Forumnyheter:

På detta forum är alla elbilsintresserade välkomna. Man måste inte äga en Zeekr för att bli medlem. Klicka bara på "Registrera" uppe till vänster, välj användarnamn och din e-postadress samt ett lösenord. Kolla sedan din inbox och klicka på länken för att aktivera ditt konto. Var med och bidra. Zee you.

Huvudmeny

Köpråd 001

Startat av thisischris, aug 18, 2024, 01:58 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

thisischris

Hej alla!

Dags för ny tjänstebil och utbyte av nuvarande Volvo v60!

Självklart är det el som gäller och jag har tittat på följande;

Zeekr 001 performance
Tesla Model Y performance
Xpeng G6 performance
Volkswagen ID7 GTX tourer

Men det som jag fått upp ögonen mest för är nog Zeekr, känns mycket lyxigare och finare i designen, sticker ut lite på ett bra sätt.

Dock har jag några frågor efter provkörning;

1. Kan man nöja sig med ljudsystemet i performance? Jag värdesätter bra ljud högt men känns också dumt att ha det som en deal breaker när mycket annat är bra.

2. Hur bra tycker ni matrix ljusen funkar?

3. Kände en rätt "jobbig" fördröjning vid både regen och acceleration, men kanske var regen/one pedal drive som irriterade mig mest, är det något man vänjer sig vid? Eller vet någon om det är planer gällande förbättring från Zeekrs sida?

4. Takräcken, någon som hört något gällande när takräcken ska komma?

Tacksam för svar och input!

Mvh

Hertsh

Citat från: thisischris skrivet aug 18, 2024, 01:58 PMHej alla!

Dags för ny tjänstebil och utbyte av nuvarande Volvo v60!

Självklart är det el som gäller och jag har tittat på följande;

Zeekr 001 performance
Tesla Model Y performance
Xpeng G6 performance
Volkswagen ID7 GTX tourer

Men det som jag fått upp ögonen mest för är nog Zeekr, känns mycket lyxigare och finare i designen, sticker ut lite på ett bra sätt.

Dock har jag några frågor efter provkörning;

1. Kan man nöja sig med ljudsystemet i performance? Jag värdesätter bra ljud högt men känns också dumt att ha det som en deal breaker när mycket annat är bra.

2. Hur bra tycker ni matrix ljusen funkar?

3. Kände en rätt "jobbig" fördröjning vid både regen och acceleration, men kanske var regen/one pedal drive som irriterade mig mest, är det något man vänjer sig vid? Eller vet någon om det är planer gällande förbättring från Zeekrs sida?

4. Takräcken, någon som hört något gällande när takräcken ska komma?

Tacksam för svar och input!

Mvh
1) har inte jämfört så kan inte svara
2) de är grymt bra
3) du kan ta bort one pedal drive och ändå ha hög regen. Det har jag tyvärr gjort. OPD har väldigt mycket kvar att önska. Ruskigt ryckigt i låga farter och t.ex. vid parkeringar. Jag kommer från Tesla och önskar att Zeekr kan lära av dem. Tills dess är regen bra men jag får använda bromspedalen sista biten ner till 0. Autohold har jag också aktivt så den inte kryper fram varje gång jag släpper på gasen
4) Zeekr har sagt att de löst det hela och att räcken skall lanseras i Q3 eller senast innan vintern. Själv har jag skaffat en box för dragkroken för det är bättre för energiförbrukningen och täcker alla våra behov som ett takräcke skulle täcka.

Hoppas du landar i ett bra beslut!

thisischris

Citat från: Hertsh skrivet aug 19, 2024, 03:36 PM
Citat från: thisischris skrivet aug 18, 2024, 01:58 PMHej alla!

Dags för ny tjänstebil och utbyte av nuvarande Volvo v60!

