligt så kommer jag ca 22 mil.
Citat från: dm4 skrivet feb 16, 2024, 03:48 PMHej,
Tänkte redovisa lite förbrukningssiffror, följande förutsättningar:
- Zeekr 001 Privilege med 22" org fälgar/vinterdäck (Nokkian R5)
- 355 mil körda i mestadels vinterväglag
- Bilen står ute
- Defrostning + uppvärmning 15 min varje dag innan resa(or)
Förbrukning hittills, inkluderar allt som gått in i bilen / antal körda mil, dvs alla förluster är med.
2.98 kWh/mil
Om man räknar 80%-10% räckvidd med 95kWh tillgängligt så kommer jag ca 22 mil.
Trevligt med lite statistik.Hoppas vi kan få se mer.
Förbrukningen lär ju sjunka en hel del ju närmare sommaren vi kommer.
Citat från: Martinsson skrivet feb 16, 2024, 07:47 PMTrevligt med lite statistik.Hoppas vi kan få se mer.
Förbrukningen lär ju sjunka en hel del ju närmare sommaren vi kommer.
Skall nog inte hoppas på några under, det är 22". Sommardäcken har ju betydligt mer kontakt med vägen så jag antar att det blir som jag upplevt tidigare, att de odubbade vinterdäcken är mer energisnåla i vanligt väglag. Jag har kalkylerat med 2.5kwh/mil utslaget per år, återstår att se vad det blir.
Citat från: dm4 skrivet feb 16, 2024, 03:48 PMHej,
Tänkte redovisa lite förbrukningssiffror, följande förutsättningar:
- Zeekr 001 Privilege med 22" org fälgar/vinterdäck (Nokkian R5)
- 355 mil körda i mestadels vinterväglag
- Bilen står ute
- Defrostning + uppvärmning 15 min varje dag innan resa(or)
Förbrukning hittills, inkluderar allt som gått in i bilen / antal körda mil, dvs alla förluster är med.
2.98 kWh/mil
Om man räknar 80%-10% räckvidd med 95kWh tillgängligt så kommer jag ca 22 mil.
Jag ligger enligt bilen på en snittförbrukning på 2.34 kWh/mil. Detta efter ca 100 körda mil sen jag fick bilen.
Har precis som du org fälgar/vinterdäck och bilen står ute i carport. Nu bor jag i södra Sverige så det kanske har påverkat min snittförbrukning en del.
Körde 2 * 5 mil igår (90 - 100 väg, blöt vägbana och ca 7 grader ute) och fick 2.24 kWh/mil i snitt. Då förvärmde jag bilen ca 5 minuter före varje körning.
Citat från: Vasaru skrivet feb 17, 2024, 08:48 AMJag ligger enligt bilen på en snittförbrukning på 2.34 kWh/mil. Detta efter ca 100 körda mil sen jag fick bilen.
Har precis som du org fälgar/vinterdäck och bilen står ute i carport. Nu bor jag i södra Sverige så det kanske har påverkat min snittförbrukning en del.
Körde 2 * 5 mil igår (90 - 100 väg, blöt vägbana och ca 7 grader ute) och fick 2.24 kWh/mil i snitt. Då förvärmde jag bilen ca 5 minuter före varje körning.
Bra förbrukning! Min förvärmning/defrostning/uppvärmning drar ca 2kWh innan varje resa så det plockar ju på en del, dessutom är det en del AC laddförluster under ca -5. Allt detta ligger i min beräkning, dvs ca 3kwh/mil.
Tittar jag i bilen så var gårdagens resa till arbetet 20.8kWh/mil.
Hej - snygg sida Du fixat till :)
Vår 001 har nu rullat 525 mil, sannolikt i forumets nordligaste läge.
Den står utomhus i carport vid lägenheten i schtaan och i 5-10 graders värme i garaget vid kåken, ca 50% av tiden är väl fördelad däremellan. Det har varit en kall vinter och vi är därför imponerade av en snittförbrukning på under 2.8 kWh/mil så länge, de flesta milen har lagts längs E4 (110 km/h) och det handlar om 6-8 mil per resa.
Det är mindre än vad vår PS2 LRDM med Performance vill ha så med tanke på skillnaden i storlek är jag vederbörligen imponerad. Vi har haft kallt (-10 till -30 grader) så det blir intressant att se vad vi når när värmepumpen kommer mer till sin rätt.
Det är en fin och välbyggd bil, inte tu tal om den saken. IMHO.
Citat från: roffe_s skrivet feb 18, 2024, 08:52 PMHej - snygg sida Du fixat till :)
Vår 001 har nu rullat 525 mil, sannolikt i forumets nordligaste läge.
