Forumnyheter:

På detta forum är alla elbilsintresserade välkomna. Man måste inte äga en Zeekr för att bli medlem. Klicka bara på "Registrera" uppe till vänster, välj användarnamn och din e-postadress samt ett lösenord. Kolla sedan din inbox och klicka på länken för att aktivera ditt konto. Var med och bidra. Zee you.

Huvudmeny

Batteribyte nyckel

Startat av roffe_s, jun 24, 2024, 10:40 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Paddy

Citat från: Sand skrivet dec 05, 2024, 02:10 PMHar nu haft min bil sedan slutet av mars och i förrgår fick jag byta batteri i nyckeln för 3:e gången. Det kan inte vara riktigt och det är sjukt j---la uselt att det inte finns någon som helst varning innan det längre inte fungerar. Hur nyckeln kan sluka så mycket energi att ett knappcellsbatteri tar slut på veckor är en gåta. I tidigare bilar har jag kanske bytt vartannat år och alltid fått ett meddelande i bilen att batteriet börjar ta slut.
Man gör klokt i att ha ett antal extra batterier i bilen. CR3032 är en udda storlek som är svår att hitta på en mack eller liknande. Det går, som konstaterats tidigare, inte att köra iväg med nyckel som har tomt batteri. Du måste ha "kreditkortsnyckeln" i så fall.

Jag har nyss bytt, efter att bilen varnade. Senaste byte i mars redan efter 3 månader. Men jag har uppdaterat key-fob i september (följ @roffe_s inlägg 5/10 om ni inte redan gjort detta). Så förhoppningsvis håller mitt nybytta batteri längre än 7 mån till nästa gång. Skulle det hålla uppåt ett år så klagar jag inte.
Zeekr 001 Privilege, Tech grey, Dragkrok

ZeekrJo

Hänt mig med men som någon skriver låser man upp med mobil. För att starta lägger ni den (döda) nyckeln på mobilladdaren, det finns ett par upphöjningar på den där den läggs och sen startar ni bilen. Efter det kan ni lägga nyckeln var som helst, ingen kommunikation med nyckeln behövs efter uppstart. Rekommenderar alla att ha ett extra batteri i bilen. Beställs enklast genom Batteriexperten eller GP batteri.

Sand

Då har min j---la nyckel lagt av igen. I december uppdaterade jag nyckeln men inte hjälpte det. Får väl kräva en ny nyckel helt enkelt  :(

Camper63

Min nyckel dog på resa i Danmark. Öppnade med kredtitkortsnyckel. Sedan upptäckte jag att telefonen på laddningsplatsen funkade också. Bytt batteri. Köpte en bunt.

Sand

Citat från: Camper63 skrivet jan 24, 2025, 09:51 PMMin nyckel dog på resa i Danmark. Öppnade med kredtitkortsnyckel. Sedan upptäckte jag att telefonen på laddningsplatsen funkade också. Bytt batteri. Köpte en bunt.

Misstänker att du upptäckte att den trådlösa laddningen inte fungerade, något som jag också hade problem med. Var i kontakt med Zeekr som undrade om jag hade en Zeekr X men när jag sa att det är en 001 så skulle vi boka en tid för att titta på felet. På X kunde man tydligen sätta på eller stänga av laddningen och jag började då leta i instruktionsboken och hittade att det går även på 001. Gå in på "Laddning" och klicka sedan på "Annan enhet" uppe i högra hörnet. Då kommer en meny där du kan slå på eller av den trådlösa laddningen.

Var inte helt lätt att hitta i instruktionsboken som finns i appen. Tänk om någon hade kommit på den enkla lösnignen att man skulle kunna söka i instruktionen. Men det går inte.....

dm4

Ok, även min nyckel lade av igen, ca 1 månad efter eget batteribyte. Har bytt batteri 2ggr sedan leverans för 13 månader sedan, ca 2800 mil körda. Men, som jag tidigare skrivit så fungerar nyckeln ändå, man lägger den mot b-stolpen för att låsa upp och sedan initialt på telefonladdningsplatsen för att köra.
Zeekr 001 Privilege

timmyo

Citat från: dm4 skrivet feb 09, 2025, 10:45 AMOk, även min nyckel lade av igen, ca 1 månad efter eget batteribyte. Har bytt batteri 2ggr sedan leverans för 13 månader sedan, ca 2800 mil körda. Men, som jag tidigare skrivit så fungerar nyckeln ändå, man lägger den mot b-stolpen för att låsa upp och sedan initialt på telefonladdningsplatsen för att köra.
Jag läste att nyckeln hela tiden kommunicerar med bilen när man är i närheten av den, så jag fick rekommendationer om att klä in nyckeln i folie under färd och om man parkerar nära t.ex köket eller kontoret där man är hela tiden  :-\ dålig design på mjukvaran där isåfall