Forumnyheter:

På detta forum är alla elbilsintresserade välkomna. Man måste inte äga en Zeekr för att bli medlem. Klicka bara på "Registrera" uppe till vänster, välj användarnamn och din e-postadress samt ett lösenord. Kolla sedan din inbox och klicka på länken för att aktivera ditt konto. Var med och bidra. Zee you.

Huvudmeny

1 år med 001 Privilege

Startat av dm4, feb 28, 2025, 05:13 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

dm4

Lite över ett år med 001 Privilege och ca 3000 mil! Tänkte sammanställa de få problem jag har (nu) och listar i oprioriterad ordning, följande:

- Framruta, gjord av något något hårdare är mjukost! Skämt åsido, aldrig haft så mycket repor av vindrutetorkarna på någon annan bil i mina 40 år som förare.
- Fast nackstöd framstolar, inget vidare, fast detta visste jag innan köp, my bad.
- Inget justerat lårbenstöd framstolar, fast detta visste jag innan köp, my bad.
- Ratten är lite offset någon grad vänster, bilen drar inte åt något håll så det är inte hjulinställning.
- Dörrhandtag, känsliga för is/snö och går inte in igen under vissa förhållanden.
- Dörrhandtag vänster bak sprack under vintern.
- Dörrhandtag höger framdörr går inte intermittent att låsa upp, eller öppna dörren inifrån. Dörrhandtaget går in och ut när jag kör i parkeringshastighet.
- Bilen drar ibland enormt mycket energi, jag har inte lyckats hitta någon gemensam nämnare, verkar helt slumpmässigt men det verkar ha blivit sämre med de uppdateringar som kommit sedan start.
- Ljud från bakaxel/motorer, kan inte minnas att det var så från början.
- Torkare förarsida missar vital del av rutan när är minusgrader. Kan vara torkarna då jag inte bytt sedan leverans men de var så från början och jag såg även bild från Roffe där det så likadant ut.
- Hemmaladdning felar intermittent på schemaläggning. Jag schemalägger men ändå laddar den inte. Kan iof vara min laddare, ChargeAmps Halo 11kw.
- Bilens ladduttag saknar skyddslock för CCS delen, fick skaffa ett eget.
- Ljudet (musik) bak är enormt dåligt, fram är dock det det bästa jag hört hittills i bil (med rätt inställningar).
- Naven (Zeekr) räknar grovt fel när det gäller SOC vid ankomst och då kör jag helt enligt hastighetsbegränsningarna och ägg under pedalen.
- Ibland fungerar inte planerad avresa, dvs uppvärmning. Detta är troligtvis appen då den ibland känns seg med långsam respons (iPhone SE3).
- Imma/frost kamera vindruta, medför att stor del av hjälpsystemen inte fungerar.
- Nyckel drar energi, blir mycket byte av batteri.

Ja, säkert något jag missat men då inget vitalt. Övrigt är jag nöjd med min första batteribil!
Zeekr 001 Privilege

Stockholm001

Bra skrivet dm4!

Jag känner igen en hel del av dina poäng i min Zeekr också. Ändå så är jag faktiskt nöjd med bilen :)

Funderar på att skaffa Zeekr 7x:an också :-) någon annan som går i de tankarna ?

roffe_s

Citat från: Stockholm001 skrivet feb 28, 2025, 11:53 PMBra skrivet dm4!

Jag känner igen en hel del av dina poäng i min Zeekr också. Ändå så är jag faktiskt nöjd med bilen :)

Funderar på att skaffa Zeekr 7x:an också :-) någon annan som går i de tankarna ?
Jo, tanken har slagit oss också. Men nu har vi ju redan en elbil till i hushållet, den fungerar lite för bra för att ersättas.

Och - den är törstigare än 001:an! Det Du, dm4😉


Inte för att det behövs - men för att det går...

Sneekr

Citat från: dm4 skrivet feb 28, 2025, 05:13 PM- Ljudet (musik) bak är enormt dåligt, fram är dock det det bästa jag hört hittills i bil (med rätt inställningar).


Hej!

Hämtar ut min om ett par veckor.
Har du lust att dela med dig av ljudintällningarna du gjort?

För mig är ljudet extremt viktigt.


