Forumnyheter:

På detta forum är alla elbilsintresserade välkomna. Man måste inte äga en Zeekr för att bli medlem. Klicka bara på "Registrera" uppe till vänster, välj användarnamn och din e-postadress samt ett lösenord. Kolla sedan din inbox och klicka på länken för att aktivera ditt konto. Var med och bidra. Zee you.

Huvudmeny

Zeekr 001 vs Model Y

Startat av Ingenjören, maj 14, 2024, 06:08 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Paddy

Citat från: roffe_s skrivet maj 19, 2024, 09:48 AM
Citat från: Ingenjören skrivet maj 19, 2024, 12:53 AMJag forsätter med lite frågor här om det är okej.

- Finns det inställning likt "camp mode" på klimatanläggningen hos Zeekr i dagsläget?
- Ni som har Performance eller Priviege, kan man ställa in RWD vs AWD i förarinställningar? Zeekr gör reklam för något om "Växla snabbt byte från två- till fyrhjulsdrift" och blev nyfiken på om detta är något ni använt er utav.
- Jag läste någonstans i manualen att det fanns någon "doft funktion" för att förhindra trötthet eller liknande, är det något ni känner igen?
- Om någon har uppgift om bredden på baksätet (från höger till vänster längsmed sätet) vore det också kul att veta. Om inte tar jag med mig måttband till nästa besök på showroom. :)
- "Dog mode" finns, oklart om "Camp mode" är planerat och tror inte att det finns i nuvarande version.
- Nej, bilen är i normalläget tvåhjulsdriven men aktiverar fyrhjulsdriften direkt när hjulen snurrar med olika fart. Systemet är verkligen snabbt, jag upplever inte stor skillnad i förhållande till vår permanent fyrhjulsdrivna Polestar. Inget svansviftande i omkörningsfilen i omkörningsfilen innan fyrhjulsdriften aktiveras kan upplevas.
- Doftfunktion finns men inget jag i nuläget använder mig av. Den aktiveras via klima och doftkapslarna nås via handskfacket.
- Kan återkomma med dynbredd lite senare (om ingen annan har det direkt).





Baksätet får jag till 140 cm brett mitt på dynan. I praktiken någon cm eller två mindre, mätt mellan dörrarmstöden.

Doftsystemet kan ställas in på att extraaktiveras vid trötthetsvarning. Lite extrainfo om trötthetsvarningen är att ventilationen pytsar ut lite luft i ansiktet också. Och är man riktigt trött eller upprepat så aktiveras även massagestolen en kort sekvens. Om man har Privilege.
Zeekr 001 Privilege, Tech grey, Dragkrok

Ingenjören

#16
Tack för all input, ni borde jobba som Zeekr-säljare 😉

Nu har jag hunnit provköra bilen två gånger och även få input ifrån frugan. Helt klart en bekvämare bil både fram och bak, mer körglädje, premium och snyggare. Så hjärtat är övertygat..

Å andra sidan gör Tesla samtidigt galen kampanj inom finansiell leasing på 0.74% ränta nu inför kvartalsskiftet, jämfört med Zeekr 5.99%, vilket får den ekonomiska sidan att svänga kraftigt. Det ihop med att centraldatorn på Zeekr's provbil verkar oväntat seg gör mig tyvärr fortsatt velig.

Upplever ni att OS i er centraldator känns pinsamt seg? Finns det hopp om markant förbättring? Jag tänker
  • 20-30 sekunder innan skärmen går igång när man sätter sig i bilen
  • Skärmen kräver oftast 2-3 klick innan det registreras, tex backkamerans 3D läge känns oanvändbar pga detta
  • Lägga till widgetar i hemskärmen verkar frysa det fönstret tills man går in i en annan tab
  • Mindre UX frustrationer/osmidigheter som 3 klick för att sätta igång vald navigation

Till sist också, med småbarn som ofta somnar i bilen lämnar vi dem ofta där med ventilation på när vi är framme genom styrning från telefonappen. Funkar detta klockrent hos Zeekr? Svårt att testa under en provkörning 😊

dm4

Citat från: Ingenjören skrivet maj 22, 2024, 12:27 AMUpplever ni att OS i er centraldator känns pinsamt seg? Finns det hopp om markant förbättring? Jag tänker
  • 20-30 sekunder innan skärmen går igång när man sätter sig i bilen
  • Skärmen kräver oftast 2-3 klick innan det registreras, tex backkamerans 3D läge känns oanvändbar pga detta
  • Lägga till widgetar i hemskärmen verkar frysa det fönstret tills man går in i en annan tab
  • Mindre UX frustrationer/osmidigheter som 3 klick för att sätta igång vald navigation