Den står utomhus i carport vid lägenheten i schtaan och i 5-10 graders värme i garaget vid kåken, ca 50% av tiden är väl fördelad däremellan. Det har varit en kall vinter och vi är därför imponerade av en snittförbrukning på under 2.8 kWh/mil så länge, de flesta milen har lagts längs E4 (110 km/h) och det handlar om 6-8 mil per resa.
Det är mindre än vad vår PS2 LRDM med Performance vill ha så med tanke på skillnaden i storlek är jag vederbörligen imponerad. Vi har haft kallt (-10 till -30 grader) så det blir intressant att se vad vi når när värmepumpen kommer mer till sin rätt.
Det är en fin och välbyggd bil, inte tu tal om den saken. IMHO.
Tack Roffe,
Trevlig att se dig och att du är med och bidrar.
Skall bli spännande att se vad min förbrukning kommer ligga på. Jag tror jag kommer förlora för min högerfot kan vara lite tung ibland ;)
Uppdaterar här också eftersom jag postade på teslaforumet (skall försöka undvika det fortsättningsvis..)
Börjar bli varmare och det märks: Kört 460 mil: allt som gått in (dvs laddförluster förvärmning/defrost etc) / mil jag kört = 2,87kWh/mil. Haft bilen sedan 12 januari, står ute, bor norra västkusten, motorväg=40% 70/80-väg=60%. Privilege org vinterhjul/däck 22" Nokkian R5.
Har bara kört 30 mil men förbrukningen ligger just nu på 23,8 kwh / 100 km och jag har haft hyfsat tung högerfot. Helt ok enligt mig.
Den viktigaste referensen för mig är förbrukning på motorväg eftersom det på långresor som förbrukningen har någon betydelse.
Nu i vinter, någon som kan säga vad bilen ligger på cirka under motorväg?
Jag kör själv en Tesla Model X och är sugen på en 001. Körde mycket motorväg i helgen (runt nollan i temperatur, torra vägar, jag har 20" Nokian R5 SUV som är 265 breda) och då konsumerar den 320-350 wh/km i 140-150 km/h
Citat från: Hertsh skrivet mar 10, 2024, 11:33 AMDen viktigaste referensen för mig är förbrukning på motorväg eftersom det på långresor som förbrukningen har någon betydelse.
Nu i vinter, någon som kan säga vad bilen ligger på cirka under motorväg?
Jag kör själv en Tesla Model X och är sugen på en 001. Körde mycket motorväg i helgen (runt nollan i temperatur, torra vägar, jag har 20" Nokian R5 SUV som är 265 breda) och då konsumerar den 320-350 wh/km i 140-150 km/h
Jag håller med, en hyggligt låg förbrukning i 130 är viktigast för mig, så att man kommmer så långt som möjligt mellan stoppen på motorväg.
Jag kör Ford Mach-e idag. Det funkar hyfsat på motorväg under sommaren. Men jag hoppas kunna komma lite längre med en 001.
Citat från: Hertsh skrivet mar 10, 2024, 11:33 AMDen viktigaste referensen för mig är förbrukning på motorväg eftersom det på långresor som förbrukningen har någon betydelse.
Nu i vinter, någon som kan säga vad bilen ligger på cirka under motorväg?
Jag kör själv en Tesla Model X och är sugen på en 001. Körde mycket motorväg i helgen (runt nollan i temperatur, torra vägar, jag har 20" Nokian R5 SUV som är 265 breda) och då konsumerar den 320-350 wh/km i 140-150 km/h
När jag Körde hem från Stockholm förra veckan och följde E4:an söderut ner till Mjölby där jag svängde av till mindre vägar. Den sträckan hade jag enligt bilen 22.4 kwh/100km - nu har jag inte så tung högerfot utan höll hastighetsgränsen. Vädret va bra och låg runt 4-5 grader.
Kan också nämna att jag testade att köra med autostyrningen och filbytesassistenten. Det fungerande överraskande bra. Lite ryckigt men det fungerade på ett sånt sätt att jag aldrig kände att jag behövde ta över.
Ser att många tror på det bilen visar i förbrukning men det stämmer dåligt, gjorde idag en mätning till och från arbetet, en resa på totalt 3,2 mil ToR. Bilen visade 21.5 kWh/mil men det gick i 8.8kWh för att återställa till samma nivå som innan avresa, dvs = 2.75kWh/mil
Citat från: Vasaru skrivet mar 11, 2024, 02:14 PMKan också nämna att jag testade att köra med autostyrningen och filbytesassistenten. Det fungerande överraskande bra. Lite ryckigt men det fungerade på ett sånt sätt att jag aldrig kände att jag behövde ta över.