Hertsh

Mina reflektioner i STORA BOKSTÄVER, inte för att skrika utan för att det ska vara lätt att svara:

Citat från: dm4 skrivet feb 28, 2025, 05:13 PMLite över ett år med 001 Privilege och ca 3000 mil! Tänkte sammanställa de få problem jag har (nu) och listar i oprioriterad ordning, följande:

- Framruta, gjord av något något hårdare är mjukost! Skämt åsido, aldrig haft så mycket repor av vindrutetorkarna på någon annan bil i mina 40 år som förare. HAR JAG INTE UPPLEVT ALLS. GISSAR ATT DU HAFT OTUR MED DINA TORKARE.
- Fast nackstöd framstolar, inget vidare, fast detta visste jag innan köp, my bad. DE ÄR OK MEN IBLAND TÄNKER JAG OCKSÅ PÅ DEM OCH TYCKER DE ÄR LITE NÄRA HUVUDET
- Inget justerat lårbenstöd framstolar, fast detta visste jag innan köp, my bad.
- Ratten är lite offset någon grad vänster, bilen drar inte åt något håll så det är inte hjulinställning. MIN GÅR RAKT, MÅSTE VÄL SERVICE KUNNA ÅTGÄRDA?
- Dörrhandtag, känsliga för is/snö och går inte in igen under vissa förhållanden. SAMMA HÄR. FÅTT ETT HANDTAG BYTT
- Dörrhandtag vänster bak sprack under vintern. TRIST
- Dörrhandtag höger framdörr går inte intermittent att låsa upp, eller öppna dörren inifrån. JAG VAR HAFT SAMMA PÅ FÖRARDÖRREN. SERVICE HAR FIXAT DET.
- Dörrhandtaget går in och ut när jag kör i parkeringshastighet. MÄRKLIGT
- Bilen drar ibland enormt mycket energi, jag har inte lyckats hitta någon gemensam nämnare, verkar helt slumpmässigt men det verkar ha blivit sämre med de uppdateringar som kommit sedan start. I BÖRJAN HADE JAG DE KÄNSLORNA FRAMFÖRALLT I BLRJAN PÅ KÖRNING. KÄNDES SOM MÄRKLIG BATTERIVÄRMESTRATEGI. OK NUMERA
- Ljud från bakaxel/motorer, kan inte minnas att det var så från början. INGET JAG MÄRKT
- Torkare förarsida missar vital del av rutan när är minusgrader. Kan vara torkarna då jag inte bytt sedan leverans men de var så från början och jag såg även bild från Roffe där det så likadant ut. NOG TROKARE. JAG HAR LITE DÅLIG TORKNING PÅ PASSAGERARSIDA MEN ALDRIG FÖRARSIDA.
- Hemmaladdning felar intermittent på schemaläggning. Jag schemalägger men ändå laddar den inte. Kan iof vara min laddare, ChargeAmps Halo 11kw. JAG HAR OCKSÅ EN CHARGE AMPS MEN EN DAWN. ANVÄNDER TIBBER SÅ INGEN SCHEMALÄGGNING I BILEN. ALLT FUNKAR KANON. MEN MIN ERFARENHET AV CHARGE AMPS ÄR ATT DET IBLAND BEHÖVS OMSTART, LADDAREN LÅSER INTE ALLTID KABEL SOM DEN SKA.
- Bilens ladduttag saknar skyddslock för CCS delen, fick skaffa ett eget.
- Ljudet (musik) bak är enormt dåligt, fram är dock det det bästa jag hört hittills i bil (med rätt inställningar). UPPLEVER LJUD OK MEN TYVÄRR ÄR DET BETYDLIGT SÄMRE ÄN MIN TESLA MODEL X SOM JAG HADE TIDIGARE. INGET STORT PROBLEM FÖR MIG MEN DET ÄR INGEN FANTASTISK STEREO.
- Naven (Zeekr) räknar grovt fel när det gäller SOC vid ankomst och då kör jag helt enligt hastighetsbegränsningarna och ägg under pedalen. NYA NAV-APPEN ÄR OTROLIGT MYCKET BÄTTRE OCH UPPSKATTNING VÄLDIGT NÄRA VERKLIGHET
- Ibland fungerar inte planerad avresa, dvs uppvärmning. Detta är troligtvis appen då den ibland känns seg med långsam respons (iPhone SE3). HAR JAG INTE UPPLEVT. JA APPEN ÄR IBLAND LITE SEG OCH MIN STÖRSTA IRRITATION ÄR ATT MAN IBLAND BLIR UTLOGGAD OCH MÅSTE LOGGA IN IGEN.
- Imma/frost kamera vindruta, medför att stor del av hjälpsystemen inte fungerar. BÄTTRE OCH BÄTTRE MED NYA UPPDATERINGAR MEN FORTFARANDE INTE BRA NOG. TESLAN ALDRIG DET PROBLEMET MEN DEN HADE HÖG ENERGIFÖRBRUKNING I STILLASTÅENDE PGA VÄRMESLINGOR KONSTANT SKTIVA.
- Nyckel drar energi, blir mycket byte av batteri. HAR BYTT BATTERI EN GÅNG PÅ 10 MÅN. MER ÄN FÖRVÄNTAT MEN INTE MYCKET. HAR DU UPPDATERAT NYCKELN?

