Forumnyheter:

På detta forum är alla elbilsintresserade välkomna. Man måste inte äga en Zeekr för att bli medlem. Klicka bara på "Registrera" uppe till vänster, välj användarnamn och din e-postadress samt ett lösenord. Kolla sedan din inbox och klicka på länken för att aktivera ditt konto. Var med och bidra. Zee you.

Huvudmeny

Zeekr 001 generationer i Europa?

Startat av Rheinecke, okt 21, 2024, 10:44 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rheinecke

Har nyligen seriöst börjat överväga en 001 och har lite funderingar.
De bilar man ser tillgängliga i Europa verkar inte vara den 2024 års modell man ser på Youtube videor från Kina. Är det så att man säljer kvarvarande 2023:or hos oss eller tillverkar man fordon av den gamla specen för Europa? Ser att det till och med kommer ut en än nyare uppgradering för 2025 i Kina.
Kanske inte spelar någon enorm roll men tänker att man kanske inte vill köpa en ny bil om det alldeles snart dyker upp en ny version här, eller om 23:or säljs ut till fördelaktigt pris.

Har annars kört en del tyska bilar, vilket fortfarande ligger mig varmt om hjärtat, nyligen haft en Tesla Model S vilket var en ekonomisk katastrof med horribel kvalitet och nu abonnerar på en Lynk som är en billigare bil men överraskande trevlig. Så en Zeekr vore väl en naturlig fortsättning:)
Får bli en "electric blue" med blå/vit inredning i så fall om ekonomin tillåter, tycker de ser fantastiskt bra ut.

roffe_s

Hej, den uppdaterade modellen finns endast för den kinesiska/asiatiska marknaden och tillverkas på andra tillverkningslinor än den europeiska.

Merparten av mjukvaran måste skrivas om för den europeiska marknaden, bland annat på grund av EU:s integritetslagstiftning. Så det är nog en rätt stor sak att anpassa en pågående utveckling för en uppdaterad plattform innan allt är okey.

Personligen tror jag knappast på en uppdatering förrän tidigast 2026. Men som sagt - facit har vi om ca ett år. I alla fall, 001 levererar i mitt tycke en väldigt välbyggd, komfortabel och trevlig körning till rimliga pengar. Och än så länge ligger priset kvar trots hot om importtullar. Så det kan nog vara läge nu :)
Inte för att det behövs - men för att det går...

Mats

#2
Det är årsm -22 som introducerades -21 i Asien som säljs på europeiska marknaden.
Jag förstår inte Zeekrs strategi, eller argumenteringen om omskrivningen mjukvara.. ingen framgångsrik tillverkare på europamarknaden försöker sälja uråldriga modeller här!!   Eller har problem med att anpassa mjukvaran.  Att det inte fungerar återspeglas tydligt i finansieringsalternativen på en Zeekr.
När finansbolaget som Zeekr lierat sig med i Sverige hissar månadskostnaderna till högre än etablerade märkens bilar som är flera hundra tusen dyrare i inköp lyser misstron på andrahandsvärdet och europaetableringen igenom tydligt.
Tyvärr tror jag Zeekr är dödsdömda i Europa med den strategin de har för tillfället.