Samma här, fungerar bra nu när snö'n är borta, inga problem alls, mjukvara 0.9.1.
Citat från: dm4 skrivet mar 15, 2024, 11:33 AMSer att många tror på det bilen visar i förbrukning men det stämmer dåligt, gjorde idag en mätning till och från arbetet, en resa på totalt 3,2 mil ToR. Bilen visade 21.5 kWh/mil men det gick i 8.8kWh för att återställa till samma nivå som innan avresa, dvs = 2.75kWh/mil
Uppdatering: Körde idag 21 mil och hamnade på 2.18kWh/mil, dvs allt in/antal mil, 14-18 grader varmt och relativt lite vind. Totalt kört ca 660 mil och min totala förbrukning ligger nu på 2,93kWh/mil. Väntar fortfarande på sommardäcken men jag tror att de kommer öka förbrukningen något, mer gummi vs mark och friktion. Så var det iaf med min förra bil och dubbfria vinterdäck men vi får se.
Privilege m vinterhjul. Körde Åre - Orsa 40 mil igår, 14 grader, förvärmt, förbrukning 1,7 kw/mil. Idag Orsa - Karlstad 30 mil, 6 grader, ej förvärmt, 2,2 kw/mil.
Temperatur och förvärmning betyder mycket!
Citat från: Pax skrivet apr 10, 2024, 08:13 PMPrivilege m vinterhjul. Körde Åre - Orsa 40 mil igår, 14 grader, förvärmt, förbrukning 1,7 kw/mil. Idag Orsa - Karlstad 30 mil, 6 grader, ej förvärmt, 2,2 kw/mil.
Temperatur och förvärmning betyder mycket!
Ja, det är inräknat i min förbrukning, dvs all kwh inmatat/mil.
Någon som tittat på mindre tum däck till sin bil för att optimera förbrukningen? Kanske inte lika snyggt, men vore kul att veta vad som är kompatibelt.
Citat från: Ingenjören skrivet maj 15, 2024, 11:43 PMNågon som tittat på mindre tum däck till sin bil för att optimera förbrukningen? Kanske inte lika snyggt, men vore kul att veta vad som är kompatibelt.
Har 20´ fälgar med Hakka 10 dubbat på min bil. Funkar finfint och är rätt snyggt. Det blir kul att få på sommardäcken (väntar ivrigt på leverans) men jag är positivt överraskad över den modesta förbrukningen för en så pass stor bil. Kör med Nitro Turismo Gun Metal enligt nedanstående länk.
https://www.specialfalgar.se/falgar/falgguiden/zeekr/001/zeekr-001--3000/
Dags igen, liten uppdatering av min förbrukning (nu med sommardäck):
Totalt antal körda mil: 917
Totalt laddade kwh: 2629
Snittförbrukning: 2.86kwh/mil
Idag körde jag tur och retur Grebbestad <-> Kungshamn (via Bovall och Hunnebostrand), ca 9,6 mil och 24 grader varmt samt ca 5-8 m/s vind. Bilen visade slutligen 1,78 kwh/mil, räknar jag antal kwh via % i bilen, dvs 1% = 1kwh så blev det 1,88kwh/mil och räknar det som återladdades för att nå samma nivå som innan resan började (19.45kwh) så blev det 2,03kwh/mil.
Citat från: dm4 skrivet maj 16, 2024, 06:29 PMDags igen, liten uppdatering av min förbrukning (nu med sommardäck):
Totalt antal körda mil: 917
Totalt laddade kwh: 2629
Snittförbrukning: 2.86kwh/mil
Idag körde jag tur och retur Grebbestad <-> Kungshamn (via Bovall och Hunnebostrand), ca 9,6 mil och 24 grader varmt samt ca 5-8 m/s vind. Bilen visade slutligen 1,78 kwh/mil, räknar jag antal kwh via % i bilen, dvs 1% = 1kwh så blev det 1,88kwh/mil och räknar det som återladdades för att nå samma nivå som innan resan började (19.45kwh) så blev det 2,03kwh/mil.
Snyggt kört, har aldrig varit i närheten av de siffrorna med vår PS2 :) Jag är fortsatt imponerad av förbrukningen, vi har svalare här uppe men jag kör regelmässigt motorväg just nu med en snittförbrukning om ca 2.1-2.3 KWh/mil.
Fråga - jag antar att Du inte beaktat laddförluster utan jämför rapporterad förbrukning med vad laddaren visar? Jag vill nämligen minnas att förlusterna ligger kring 10% eller strax däröver vid växelströmsladdning. Och då går ju siffrorna ihop rätt bra!