Självklart är det el som gäller och jag har tittat på följande;

Zeekr 001 performance
Tesla Model Y performance
Xpeng G6 performance
Volkswagen ID7 GTX tourer

Men det som jag fått upp ögonen mest för är nog Zeekr, känns mycket lyxigare och finare i designen, sticker ut lite på ett bra sätt.

Dock har jag några frågor efter provkörning;

1. Kan man nöja sig med ljudsystemet i performance? Jag värdesätter bra ljud högt men känns också dumt att ha det som en deal breaker när mycket annat är bra.

2. Hur bra tycker ni matrix ljusen funkar?

3. Kände en rätt "jobbig" fördröjning vid både regen och acceleration, men kanske var regen/one pedal drive som irriterade mig mest, är det något man vänjer sig vid? Eller vet någon om det är planer gällande förbättring från Zeekrs sida?

4. Takräcken, någon som hört något gällande när takräcken ska komma?

Tacksam för svar och input!

Mvh
1) har inte jämfört så kan inte svara
2) de är grymt bra
3) du kan ta bort one pedal drive och ändå ha hög regen. Det har jag tyvärr gjort. OPD har väldigt mycket kvar att önska. Ruskigt ryckigt i låga farter och t.ex. vid parkeringar. Jag kommer från Tesla och önskar att Zeekr kan lära av dem. Tills dess är regen bra men jag får använda bromspedalen sista biten ner till 0. Autohold har jag också aktivt så den inte kryper fram varje gång jag släpper på gasen
4) Zeekr har sagt att de löst det hela och att räcken skall lanseras i Q3 eller senast innan vintern. Själv har jag skaffat en box för dragkroken för det är bättre för energiförbrukningen och täcker alla våra behov som ett takräcke skulle täcka.

Hoppas du landar i ett bra beslut!

Tack för svar!

Ska ta en till provkörning så får laborera lite!

Hur är mjukvaran numera? Verkade ju va lite strul med lite lagg och även lite med farthållaren som jag hört dåligt om? Hur funkar ruttplaneringen?

Hur var det att gå från Tesla till denna? Lever den upp till dina förväntningar?

Hertsh

Mjukvaran är OK men tar tid att starta emellanåt. När den är igång funkar den bra, men inte lika bra som Teslas.

Farthållaren fungerar utmärkt. Bättre än Tesla.

Ruttplanering har förbättrats från första till andra OS och den funkar ok. Mest irriterande är att den omedelbart planerar om till laddstopp om man når 20% SoC även om man når sin destination och under 20% funkar inte batterivärmning. Den är med andra ord lite för försiktig för oss som är vana elbilsförare. Ruttplaneringen är inte så bra som ABRP eller Waze. Jag använder den inte så mycket. Planerar långkörning med ABRP och sätter igång navi närmre för att få igång batterivärmning. Lokalt kör jag endast Waze.

Som bil är den mycket bättre än Teslan men som dator har den en bit kvar. Det är så oerhört skönt att ha en bil som är lite tystare och bekvämare. Den har perfekta vindrutetorkare, den har helljus som är ruskigt bra och som sagt ACC/LCC som funkar bättre än Tesla.

OnePedal drive blir jag inte riktigt vän med. Teslas är mycket bättre. Jag kör med hög regen och auto hold men utan onepedal.

thisischris

Citat från: Hertsh skrivet aug 21, 2024, 05:50 PMMjukvaran är OK men tar tid att starta emellanåt. När den är igång funkar den bra, men inte lika bra som Teslas.

Farthållaren fungerar utmärkt. Bättre än Tesla.

Ruttplanering har förbättrats från första till andra OS och den funkar ok. Mest irriterande är att den omedelbart planerar om till laddstopp om man når 20% SoC även om man når sin destination och under 20% funkar inte batterivärmning. Den är med andra ord lite för försiktig för oss som är vana elbilsförare. Ruttplaneringen är inte så bra som ABRP eller Waze. Jag använder den inte så mycket. Planerar långkörning med ABRP och sätter igång navi närmre för att få igång batterivärmning. Lokalt kör jag endast Waze.

