Forumnyheter:

På detta forum är alla elbilsintresserade välkomna. Man måste inte äga en Zeekr för att bli medlem. Klicka bara på "Registrera" uppe till vänster, välj användarnamn och din e-postadress samt ett lösenord. Kolla sedan din inbox och klicka på länken för att aktivera ditt konto. Var med och bidra. Zee you.

Huvudmeny

Batteribyte nyckel

Startat av roffe_s, jun 24, 2024, 10:40 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

roffe_s

Hej, i helgen tog batteriet i vår nyckel hastigt och lustigt slut. Då talar vi tvärstopp, i går morse ville den inte alls vara med. Mötte spänningen till ca 2.5V men sannolikt sjönk den avsevärt när den belastades.

Nåväl - låsa igen och låsa upp går ju med telefonen, att köra är ju lite värre. Hade det hänt på semesterresan hade stämningen säkert blivit "lätt ansträngd"...

Nåväl, vad Ni bör notera att det är ett väldigt speciellt batteri i vår FOB - CR3032. Det är inget som finns hos Insjö-Clas eller Kjelle, jag hade tur och hittade det lokalt hos en specialbutik. Nu köpte jag två på en gång och avser att ha reservbatteriet tillgängligt i bilen för framtida bruk.

Så det är väl andemeningen med posten, ta med nyckelkortet och/eller införskaffa några batterier av denna typ så slipper Ni bli stående i fel situation
Inte för att det behövs - men för att det går...

Hertsh

Bra tips! Har läst om fler som råkat ut för samma sak som du. Jag har köpt hem trippla batterier, men lagt dem i tvättstugan. Nu ska ett ut i bilen istället.

Vasaru

Tack för tipset, har lagt en beställning på ett gäng nu.
Zeekr 001, Tech Grey, Privilege

dm4

Hände mig också för några veckor sedan, var dock på Zeekr Service Center vid tillfället så de löste det. Fick där tipset att nyckeln fungerar även utan batteri, man lägger den mot b-stolpen precis som med kortet. Borde då rimligtvis även fungera att köra med om man lägger nyckel på kortläsaren i bilen?! Någon kan ju prova när deras batteri kör slut ..
Zeekr 001 Privilege

roffe_s

Citat från: dm4 skrivet jun 25, 2024, 03:01 PMHände mig också för några veckor sedan, var dock på Zeekr Service Center vid tillfället så de löste det. Fick där tipset att nyckeln fungerar även utan batteri, man lägger den mot b-stolpen precis som med kortet. Borde då rimligtvis även fungera att köra med om man lägger nyckel på kortläsaren i bilen?! Någon kan ju prova när deras batteri kör slut ..
Jag provade, fick det inte att funka med batteritorsk:) Med nyckelkortet går det galant!

Vasaru

Citat från: roffe_s skrivet jun 24, 2024, 10:40 PMHej, i helgen tog batteriet i vår nyckel hastigt och lustigt slut. Då talar vi tvärstopp, i går morse ville den inte alls vara med. Mötte spänningen till ca 2.5V men sannolikt sjönk den avsevärt när den belastades.

Nåväl - låsa igen och låsa upp går ju med telefonen, att köra är ju lite värre. Hade det hänt på semesterresan hade stämningen säkert blivit "lätt ansträngd"...

Nåväl, vad Ni bör notera att det är ett väldigt speciellt batteri i vår FOB - CR3032. Det är inget som finns hos Insjö-Clas eller Kjelle, jag hade tur och hittade det lokalt hos en specialbutik. Nu köpte jag två på en gång och avser att ha reservbatteriet tillgängligt i bilen för framtida bruk.

Så det är väl andemeningen med posten, ta med nyckelkortet och/eller införskaffa några batterier av denna typ så slipper Ni bli stående i fel situation

Vad händer om batteriet i nyckeln tar slut under körning?
Zeekr 001, Tech Grey, Privilege

roffe_s

Citat från: Vasaru skrivet jun 28, 2024, 10:18 AM
Citat från: roffe_s skrivet jun 24, 2024, 10:40 PMHej, i helgen tog batteriet i vår nyckel hastigt och lustigt slut. Då talar vi tvärstopp, i går morse ville den inte alls vara med. Mötte spänningen till ca 2.5V men sannolikt sjönk den avsevärt när den belastades.

Det brukar inte hända särskilt mycket så länge vi kör, vanligtvis ropar inte fordonen på nyckeln under körning, möjligen får man en påminnelse om att batteriet är svagt. Jag kan dock inte påminna mig om att vi fått någon sådan varning i vår Zeekr innan nyckeln lade av. Problemet är snarare om vi stannar för att käka eller ladda, då skulle det sannolikt kunna krångla.