Citat från: roffe_s skrivet maj 16, 2024, 10:44 PMSnyggt kört, har aldrig varit i närheten av de siffrorna med vår PS2 :) Jag är fortsatt imponerad av förbrukningen, vi har svalare här uppe men jag kör regelmässigt motorväg just nu med en snittförbrukning om ca 2.1-2.3 KWh/mil.
Fråga - jag antar att Du inte beaktat laddförluster utan jämför rapporterad förbrukning med vad laddaren visar? Jag vill nämligen minnas att förlusterna ligger kring 10% eller strax däröver vid växelströmsladdning. Och då går ju siffrorna ihop rätt bra!
Jag har med 7% laddförlust vilket är ett snitt räknat från de data jag har sedan start/köp av bilen.
Citat från: roffe_s skrivet maj 16, 2024, 12:23 AMHar 20´ fälgar med Hakka 10 dubbat på min bil. Funkar finfint och är rätt snyggt. Det blir kul att få på sommardäcken (väntar ivrigt på leverans) men jag är positivt överraskad över den modesta förbrukningen för en så pass stor bil. Kör med Nitro Turismo Gun Metal enligt nedanstående länk.
https://www.specialfalgar.se/falgar/falgguiden/zeekr/001/zeekr-001--3000/
Snyggt!
Vet du vad bredden på fälgarna är? Skulle vara intressant att se om 235 eller 245 i bredd hade gått på 20 tum (givetvis med stöd för tillräcklig vikt), borde kunna hjälpa förbrukningen något isf. Någon som kikat på navkapslar för ytterligare några % mer effektivt?
Citat från: Ingenjören skrivet maj 17, 2024, 11:15 PMCitat från: roffe_s skrivet maj 16, 2024, 12:23 AMHar 20´ fälgar med Hakka 10 dubbat på min bil. Funkar finfint och är rätt snyggt. Det blir kul att få på sommardäcken (väntar ivrigt på leverans) men jag är positivt överraskad över den modesta förbrukningen för en så pass stor bil. Kör med Nitro Turismo Gun Metal enligt nedanstående länk.
https://www.specialfalgar.se/falgar/falgguiden/zeekr/001/zeekr-001--3000/
Snyggt!
Vet du vad bredden på fälgarna är? Skulle vara intressant att se om 235 eller 245 i bredd hade gått på 20 tum (givetvis med stöd för tillräcklig vikt), borde kunna hjälpa förbrukningen något isf. Någon som kikat på navkapslar för ytterligare några % mer effektivt?
Bredden på hjulen är mer avgörande för luftmotståndet och därmed förbrukningen än storleken på fälgarna.
Själv har jag kört elbil så länge nu att det där med förbrukning och räckvidd är ointressant. Kör på 22" med 285 bredd på min Model X helt enkelt för att jag tycker det är snyggt. Kanske 15% högre förbrukning är original 20" men räckvidden räcker till nästa laddstopp. Det kommer den göra på 001 också när jag väl fått min leverans om en dryg vecka.
Självklart är det upp till var och en att avgöra vad som är mest värt, vinst i förbrukning eller bättre utseende.
Själv tittar jag väldigt sällan på däckbredden på min elbil men tycker mig kunna uppskatta färre kaffestop längsvägen desto mer. :)
Grattis till den kommande leveransen!
Citat från: Ingenjören skrivet maj 17, 2024, 11:15 PMCitat från: roffe_s skrivet maj 16, 2024, 12:23 AMHar 20´ fälgar med Hakka 10 dubbat på min bil. Funkar finfint och är rätt snyggt. Det blir kul att få på sommardäcken (väntar ivrigt på leverans) men jag är positivt överraskad över den modesta förbrukningen för en så pass stor bil. Kör med Nitro Turismo Gun Metal enligt nedanstående länk.
https://www.specialfalgar.se/falgar/falgguiden/zeekr/001/zeekr-001--3000/
Snyggt!
Vet du vad bredden på fälgarna är? Skulle vara intressant att se om 235 eller 245 i bredd hade gått på 20 tum (givetvis med stöd för tillräcklig vikt), borde kunna hjälpa förbrukningen något isf. Någon som kikat på navkapslar för ytterligare några % mer effektivt?
Som framgår av sidan fungerar såväl 8 som 8.5 tum fälgbredd på 001. Själv valde jag 8 tum, med 255/50-20 får jag nästan identisk diameter som OEM-däcken. Särskilt för vinterdäcken vill jag inte gå bredare än så, ännu smalare hade dock inneburit högre profil. Och de däcken kryllar det inte av på marknaden, i alla fall inte om man vill köra dubbat :)
Happ, avverkade ca 90 mil igår, tor Grebbestad - Sjöbo, 23-27 grader varmt, svag vind, körning enligt hastighetsbegränsningar. Bilen rapporterade 2.17 kwh/mil, räknar man % batteri så hamnade jag på ca 2.42kwh, men det är en väldigt skillnad på söder/norr Göteborg, söder om är det flackt och rakt, norr mycket backar.