Som bil är den mycket bättre än Teslan men som dator har den en bit kvar. Det är så oerhört skönt att ha en bil som är lite tystare och bekvämare. Den har perfekta vindrutetorkare, den har helljus som är ruskigt bra och som sagt ACC/LCC som funkar bättre än Tesla.

OnePedal drive blir jag inte riktigt vän med. Teslas är mycket bättre. Jag kör med hög regen och auto hold men utan onepedal.

Tack!

Jo det känns som det kan va lite kvar att göra, dock lär det ju va lättare att åtgärda mjukvaran än hårdvaran!

Velar ju rätt mycket mellan bilarna och speciellt nu när också id7an fått mycket beröm.. Men dras ändå mest till Zeekrn faktiskt, som bil med både komfort, utrustning och design så känns det lite svårslaget för pengarna!

Hertsh


Sand

Vill du ha ljud så kan du glömma Performance, det är väl samma ljudsystem som i Long Range som min kollega har. Det är så uselt att jag saknar ord. Har själv Privilege och där är ljudet bra. Det är lite "Yamaha monitor" ljud, klar och tydlig ljudbild utan att vara allt för basintensiv. Hade önskat lite fylligare ljud på lägre volymer men är ändå nöjd.

Matrixljusen tycker jag är helt OK, bättre än vad jag hade i min BMW 330e. Kör man långa sträckor på glest trafikerade norrlandsvägar önskar man nog lite längre räckvidd på heljuset men jag som mest kör i Stockholmsregionen samt frekventa ToR resor till Leksand tycker det funkar som det är.

Har stängt av "onepedal drive" och stänger alltid, och jag menar alltid, av förarövervakning, hastighetsövervakning och "laneassist". Kör ingen farthållare heller. Så jag kan inte råd ge i dessa frågor  :)

Takräcke har jag inte hört något om, men det verkar ju märkligt att det skulle vara ett problem.

Som bil betraktat är jag supernöjd. Har kört BMW i många år, med ett kort gästspel av en VW Passat. Tycker min 001 är kul att köra, bekväm, tyst, rymlig. Var lite osäker på stolarna och att det kändes som kort sits jämfört med BMW (Msport paket) men det har inte varit några problem alls. Sitter bra. Bilen är grymt snabb, mer än tillräckligt även inställd på "normal". Hela bilen känns välskruvad, inget skrammel över huvudtaget. Det som kunde gjorts bättre är hatthyllan bak, baksäte i 40/20/40 delning.
Sedan kommer vi till detta med datasystem.....som kan driva en till vansinne. Du kan ha lyssnat på radio när du lämnar bilen och när du sedan återkommer så är det ändå bluetooth (Spotify) som startar. Trådlösa laddningen av telefon fungerar inte, däckrtycket visas inte, bara vilken temp däcken har, du lägger i drive/reverse och börjar rulla ut från parkeringen för att bilen helt plötsligt hoppar över i P. Du kan starta och köra iväg och så tar det 1,5-2min innan systemet vaknar (displayen svart med ZEEKR som enda text) osv osv. Jag tröstar mig med att kompisar som har Porsche, VW, Audi mm har samma strul. Är väl bara Tesla som fått sitt operativsystem att fungera hyffsat smärtfritt. Hur någon kan tro att vi snart har självkörande bilar övergår mitt förstånd, kan man inte ens lösa banala funktioner så kommer man aldrig lösa komplexa körsituationer!
Skulle jag köpa en Zeekr 001 igen? Absolut!

roffe_s

1 - Kör själv Privilege men provkörde en Performance innan leverans. Ljudsystemet är identiskt med Privilege så när som på subwoofern. För mig fungerade ljudet även i Performance, lite mindre ljupbas men helt okey. Även fjädringen är bra avstämd, komfortmässigt skiljer inte mycket.