Vi var ute på en hyfsat lång körning under kvällen före, inklusive ett matstopp i grannstaden. Men allt gick bra, det var morgonen därpå som nyckeln var stendöd.

Paddy

Citat från: roffe_s skrivet jun 28, 2024, 07:08 PM

Det brukar inte hända särskilt mycket så länge vi kör, vanligtvis ropar inte fordonen på nyckeln under körning, möjligen får man en påminnelse om att batteriet är svagt. Jag kan dock inte påminna mig om att vi fått någon sådan varning i vår Zeekr innan nyckeln lade av. Problemet är snarare om vi stannar för att käka eller ladda, då skulle det sannolikt kunna krångla.

Vi var ute på en hyfsat lång körning under kvällen före, inklusive ett matstopp i grannstaden. Men allt gick bra, det var morgonen därpå som nyckeln var stendöd.

Jag fick varning av bilen för låg batterinivå  i nyckeln redan i mars?? Bytte efter nån veckas varningsmeddelanden. Hoppas det dröjer lite längre till nästa varning. Om den nu varnar överhuvudtaget nästa gång vill säga.
Zeekr 001 Privilege, Tech grey, Dragkrok

roffe_s

Citat från: Paddy skrivet jun 28, 2024, 07:16 PM
Citat från: roffe_s skrivet jun 28, 2024, 07:08 PM

Jag fick varning av bilen för låg batterinivå  i nyckeln redan i mars?? Bytte efter nån veckas varningsmeddelanden. Hoppas det dröjer lite längre till nästa varning. Om den nu varnar överhuvudtaget nästa gång vill säga.
Mmm, nu har min bättre hälft pendlat mer än mig de senaste veckorna så där kan ju ha varit ett meddelande hon inte sett? Därför är jag lite försiktig med att påstå att meddelandet inte funnits där, jag tänker att det lär ju visa sig när fler medlemmar ska byta :)

infelicitas

Jag kom ut till bilen i måndags och inget hände. Det verkar som att batteriet i nyckeln är dött, 2.6v.

Det kom då inga varningar i min bil, körde senast i söndags.

Man ska nog ta hem något extra och ha i bilen. Oklart hur bra det var från början, men det höll knappt 5 månader.

Zeekr

Hejsan.
Jag har också bytt batteri i fjärren men den fungerar fortfarande inte.
Gjorde ni någonting speciellt efter batteribytet för att den skulle funka?
Kanske jag annars fått ett dåligt batteri

Skickat från min iPhone med Tapatalk

roffe_s

Citat från: Zeekr skrivet sep 22, 2024, 11:29 AMHejsan.
Jag har också bytt batteri i fjärren men den fungerar fortfarande inte.
Gjorde ni någonting speciellt efter batteribytet för att den skulle funka?
Kanske jag annars fått ett dåligt batteri

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Mmm, har Du också noterat att det finns en uppdatering till vår key-fob i Zeekr store?

1 - Mät spänningen över batteripolerna, bör vara kring 3V om batteriet är fräscht.

2 - säkerställ att batteriet har anläggning och att key-fob reagerar, t ex genom att låsa/låsa upp. Görs enkelt via t ex billigaste multiinstrumentet från Biltema.

3 - Uppdatera nyckeln genom att i bilen  installera och köra appen för uppdatering.

Hoppas att det hjälper, lycka till :)

Brolléus

Hur öppnar man nyckeln???

roffe_s

Citat från: Brolléus skrivet okt 25, 2024, 04:50 PMHur öppnar man nyckeln???
Det beskrivs i appens manual, det finns ett litet jack i guldsargen runt nyckeln där jag satte in en mejsel och försiktigt vred upp.

Sand

Har nu haft min bil sedan slutet av mars och i förrgår fick jag byta batteri i nyckeln för 3:e gången. Det kan inte vara riktigt och det är sjukt j---la uselt att det inte finns någon som helst varning innan det längre inte fungerar. Hur nyckeln kan sluka så mycket energi att ett knappcellsbatteri tar slut på veckor är en gåta. I tidigare bilar har jag kanske bytt vartannat år och alltid fått ett meddelande i bilen att batteriet börjar ta slut.
Man gör klokt i att ha ett antal extra batterier i bilen. CR3032 är en udda storlek som är svår att hitta på en mack eller liknande. Det går, som konstaterats tidigare, inte att köra iväg med nyckel som har tomt batteri. Du måste ha "kreditkortsnyckeln" i så fall.