Provade denna gång att använda mig av Circle K's laddstationer, första försöket gick inget vidare, tog en stund att komma igång men jag misstänker att kortet behövde godkännas i appen för de senare laddsessionerna gick väldigt smidigt. Totalt tre laddsessioner med snitt på 90, 98 och 123 kwh, ca 20-30 minuter per session.
Mötte och såg 4st 001'or, tre Privilege och en Performance, alla vita, inflation!
Citat från: dm4 skrivet maj 17, 2024, 10:58 AMCitat från: roffe_s skrivet maj 16, 2024, 10:44 PMSnyggt kört, har aldrig varit i närheten av de siffrorna med vår PS2 :) Jag är fortsatt imponerad av förbrukningen, vi har svalare här uppe men jag kör regelmässigt motorväg just nu med en snittförbrukning om ca 2.1-2.3 KWh/mil.
Fråga - jag antar att Du inte beaktat laddförluster utan jämför rapporterad förbrukning med vad laddaren visar? Jag vill nämligen minnas att förlusterna ligger kring 10% eller strax däröver vid växelströmsladdning. Och då går ju siffrorna ihop rätt bra!
Jag har med 7% laddförlust vilket är ett snitt räknat från de data jag har sedan start/köp av bilen.
Du har nog rätt Roffe, räknade om med de data jag samlat men som naturligtvis inte är exakt och hamnar då på ca 9% laddförlust, iaf i nuvarande sommarväder, så 10% är nog rätt.
Vet inte riktigt vad som hände men dagens jobb ToR blev allt-time-low 1.67kwh/mil, att jämföra med igår då jag låg på 2.17, ingen större skillnad i väder och farthållare på, dvs följer alltid lagstadgad hastighetsgräns.
Citat från: dm4 skrivet maj 21, 2024, 10:52 AMCitat från: dm4 skrivet maj 17, 2024, 10:58 AMCitat från: roffe_s skrivet maj 16, 2024, 10:44 PMSnyggt kört, har aldrig varit i närheten av de siffrorna med vår PS2 :) Jag är fortsatt imponerad av förbrukningen, vi har svalare här uppe men jag kör regelmässigt motorväg just nu med en snittförbrukning om ca 2.1-2.3 KWh/mil.
Fråga - jag antar att Du inte beaktat laddförluster utan jämför rapporterad förbrukning med vad laddaren visar? Jag vill nämligen minnas att förlusterna ligger kring 10% eller strax däröver vid växelströmsladdning. Och då går ju siffrorna ihop rätt bra!
Jag har med 7% laddförlust vilket är ett snitt räknat från de data jag har sedan start/köp av bilen.
Du har nog rätt Roffe, räknade om med de data jag samlat men som naturligtvis inte är exakt och hamnar då på ca 9% laddförlust, iaf i nuvarande sommarväder, så 10% är nog rätt.
Vet inte riktigt vad som hände men dagens jobb ToR blev allt-time-low 1.67kwh/mil, att jämföra med igår då jag låg på 2.17, ingen större skillnad i väder och farthållare på, dvs följer alltid lagstadgad hastighetsgräns.
Det var riktigt lågt :o :) Jag har också mixat låg förbrukning med lite mer generösa siffror den senaste veckan. Men oftast landar jag kring 2.1 kWh/mil med rätt mycket landsväg i 110+ Hur långt har förresten Din bil rullat nu? Min ligger på drygt 1 330 min nu.
Nu ska jag skifta till sommardäck (fråga inte...) så det blir intressant att se förbrukningen när jag går upp 2 tum i fälgdimension. Jag förväntar mig i alla fall inte lägre förbrukning :)
Citat från: roffe_s skrivet maj 22, 2024, 09:14 PMDet var riktigt lågt :o :) Jag har också mixat låg förbrukning med lite mer generösa siffror den senaste veckan. Men oftast landar jag kring 2.1 kWh/mil med rätt mycket landsväg i 110+ Hur långt har förresten Din bil rullat nu? Min ligger på drygt 1 330 min nu.
Nu ska jag skifta till sommardäck (fråga inte...) så det blir intressant att se förbrukningen när jag går upp 2 tum i fälgdimension. Jag förväntar mig i alla fall inte lägre förbrukning :)
Men 2.1 med vinterdäck är väldigt bra, 2.1 med mina sommardäck i 110 kan jag nog bara drömma om. Har nu kört 1020 mil och plussar väl ca ytterligare 100 denna vecka. Först nu börjar jag känna mig bekväm med bilen väghållningsmässigt men det innebär förmodligen bara att glömt hur min gamla bil var ..