2 - Matrix-ljusen funkar bra, de är säkra på att blända av och har en behaglig ljuston. Vi har även en Polestar 2 med LED Matrix (det bästa ljus jag hitintills provat) och den har lite längre fjärrljus och slår längre vilket kan vara skönt i höstmörkret.

3 - Zeekr är medvetna om "fördröjningen", det återstår att demon de adresserar den i någon kommande mjukvaruuppdatering. Jag kör ändå med regen och då oftast i mellanläget men tycker att de kan snegla både på Tesla eller koncernsyskonet P2. Jag provkörde både P3 och P4 i somras, tycker de var mer direkta utan att falla över till för skarp.

4 - ingen input från mig, har heller inte frågat :) Men Hertsh brukar ha koll, så jag tvivlar inte på deras målsättning.
Inte för att det behövs - men för att det går...

thisischris

Tack för svar!

Dessvärre får vi inte in privilege i kalkylen, vilket är synd för ljud är viktigt för mig och har ju vant mig lite nu med HK ljudet i Volvon som jag ändå varit nöjd med!

Låter ju som på er alla att dom irriterande punkterna övervägs av fördelarna och att det i det stora hela verkar vara en väldigt bra, komplett bil! Vilket helt klart känns lovande, mjukvaran går ju alltid att förbättra högst troligen.

Det ska tilläggas att jag också har börjat kika lite på Polestar 4, lite dyrare men borde kunna pressas in i kalkylen och snarlik storleksmässigt som 001an!

Men känns nog även som att jag kommer bli
Nöjd oavsett vilken det blir!  :)

roffe_s

Citat från: thisischris skrivet sep 17, 2024, 10:17 PMTack för svar!

Dessvärre får vi inte in privilege i kalkylen, vilket är synd för ljud är viktigt för mig och har ju vant mig lite nu med HK ljudet i Volvon som jag ändå varit nöjd med!

Låter ju som på er alla att dom irriterande punkterna övervägs av fördelarna och att det i det stora hela verkar vara en väldigt bra, komplett bil! Vilket helt klart känns lovande, mjukvaran går ju alltid att förbättra högst troligen.

Det ska tilläggas att jag också har börjat kika lite på Polestar 4, lite dyrare men borde kunna pressas in i kalkylen och snarlik storleksmässigt som 001an!

Men känns nog även som att jag kommer bli
Nöjd oavsett vilken det blir!  :)
Ja, alla är ju bra bilar. Vi har HK-ljudet i vår P2, personligen föredrar jag Zeekrs system.

P4 och 001 är väldigt likvärdiga enligt min uppfattning, Google är lite vassare än Zeekrs UI, å andra sidan lär en likartat utrustad P4 bli rätt mycket dyrare än Privilege. I alla fall så länge vi pratar finansiell leasing.

Men allt är en fråga om personliga preferenser, lycka till med Ert val :)
Inte för att det behövs - men för att det går...

thisischris

Citat från: roffe_s skrivet sep 17, 2024, 10:23 PM
Citat från: thisischris skrivet sep 17, 2024, 10:17 PMTack för svar!

Dessvärre får vi inte in privilege i kalkylen, vilket är synd för ljud är viktigt för mig och har ju vant mig lite nu med HK ljudet i Volvon som jag ändå varit nöjd med!

Låter ju som på er alla att dom irriterande punkterna övervägs av fördelarna och att det i det stora hela verkar vara en väldigt bra, komplett bil! Vilket helt klart känns lovande, mjukvaran går ju alltid att förbättra högst troligen.

Det ska tilläggas att jag också har börjat kika lite på Polestar 4, lite dyrare men borde kunna pressas in i kalkylen och snarlik storleksmässigt som 001an!

Men känns nog även som att jag kommer bli
Nöjd oavsett vilken det blir!  :)
Ja, alla är ju bra bilar. Vi har HK-ljudet i vår P2, personligen föredrar jag Zeekrs system.

