Forumnyheter:

På detta forum är alla elbilsintresserade välkomna. Man måste inte äga en Zeekr för att bli medlem. Klicka bara på "Registrera" uppe till vänster, välj användarnamn och din e-postadress samt ett lösenord. Kolla sedan din inbox och klicka på länken för att aktivera ditt konto. Var med och bidra. Zee you.

Huvudmeny

Dimension fälgar Performance

Startat av zno, aug 09, 2024, 01:24 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

zno

Är det någon som har koll på fälgdimensionen på sommar- och vinterfälgar för Performance?

E.g. kan man på en Performance swappa däcken rakt av mellan sommar- och vinterfälg? Vinterfälgen, som är snarlik Privilige, är enligt mitt tycke betydligt snyggare och jag skulle gärna ha den som sommarfälg istället.

Lite googling ger 9.5Jx22 ET48 med offset 46-50 (på vad jag antar är sommarfälg), men jag vet inte hur väl det stämmer.

roffe_s

#1
Citat från: zno skrivet aug 09, 2024, 01:24 PMÄr det någon som har koll på fälgdimensionen på sommar- och vinterfälgar för Performance?

E.g. kan man på en Performance swappa däcken rakt av mellan sommar- och vinterfälg? Vinterfälgen, som är snarlik Privilige, är enligt mitt tycke betydligt snyggare och jag skulle gärna ha den som sommarfälg istället.

Lite googling ger 9.5Jx22 ET48 med offset 46-50 (på vad jag antar är sommarfälg), men jag vet inte hur väl det stämmer.
Hej, begriper jag det rätt har vi samma fälgdimension på Performance och Privilege. Enligt vad jag vet är beteckningen 9.5 Jx22 ET48, bultmönster 5/108 och hub 63.4 mm. Bultar M14 x 1.5.

Detta utgick jag ifrån när jag köpte vinterdäck på 20-tums fälg. De fälgar jag köpte kommer från Specialfälgar och med något annat offset - Turismo Gun Metal enligt länk: https://www.specialfalgar.se/falgar/falgguiden/zeekr/001/zeekr-001--3000/
Inte för att det behövs - men för att det går...

zno

Tack för svar. Man får väl anta att dimensionen på vinterfälgarna  är densamma. Har svårt att få fram den informationen från Zeekr.

roffe_s

Det kan Du räkna med, däckdimensioner och profil är vad jag vet detsamma.
Inte för att det behövs - men för att det går...

Sand

Har djupgrävt i detta och beställt kompletta hjul till min Privilege och kollegans Long Range. Det blir samma fälgar, Nitro Turismo FF, i 20". En uppsättning med GoodYear Ultragrip ICE Suv G1 och en med GoodYear Ultragrip Arctic 2. Dimension 255/50R20 i båda fallen. Min Privilege har 265/40R22 på sommarhjulen och Long Range har 255/45R21.
Däcktryckssensorer har vi köpt lösa direkt från Zeekr, kostar 330:-/st. Hjulen får vi betala 28 500:-/4st för. Så knappa 30 000:- för en uppsättning vinterhjul 

roffe_s

Citat från: Sand skrivet sep 17, 2024, 04:22 PMHar djupgrävt i detta och beställt kompletta hjul till min Privilege och kollegans Long Range. Det blir samma fälgar, Nitro Turismo FF, i 20". En uppsättning med GoodYear Ultragrip ICE Suv G1 och en med GoodYear Ultragrip Arctic 2. Dimension 255/50R20 i båda fallen. Min Privilege har 265/40R22 på sommarhjulen och Long Range har 255/45R21.
Däcktryckssensorer har vi köpt lösa direkt från Zeekr, kostar 330:-/st. Hjulen får vi betala 28 500:-/4st för. Så knappa 30 000:- för en uppsättning vinterhjul 
Precis den uppsättning jag kör, om än jag valde Hakkapelitta 10 SUV. Även jag har Zeekr OEM sensorer, fick det inte att funka med de programmerbara från däckleverantören.

Bra val, och bilen rullar snålare med 20-tummarna. Jag bedömer det gjorde ca 10% när jag lade om från vinter- till sommardäcken, och då är ju inte Hakka kända för sitt låga rullmotstånd...
Inte för att det behövs - men för att det går...

Sand

Då är vinterhjulen monterade. Ser OK ut men original 22" är ju snyggare  :)
Du kan inte se denna bilaga.Du kan inte se denna bilaga.

roffe_s

Citat från: Sand skrivet nov 13, 2024, 10:36 AMDå är vinterhjulen monterade. Ser OK ut men original 22" är ju snyggare  :)
Du kan inte se denna bilaga.Du kan inte se denna bilaga.
Snyggt :) Jo, mer gummi är ju inte förskönande. Ett tips - det är inte fel att köra med lite högre däckstryck är vår erfarenhet. Ca 3.0 bar ligger vi på i kalltryck (ca 0 grader), detta för att inte låta en högre/mer fjädrande däcksida påverka fjädringsegenskaperna onödigt mycket...
Inte för att det behövs - men för att det går...

Sand

Snyggt :) Jo, mer gummi är ju inte förskönande. Ett tips - det är inte fel att köra med lite högre däckstryck är vår erfarenhet. Ca 3.0 bar ligger vi på i kalltryck (ca 0 grader), detta för att inte låta en högre/mer fjädrande däcksida påverka fjädringsegenskaperna onödigt mycket...
[/quote]

Bilen går märkbart tystare men så brukar det vara när man kör friktionsfritt med dess mjukare gummi. Har känt en något mer fjädrande däcksida så ska höja trycket, däckfirman tryckt i 2,8 bar och se om jag märker skillnad.
En annan reflektion är att "gunmetal" färgen är mycket nära svart, hade önskat en lite mer mörkgrå nyans. Men när vi får slaskvinter kommer väl hela bilen vara grå så det löser sig  ;D