Ja, den är pinsamt seg, även efter uppdatering till senaste version. Allt det du beskriver ovan är korrekt, dvs det fungerar riktigt dåligt. Detta kan Zeekr omöjligt missat vid utveckling eller så är de helt inkompetenta, dock valde de att lansera och leverera bilarna ändå. Underdimensionerad hårdvara eller hafsigt programmerat? Förmodligen en kombination av båda och man kan ju spekulera om det går att lösa, men om senaste (enda) stora uppdateringen är guidning om framtiden så ser det inte bra ut. Det är bara att läsa Paddys lista så förstår man omfattningen.
Zeekr 001 Privilege

Paddy

Citat från: dm4 skrivet maj 22, 2024, 06:35 AM
Citat från: Ingenjören skrivet maj 22, 2024, 12:27 AMUpplever ni att OS i er centraldator känns pinsamt seg? Finns det hopp om markant förbättring? Jag tänker
  • 20-30 sekunder innan skärmen går igång när man sätter sig i bilen
  • Skärmen kräver oftast 2-3 klick innan det registreras, tex backkamerans 3D läge känns oanvändbar pga detta
  • Lägga till widgetar i hemskärmen verkar frysa det fönstret tills man går in i en annan tab
  • Mindre UX frustrationer/osmidigheter som 3 klick för att sätta igång vald navigation

Ja, den är pinsamt seg, även efter uppdatering till senaste version. Allt det du beskriver ovan är korrekt, dvs det fungerar riktigt dåligt. Detta kan Zeekr omöjligt missat vid utveckling eller så är de helt inkompetenta, dock valde de att lansera och leverera bilarna ändå. Underdimensionerad hårdvara eller hafsigt programmerat? Förmodligen en kombination av båda och man kan ju spekulera om det går att lösa, men om senaste (enda) stora uppdateringen är guidning om framtiden så ser det inte bra ut. Det är bara att läsa Paddys lista så förstår man omfattningen.


Trots min frustration över de många komstigheter som kvarstår även efter uppdateringen till v1.1 så vill jag ändå säga att responsen i gränssnittet inte är överlag segt. Den långa sekvensen med svart skärm händer mig ca var 5:e gång. Borde vara programmatiskt åtgärdbart och inte en hårdvarufråga. Likaså det att det ofta krävs flera klick för att öppna sätesvärme/ventilation samt klimatskärmen. Iom att det inte är konsistent borde även det vara programmatiskt. I övrigt upplever jag själva gränssnittet rappt och responsivt. Så jag tror inte att det är ett hårdvaruproblem och sätter min tillit till att de löser det, även om det irriterar mig nåt oerhört och borde vara gjort för länge, länge sedan.
Zeekr 001 Privilege, Tech grey, Dragkrok

Paddy

Citat från: Paddy skrivet maj 22, 2024, 01:42 PM
Citat från: dm4 skrivet maj 22, 2024, 06:35 AM
Citat från: Ingenjören skrivet maj 22, 2024, 12:27 AMUpplever ni att OS i er centraldator känns pinsamt seg? Finns det hopp om markant förbättring? Jag tänker
  • 20-30 sekunder innan skärmen går igång när man sätter sig i bilen
  • Skärmen kräver oftast 2-3 klick innan det registreras, tex backkamerans 3D läge känns oanvändbar pga detta
  • Lägga till widgetar i hemskärmen verkar frysa det fönstret tills man går in i en annan tab
  • Mindre UX frustrationer/osmidigheter som 3 klick för att sätta igång vald navigation

Ja, den är pinsamt seg, även efter uppdatering till senaste version. Allt det du beskriver ovan är korrekt, dvs det fungerar riktigt dåligt. Detta kan Zeekr omöjligt missat vid utveckling eller så är de helt inkompetenta, dock valde de att lansera och leverera bilarna ändå. Underdimensionerad hårdvara eller hafsigt programmerat? Förmodligen en kombination av båda och man kan ju spekulera om det går att lösa, men om senaste (enda) stora uppdateringen är guidning om framtiden så ser det inte bra ut. Det är bara att läsa Paddys lista så förstår man omfattningen.