P4 och 001 är väldigt likvärdiga enligt min uppfattning, Google är lite vassare än Zeekrs UI, å andra sidan lär en likartat utrustad P4 bli rätt mycket dyrare än Privilege. I alla fall så länge vi pratar finansiell leasing.

Men allt är en fråga om personliga preferenser, lycka till med Ert val :)

Ja precis, det som lockar med P4an är nog mest HK ljudet och googles UI, gillar att förardisplayen har lite mer info också.

Men Zeekr är ju väldigt mycket förmånligare och verkar även ha större lastutrymme.

Men vi får se lite vad det landar i, ska ändå beställas nu i september! Lär nog bli grymt nöjd oavsett  :D

Sand

Citat från: roffe_s skrivet sep 17, 2024, 10:09 PM1 - Kör själv Privilege men provkörde en Performance innan leverans. Ljudsystemet är identiskt med Privilege så när som på subwoofern. För mig fungerade ljudet även i Performance, lite mindre ljupbas men helt okey.

Som jag uppfattat det är det samma ljudsystem i Long Range och Performance men uppgraderat i Privilege. Det som sitter i min kollegas Long Range är genomuselt, inte i närheten av Privilege. Så är ljudet en "dealbreaker" ska man definitivt själv lyssna i en demobil innan man slår till.

Rönnqvist

Citat från: Sand skrivet sep 18, 2024, 07:05 AM
Citat från: roffe_s skrivet sep 17, 2024, 10:09 PM1 - Kör själv Privilege men provkörde en Performance innan leverans. Ljudsystemet är identiskt med Privilege så när som på subwoofern. För mig fungerade ljudet även i Performance, lite mindre ljupbas men helt okey.

Som jag uppfattat det är det samma ljudsystem i Long Range och Performance men uppgraderat i Privilege. Det som sitter i min kollegas Long Range är genomuselt, inte i närheten av Privilege. Så är ljudet en "dealbreaker" ska man definitivt själv lyssna i en demobil innan man slår till.

Det kan vara pga mjukvarubugg som din väns Performance har kasst ljud. Min privilige hade så extremt kasst ljud först, då jag kopplade upp den enbart via Bluetooth utan android auto. Blev enormt besviken på ljudet.

Men det blev enorm skillnad när jag gick via Android auto. Väldigt bra ljud. Har inte hört ljudet i en Performance, men låter orimligt att det skulle vara extrem skillnad då det är samma komponenter fast färre.

Sand

Citat från: Rönnqvist skrivet okt 31, 2024, 09:27 PM
Citat från: Sand skrivet sep 18, 2024, 07:05 AM
Citat från: roffe_s skrivet sep 17, 2024, 10:09 PM1 - Kör själv Privilege men provkörde en Performance innan leverans. Ljudsystemet är identiskt med Privilege så när som på subwoofern. För mig fungerade ljudet även i Performance, lite mindre ljupbas men helt okey.

Som jag uppfattat det är det samma ljudsystem i Long Range och Performance men uppgraderat i Privilege. Det som sitter i min kollegas Long Range är genomuselt, inte i närheten av Privilege. Så är ljudet en "dealbreaker" ska man definitivt själv lyssna i en demobil innan man slår till.

Det kan vara pga mjukvarubugg som din väns Performance har kasst ljud. Min privilige hade så extremt kasst ljud först, då jag kopplade upp den enbart via Bluetooth utan android auto. Blev enormt besviken på ljudet.

Men det blev enorm skillnad när jag gick via Android auto. Väldigt bra ljud. Har inte hört ljudet i en Performance, men låter orimligt att det skulle vara extrem skillnad då det är samma komponenter fast färre.

Kollegan har en Longrange men jag ska be honom testa om det är någon skillnad. Den gången jag lyssnade var det genom radion.