Ja, säkert något jag missat men då inget vitalt. Övrigt är jag nöjd med min första batteribil!

Ser fram emot fler mil i bilen. Det problem jag upplever är att dörrar och baklucka är överlappande lackade områden som inte är möjliga att tvätta. Bilen är svår att hålla helt ren. Även under vingen bak är det svårt att hålla bilen helt ren.

Mjukvaran också med lagg på skärmen ibland med några fler klick än önskvärt.

I övrigt är jag ofattbart nöjd med bilen.

Sand

Har också en Privilige som nu är 1 år där jag kört 2700 mil. En del av ovan nämnda problem känner jag igen, andra inte.

Rent generellt är jag mycket nöjd. Bilen känns välbyggd och den är trevlig att köra. Det finns ett antal irriterande "egenskaper" som stör. Nyckeln drar batteri utav h...te, bytt 5ggr. Fått nyckeln uppdaterad, sedan utbytt men inte hjälpt. Nu är senaste beskedet att en uppdatering kommer till bilen i april som de hoppas skall lösa det hela. Vi får se.

Men det är en hel del elektroniska egenheter som irriterar. Tex att bilen envisas med att hoppa mellan radio och annan ljudkälla. Har jag haft radio valt, parkerar bilen och sedan börjar köra igen kan jag ju tycka att inställningen radio skulle vara kvar. Så är det inte. Sedan är radiomottagningen rent generellt rätt dålig. Navigeringen är inget vidare, kartvyn dålig och för "ut zoomad". för att ta ytterligare exempel. I princip 100% av gångerna jag kör så stänger jag av hastighetsövervakning, Förarövervakning och "Laneassist". Är väl för gammal för att förstå deras briljans då jag tycker att det funkar som ankskit och är helt meningslöst. Jag kör bil, inte åker bil!

Sedan finns det massor som skulle kunna adderas/göras bättre. Bilen kan lysa upp Zeekr logon på marken men det finns ingen belysning i laddluckan. Bilen har mer kameror än nyhetsredaktionen på DN men du kan inte öppna bakluckan med en elegant svepning med foten och de kameror du har fungerar när bilen är nytvättad. 5min senare mindre bra. Du kan inte dela baksätet 40/20/40, insynskyddet till bakluckan är inget vidare. Saknar takrails för bra montering av takräcke/skibox, Är det vinter och du vill (och måste) köra i  snöläge måste du berätta det för bilen varenda gång du skall åka iväg. Den tror nämligen att vintern upphört på de 5 min du var inne på macken.

Om jag tänker tillbaka på alla de bilar jag haft genom åren så är nog en BMW 320D Touring XDrive, det bästa jag haft. Var en 2015. Efter den hade jag ett antal laddhybrider (Passat GTE, Bmw 330e) Alla dom hade en hel del problem. Så Zeekr är nog det näst bästa jag haft.

Ett orosmoln (som inte är mitt bekymmer då min är en firmabil) är andrahandsvärdet. Hade en kollega som hade 001 Longrange som slutade. Bilen var 6mån gammal och gått 1200 mil. Den sålde Autoplan på auktion och fick 426 400:- för. Det är typ 275 000:- i värdeminskning på 6 mån och 1200mil. Nästan 40% på 6 mån!!!! Det skojar man inte bort. Gränsfall om det inte varit billigare att åka Taxi. Nu vet jag att det aldrig är smart att sälja en bil som är 6 mån gammal men detta var nog minst 100 000:- sämre än det borde varit.