Citat från: dm4 skrivet maj 23, 2024, 06:46 AMCitat från: roffe_s skrivet maj 22, 2024, 09:14 PMDet var riktigt lågt :o :) Jag har också mixat låg förbrukning med lite mer generösa siffror den senaste veckan. Men oftast landar jag kring 2.1 kWh/mil med rätt mycket landsväg i 110+ Hur långt har förresten Din bil rullat nu? Min ligger på drygt 1 330 min nu.
Nu ska jag skifta till sommardäck (fråga inte...) så det blir intressant att se förbrukningen när jag går upp 2 tum i fälgdimension. Jag förväntar mig i alla fall inte lägre förbrukning :)
Men 2.1 med vinterdäck är väldigt bra, 2.1 med mina sommardäck i 110 kan jag nog bara drömma om. Har nu kört 1020 mil och plussar väl ca ytterligare 100 denna vecka. Först nu börjar jag känna mig bekväm med bilen väghållningsmässigt men det innebär förmodligen bara att glömt hur min gamla bil var ..
Nu ligger sommartofflorna på bilen och vinterdäcken är tryggt undanstuvade hos däckhotellet. Ca 3 mil enkel väg till däckverkstan utefter 110 km/h väg, 2.1 kWh/mil med vinterdäcken och 2.3 kWh/mil på vägen hem med sommardäcken på. Så den verkar rulla lite lättare på 20-tummarna, blir intressant att se nästa längre biltur. Tystare blev det i alla fall, särskilt i lägre farter :)
Jag tycker bilen nött vinterdäcken fint med 3.0 bar så jag kommer till att börja med att ligga kvar på det trycket i sommardäcken så får jag kolla slitagemönstret efter hundratalet mil.
Liten uppdatering igen, körde Zeekr High Tech Service & Delivery Center Stockholm tur och retur igår, ganska exakt 100 mil, förbrukningen blev 2.28Kwh/mil. Snabbladdade två gånger på Ionity Örebro med passport, fungerade klockrent. På hemväg laddade jag från 16% till 85% på 32 minuter, ganska hyfsat ändå, var som mest uppe i 170-180ish. (Över 80% går laddhastigheten ned en del)
IMG_8941.JPEG
Jag har nyss kört 200 mil svensk motorväg och ca 200 mil autobahn där jag försöker ligga runt 140-150 km/h. (Tråkigt förövrigt att LCC ej fungerar i över 130)
Väder i Sverige, mestadels uppehåll, runt 20-22. Väder på europeiska fastlandet 27-32 och sol.
Utöver detta så har det kanske varit runt 20 mil i stadskörning och landsvägskörning.
Snittförbrukningen denna resa var ca 2,36 kWh/mil.
Postade av misstag på teslaforumet men här kommer uppdatering av min förbrukning:
Antal mil: 1550
Snitt sedan leverans: 2.68kWh/mil (ink laddförluster)
Har svårt att komma ner mot 2kWh/mil i motorvägsfart, dvs 110km/h, beror troligtvis på de vägar jag har omkring mig, mycket upp och ned samt nästan alltid blåsigt.
Citat från: dm4 skrivet aug 03, 2024, 09:32 AMPostade av misstag på teslaforumet men här kommer uppdatering av min förbrukning:
Antal mil: 1550
Snitt sedan leverans: 2.68kWh/mil (ink laddförluster)
Har svårt att komma ner mot 2kWh/mil i motorvägsfart, dvs 110km/h, beror troligtvis på de vägar jag har omkring mig, mycket upp och ned samt nästan alltid blåsigt.
Nyfiken fråga - loggar Du avläst tillförd energi och laddning på snabbladdare för att ha koll på förlusterna? Själv laddar jag på tre olika växelströmsladdare och ibland på gratisladdare så jag skulle nog ha svårt att plocka fram motsvarande exakta statistik. Så här under sommaren och körning längs vår "veckopendlingssträcka" (17 mil T/R) längs E4 i 110 km/h måste det nog vara regn eller rätt kraftigt motvind för att förbrukningen ska tangera eller gå över 2.5 kWh/mil. Jag har tyvärr bara snittet från senaste 700 milen i bilen, 2.2 kWh/mil ligger jag på. Total körsträcka strax under 2 400 mil. På det lär man ju lägga laddförluster (var det 9-10% vi uppskattade dem till)?
Jag skulle tro att mina 20 tums vinterdäck håller nere förbrukningen, dubbat, körning med släpvagn, kallt klimat och snö kanske ökar den något i f t bilar på sydligare breddgrader.