Trots min frustration över de många komstigheter som kvarstår även efter uppdateringen till v1.1 så vill jag ändå säga att responsen i gränssnittet inte är överlag segt. Den långa sekvensen med svart skärm händer mig ca var 5:e gång. Borde vara programmatiskt åtgärdbart och inte en hårdvarufråga. Likaså det att det ofta krävs flera klick för att öppna sätesvärme/ventilation samt klimatskärmen. Iom att det inte är konsistent borde även det vara programmatiskt. I övrigt upplever jag själva gränssnittet rappt och responsivt. Så jag tror inte att det är ett hårdvaruproblem och sätter min tillit till att de löser det, även om det irriterar mig nåt oerhört och borde vara gjort för länge, länge sedan.

Och angående widgetar på hemskärmen så har jag upptäckt att om man gör motsatsen till pinch /nyp (vet inte vad det heter) så går man ur redigeraläge utan att behöva byta tab. Alltså ingen skärmfrys men dock dassig ux.
Zeekr 001 Privilege, Tech grey, Dragkrok

roffe_s

#20
Citat från: Ingenjören skrivet maj 22, 2024, 12:27 AMTack för all input, ni borde jobba som Zeekr-säljare 😉

Nu har jag hunnit provköra bilen två gånger och även få input ifrån frugan. Helt klart en bekvämare bil både fram och bak, mer körglädje, premium och snyggare. Så hjärtat är övertygat..

Å andra sidan gör Tesla samtidigt galen kampanj inom finansiell leasing på 0.74% ränta nu inför kvartalsskiftet, jämfört med Zeekr 5.99%, vilket får den ekonomiska sidan att svänga kraftigt. Det ihop med att centraldatorn på Zeekr's provbil verkar oväntat seg gör mig tyvärr fortsatt velig.

Upplever ni att OS i er centraldator känns pinsamt seg? Finns det hopp om markant förbättring? Jag tänker
  • 20-30 sekunder innan skärmen går igång när man sätter sig i bilen
  • Skärmen kräver oftast 2-3 klick innan det registreras, tex backkamerans 3D läge känns oanvändbar pga detta
  • Lägga till widgetar i hemskärmen verkar frysa det fönstret tills man går in i en annan tab
  • Mindre UX frustrationer/osmidigheter som 3 klick för att sätta igång vald navigation

Till sist också, med småbarn som ofta somnar i bilen lämnar vi dem ofta där med ventilation på när vi är framme genom styrning från telefonappen. Funkar detta klockrent hos Zeekr? Svårt att testa under en provkörning 😊
1 - "30s-skärmen" händer bara då och då, utan att på något vis fått det bekräftat vet jag att t ex Polestar gör en omstart med viss frekvens (typ vart tredje dygn). Efter en sådan kan mittskärmen vara lite segare igång. Om det är något sådant som händer i Zeekr har jag ingen aning om. I övrigt funkar skärmen hyfsat men den kunde vara snabbare. Personligen tror jag inte det är hårdvarurelaterat...
2 - på något vis acklimatiserar man kanske sig till skärmen men numera har jag inga större problem med dubbel- eller trippeltryck. Men det hör sannolikt även detta till mjukvaran, i andra tester har skärmen tvärt om beskrivits som responsiv och snabb. Ibland kan jag förstå recensenterna, när bilen väl är på rull tycker jag den är snabb mellan fönstren. Så jag har, tills vidare, relaterat detta till uppstart av moduler och system. Backkamera, 3D och kamerans hjälplinjer använder jag varenda gång bilen parkeras vid lägenheten i stan så det funkar i min värld.
3 - Navi - i nio fall av tio låter jag röstassistenten leta fram adressen, att jag kan välja mellan några rutter funkar okey för mig och är rent av bra beroende på om det är brådska eller upplevelse som är temat för resan. Nu behöver jag lägga lite fler rutter med delmål för att riktigt kunna uttala mig, min referens är Google som jag idag tycker levererar den bästa navigatorn för biländamål.

Ja, oavsett om Tesla lägger 2.99%, 0.79% eller 0% i ränta är Du/Ni tillbaka till de första inläggen i tråden. MY har priset på sin sida, sedan kanske inte så mycket mer när det gäller körupplevelse och prestanda ( även vid sidan om accelerationen som är av mer akademiskt intresse för de flesta ).

Som så mycket annat i livet kokar det ned till personliga preferenser och prioriteringar. En klok gammal ledare sa åt mig en gång att man bör vara "kall i analysen, varm i genomförandet". Han talade då om HR-frågor, jag tycker principen fungerar på många fler områden i livet. Även bilköp :)
Inte för att det behövs - men för att det går...