Hertsh

Citat från: Sand skrivet apr 04, 2025, 02:08 PMHar också en Privilige som nu är 1 år där jag kört 2700 mil. En del av ovan nämnda problem känner jag igen, andra inte.

Rent generellt är jag mycket nöjd. Bilen känns välbyggd och den är trevlig att köra. Det finns ett antal irriterande "egenskaper" som stör. Nyckeln drar batteri utav h...te, bytt 5ggr. Fått nyckeln uppdaterad, sedan utbytt men inte hjälpt. Nu är senaste beskedet att en uppdatering kommer till bilen i april som de hoppas skall lösa det hela. Vi får se.

Men det är en hel del elektroniska egenheter som irriterar. Tex att bilen envisas med att hoppa mellan radio och annan ljudkälla. Har jag haft radio valt, parkerar bilen och sedan börjar köra igen kan jag ju tycka att inställningen radio skulle vara kvar. Så är det inte. Sedan är radiomottagningen rent generellt rätt dålig. Navigeringen är inget vidare, kartvyn dålig och för "ut zoomad". för att ta ytterligare exempel. I princip 100% av gångerna jag kör så stänger jag av hastighetsövervakning, Förarövervakning och "Laneassist". Är väl för gammal för att förstå deras briljans då jag tycker att det funkar som ankskit och är helt meningslöst. Jag kör bil, inte åker bil!

Sedan finns det massor som skulle kunna adderas/göras bättre. Bilen kan lysa upp Zeekr logon på marken men det finns ingen belysning i laddluckan. Bilen har mer kameror än nyhetsredaktionen på DN men du kan inte öppna bakluckan med en elegant svepning med foten och de kameror du har fungerar när bilen är nytvättad. 5min senare mindre bra. Du kan inte dela baksätet 40/20/40, insynskyddet till bakluckan är inget vidare. Saknar takrails för bra montering av takräcke/skibox, Är det vinter och du vill (och måste) köra i  snöläge måste du berätta det för bilen varenda gång du skall åka iväg. Den tror nämligen att vintern upphört på de 5 min du var inne på macken.

Om jag tänker tillbaka på alla de bilar jag haft genom åren så är nog en BMW 320D Touring XDrive, det bästa jag haft. Var en 2015. Efter den hade jag ett antal laddhybrider (Passat GTE, Bmw 330e) Alla dom hade en hel del problem. Så Zeekr är nog det näst bästa jag haft.

Ett orosmoln (som inte är mitt bekymmer då min är en firmabil) är andrahandsvärdet. Hade en kollega som hade 001 Longrange som slutade. Bilen var 6mån gammal och gått 1200 mil. Den sålde Autoplan på auktion och fick 426 400:- för. Det är typ 275 000:- i värdeminskning på 6 mån och 1200mil. Nästan 40% på 6 mån!!!! Det skojar man inte bort. Gränsfall om det inte varit billigare att åka Taxi. Nu vet jag att det aldrig är smart att sälja en bil som är 6 mån gammal men detta var nog minst 100 000:- sämre än det borde varit.
Håller med i mycket. Batteri i nyckeln har jag dock bara bytt 1 gång på lika lång tid som du. Lite märkligt.

Några av egenheterna som du påpekar är pga lagstiftning så alla nya bilar har/bör ha samma
1) Förarövervakning måste vara på vid start av resa.
2) Hastighetsvarning måste vara på vid start av resa
3) Comfort är läget bilen är WLTP-testad med och därmed startar bilen i det läget. Har för mig det är ett lagkrav, men kan ha fel.

Stockholm001

Har någon av er gjort någon årlig service på sin Zeekr? Jag har haft bilen i mer än ett år nu men varken bilen har varnat att det är dags för service eller att Zeekr hört av sig om det.

Hertsh

Citat från: Stockholm001 skrivet maj 20, 2025, 10:30 AMHar någon av er gjort någon årlig service på sin Zeekr? Jag har haft bilen i mer än ett år nu men varken bilen har varnat att det är dags för service eller att Zeekr hört av sig om det.
Det är det som inträffar först av 2 år eller 4000 mil som gäller. Bilen varnar om att det är dags att boka service.

Stockholm001

Tack för ett snabbt svar!