Citat från: roffe_s skrivet aug 03, 2024, 10:14 AMNyfiken fråga - loggar Du avläst tillförd energi och laddning på snabbladdare för att ha koll på förlusterna? Själv laddar jag på tre olika växelströmsladdare och ibland på gratisladdare så jag skulle nog ha svårt att plocka fram motsvarande exakta statistik. Så här under sommaren och körning längs vår "veckopendlingssträcka" (17 mil T/R) längs E4 i 110 km/h måste det nog vara regn eller rätt kraftigt motvind för att förbrukningen ska tangera eller gå över 2.5 kWh/mil. Jag har tyvärr bara snittet från senaste 700 milen i bilen, 2.2 kWh/mil ligger jag på. Total körsträcka strax under 2 400 mil. På det lär man ju lägga laddförluster (var det 9-10% vi uppskattade dem till)?
Jag skulle tro att mina 20 tums vinterdäck håller nere förbrukningen, dubbat, körning med släpvagn, kallt klimat och snö kanske ökar den något i f t bilar på sydligare breddgrader.
Ja, loggar allt, hade dock inte total koll vid besök Zeekr Haninge, de laddade bilen under tiden jag väntade men jag vet inte exakt hur mycket som gick i, skulle tro ca 20kwh. Annars laddar jag allt hemma med solenenergi (Ferroamp med 12Kwh energilager) och här får jag bra statistik ur systemet.
Citat från: dm4 skrivet aug 03, 2024, 03:31 PMCitat från: roffe_s skrivet aug 03, 2024, 10:14 AMNyfiken fråga - loggar Du avläst tillförd energi och laddning på snabbladdare för att ha koll på förlusterna? Själv laddar jag på tre olika växelströmsladdare och ibland på gratisladdare så jag skulle nog ha svårt att plocka fram motsvarande exakta statistik. Så här under sommaren och körning längs vår "veckopendlingssträcka" (17 mil T/R) längs E4 i 110 km/h måste det nog vara regn eller rätt kraftigt motvind för att förbrukningen ska tangera eller gå över 2.5 kWh/mil. Jag har tyvärr bara snittet från senaste 700 milen i bilen, 2.2 kWh/mil ligger jag på. Total körsträcka strax under 2 400 mil. På det lär man ju lägga laddförluster (var det 9-10% vi uppskattade dem till)?
Jag skulle tro att mina 20 tums vinterdäck håller nere förbrukningen, dubbat, körning med släpvagn, kallt klimat och snö kanske ökar den något i f t bilar på sydligare breddgrader.
Ja, loggar allt, hade dock inte total koll vid besök Zeekr Haninge, de laddade bilen under tiden jag väntade men jag vet inte exakt hur mycket som gick i, skulle tro ca 20kwh. Annars laddar jag allt hemma med solenenergi (Ferroamp med 12Kwh energilager) och här får jag bra statistik ur systemet.
Ja, vi har SMA växelriktare för våra solpaneler och 2 Easee vid kåken. Allt styrs via Tibber så här har jag bra statistik. Men vid lägenheten i stan har vi ZPark, jag ser ju min egna förbrukning men har (ännu inte) orkat logga den. Då funkar det tillräckligt bra för mig att använda snittförbrukningen och lägga på laddförlusterna via uppskattning.
Ok, då har jag passerat 2000 mil, i dagsläget 2108 mil. Genomsnittlig förbrukning är nu 2,67kWh/mil och jag bytte åter till vinterdäck för två veckor sedan, bilen är nu rejält mycket tystare. Gillar inte sommardäcken (org Zeekr), de låter för mycket, skall försöka döda dem under kommande säsong, allt för byta till någon annat.
Ok, min sammanfattning hittills, bästa batteribilen jag haft, men så har jag bara haft denna! Skämt åsido, det är en mycket bra bil, skulle inte kunna leva utan och jag ser inga alternativ. Bonus är att den verkar sälja dåligt vilket innebär att jag kör en unik bil, nackdelen är om Zeekr får för sig att lägga ned.
Nackdelar eller minus om ni vill läsa det så:
- Prestandan är inte vad Zeekr uppger, 0-100 hamnar på ca 5s, inte 3.8s
- Sommardäcken ..
- Intermittent får datorn för sig att inte starta i den takt jag tänkt mig
- Imma i kupén..
Plussidan
+ allt annat
Nej, jag har inga problem med hjälpsystemen, de fungerar som avsett
Citat från: dm4 skrivet nov 02, 2024, 05:57 PMOk, då har jag passerat 2000 mil, i dagsläget 2108 mil. Genomsnittlig förbrukning är nu 2,67kWh/mil och jag bytte åter till vinterdäck för två veckor sedan, bilen är nu rejält mycket tystare. Gillar inte sommardäcken (org Zeekr), de låter för mycket, skall försöka döda dem under kommande säsong, allt för byta till någon annat.
Ok, min sammanfattning hittills, bästa batteribilen jag haft, men så har jag bara haft denna! Skämt åsido, det är en mycket bra bil, skulle inte kunna leva utan och jag ser inga alternativ. Bonus är att den verkar sälja dåligt vilket innebär att jag kör en unik bil, nackdelen är om Zeekr får för sig att lägga ned.
Nackdelar eller minus om ni vill läsa det så:
- Prestandan är inte vad Zeekr uppger, 0-100 hamnar på ca 5s, inte 3.8s
- Sommardäcken ..
- Intermittent får datorn för sig att inte starta i den takt jag tänkt mig
- Imma i kupén..
Plussidan
+ allt annat
Nej, jag har inga problem med hjälpsystemen, de fungerar som avsett
Angående prestandan. Läste Teknikens Världs test där de trots upprepade försök aldrig nådde en bättre tid 0-100 än 5 sekunder.
Jag har en Racebox som jag testat min Privilege med ett antal gånger. 0-100 har samtliga försök varierat mellan 3,9 (endast jag i bilen) och 4,1 (två personer bilen). Kvartsmilen (0-402m) har den genomgående grejat under 12s.
Vid ett tillfälle testade vi samtidigt Kia EV6 GT som genomgående var ca 2 tiondelar snabbare på båda sträckorna med två personer i bilen. Som väntat lite snabbare men alltså inte större skillnad än så.
Testförhållandena var alla gånger mellan 18-22 grader, torr äldre asfalt utan lutning och 85-95 % laddning.
Säga vad man vill om dålig mjukvara men prestandan tycker jag ändå att den levererar i alla fall nästan enligt utlovat. Men har som sagt inte testat med lägre batteriladdning.
Jag vågar nog påstå att de bilindivider som behöver 5 sekunder på sig till 100 körs antingen i komfortläge, har låg laddning eller är behäftade med något fel.
Citat från: Paddy skrivet nov 03, 2024, 08:22 AMJag vågar nog påstå att de bilindivider som behöver 5 sekunder på sig till 100 körs antingen i komfortläge, har låg laddning eller är behäftade med något fel.
Nej, sportläge, men jag kör sällan med mer laddning än 50%. Om maskinen skall underprestera vid lägre laddning än säg 80% så bör det vara specat någonstans men jag har inte hittat det ännu. Sedan kan ju min bil vara defekt, mest troligt.
Citat från: dm4 skrivet nov 03, 2024, 08:57 AMCitat från: Paddy skrivet nov 03, 2024, 08:22 AMJag vågar nog påstå att de bilindivider som behöver 5 sekunder på sig till 100 körs antingen i komfortläge, har låg laddning eller är behäftade med något fel.
Nej, sportläge, men jag kör sällan med mer laddning än 50%. Om maskinen skall underprestera vid lägre laddning än säg 80% så bör det vara specat någonstans men jag har inte hittat det ännu. Sedan kan ju min bil vara defekt, mest troligt.
Skulle gissa att fabriksuppgifter alltid är med full laddning. Har också sett lite tester tidigare med hur prestandan märkbart påverkas av laddnivån och att olika bilar grejar det bättre än andra. Gissar dock att nästan alla levererar sämre med 50% än med full laddning. Tror Tesla-Björn hade nått sånt test. Jag borde testa med 50% i min bil men är tyvärr kört nu när vinterdäcken åkt på. Får bli till våren.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Citat från: Paddy skrivet nov 03, 2024, 09:02 AMSkulle gissa att fabriksuppgifter alltid är med full laddning. Har också sett lite tester tidigare med hur prestandan märkbart påverkas av laddnivån och att olika bilar grejar det bättre än andra. Gissar dock att nästan alla levererar sämre med 50% än med full laddning. Tror Tesla-Björn hade nått sånt test. Jag borde testa med 50% i min bil men är tyvärr kört nu när vinterdäcken åkt på. Får bli till våren.
Visst är det troligtvis så, undantaget var den Porsche Taycan CT 4S jag lånade några dagar inför köp av el-bil, den levererade bättre prestanda än Porsche angav och dessutom, vad det verkar, oberoende av laddnivå.
Drog frågan till Zeekr Support från vilken SOC man kan förvänta sig 544HK, fick följande svar, dock något svävande.
"Vi har fått svar att SOC behöver vara 80% eller mer, däcktrycket korrekt (2,3bar utan vikt och 2,9bar vid full vikt) och vägen ska vara slät som en racingbana. Detta är inte officiell information men generell information om elbilar. "