Forumnyheter:

På detta forum är alla elbilsintresserade välkomna. Man måste inte äga en Zeekr för att bli medlem. Klicka bara på "Registrera" uppe till vänster, välj användarnamn och din e-postadress samt ett lösenord. Kolla sedan din inbox och klicka på länken för att aktivera ditt konto. Var med och bidra. Zee you.

Huvudmeny

V 1.2

Startat av roffe_s, nov 07, 2024, 07:54 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hertsh

Citat från: roffe_s skrivet dec 18, 2024, 07:47 PM
Citat från: Hertsh skrivet dec 18, 2024, 06:58 PMHar kört med v1.2.1b i kväll. Har inte märkt av förbättringarna som det står att vi ska ha, men ser verkligen fram emot att uppleva en stabilare radio etc. Toppen!

Däremot är förarövervakningen lika känslig och påträngande som när bilen var ny. På en 30 minuters körning så varnade den för att jag var trött eller distraherad cirka 30 ggr. Fruktansvärt enerverande. Upplever ni också att plingandet är tillbaka?
Tycker nog inte att det någonsin varit borta, förutom när ratten döljer kameran vid t ex rondeller eller korsningar. Jag kör ju mycket landsväg och har inte lika stora besvär som Dig, men man får verkligen inte titta i backspeglarna eller mot trafiken via sidrutorna innan den plingar till. Rimligt vore att förlänga tiden rejält innan den larmar.

Tror annars inte att förarhjälpmedlen omfattas av denna uppdatering. Men nog tyckte jag att rutorna höll sig fria från imma/is när jag var i väg tidigare idag. Vi får väl se, har som sagt ett oväder på ingående som lär ge möjligheter till bättre testande...
Märkbart sämre idag än igår. Nej det står inget om förarhjälpmedel i release notes men det är verkligen en skillnad. Får se om det håller i sig imorgon och framöver. Som det var ikväll är det ohållbart.

anton

nä det kom inte upp något som visade att jag hade startat bara att rutan ändrade färg från grå till ljus får testa lite nu under jul- nyår

Hertsh

Efter lite mer körning denna morgon kan jag konstatera att det är skönt att inte alla fönster går ner vid upplåsning, speciellt på regniga / snöiga morgnar.

I tillägg hade jag inga problem med fukt under min körning, trots blött väder. Återstår att se om detta är hållbart bättre. Lovande!

Dessutom, efter omstart av systemet så betedde sig förarövervakningen normalt igen idag - jag fick bara en påminnelse om att jag var distraherad efter att jag uppenbarligen kollat döda vinkeln vid sväng i korsning lite för länge :) Men, den ohållbara situationen från igår (som jag skrev om ovan) med en påminnelse/pling/spray av fräsch luft/massage som jag fick varje minut igår var borta. Hoppas det fortsätter så här.

roffe_s

Citat från: Hertsh skrivet dec 19, 2024, 09:14 AMEfter lite mer körning denna morgon kan jag konstatera att det är skönt att inte alla fönster går ner vid upplåsning, speciellt på regniga / snöiga morgnar.

I tillägg hade jag inga problem med fukt under min körning, trots blött väder. Återstår att se om detta är hållbart bättre. Lovande!

Dessutom, efter omstart av systemet så betedde sig förarövervakningen normalt igen idag - jag fick bara en påminnelse om att jag var distraherad efter att jag uppenbarligen kollat döda vinkeln vid sväng i korsning lite för länge :) Men, den ohållbara situationen från igår (som jag skrev om ovan) med en påminnelse/pling/spray av fräsch luft/massage som jag fick varje minut igår var borta. Hoppas det fortsätter så här.
Snyggt! Efter snöoväder med 2 dm nysnö på backen, -7 på tempmätaren och helt oplogat har jag idkat lite stadskörning idag. Jag blir inte riktigt klok på om bilen själv styr fläktläget när allt är på automatik men med fläkten på fjärde läget har bilen varit helt imfri trots fukt på gummimattorna från tinad snö. Och snöläget är kanon i dessa förhållanden.

Jag delar Din uppfattning, än så länge är detta mycket lovande, bra att alla larmen förefaller att ha varit en glitch av något slag :)
Inte för att det behövs - men för att det går...

anton

hej roffe nu har jag testat förvärmningsknappen den fungerar bra
man bör köra ca  halvtimme vid -2gr innan man laddar
Är det någon som har samma fel som jag har med rattknapparna de lyser vid dagsljus
men släcks vid mörkerkörning och genom tunnlar (radio fartknapparna)

roffe_s

Citat från: anton skrivet jan 15, 2025, 01:51 PMhej roffe nu har jag testat förvärmningsknappen den fungerar bra
man bör köra ca  halvtimme vid -2gr innan man laddar
Är det någon som har samma fel som jag har med rattknapparna de lyser vid dagsljus
men släcks vid mörkerkörning och genom tunnlar (radio fartknapparna)
Vad bra och det stämmer med min erfarenhet. Nu har jag loggat batteritemperaturen i vår 001 och dessutom jämfört med vår Polestar 2 launch edition -21 (LRDM utan värmepump). Klart är att bilarna hanterar batteriet under färd helt olika samt att Zeekr har betydligt högre ställda krav på batteri temp för att öka laddhastigheten. Testerna genomförda med bilar som stått utomhus i ca -10 grader innan avfärd och därefter körts ca 3-5 mil innan snabbladdning.

1 - Så snart vår P2 värmt kupén börjar den cirkulera uppvärmd vätska till batteriet (15-20 grader) och redan efter ca 3 mils färd är batteriet ca 10 grader varmt. Det innebär att bilen startar laddning vid ca 78kW och efter bara några minuter laddar med 110-120 kW.

2 - Zeekr verkar inte värma batteriet alls i dessa temperaturer, batteriet ökar tempen med 0.5 - 1 grad per mil (förvärmning ej aktiverad) och laddningen påbörjas därmed med alldeles för kallt batteri. Står bilen i garage och batteriet är tio grader vid avfärd sjunker batteritempen under färden. Det förefaller inte ske någon cirkulation med uppvärmd vätska alls till batteriet. Allt detta innebär att vi startar laddningen med endast 33kW effekt till batteriet, upp till 13kW åtgår därutöver för att värma batteri och kupé. Uppvärmning sker med vätska som cirkulerar med temperaturer om 30-40 grader. När batteritempen ökat till plus 12-15 grader ökar laddhastigheten till ca 78kW men där stannar det trots att batteritempen ökade till ca 25 grader innan jag avbröt. Idag ska jag köra en längre tur och då aktivera förvärmningen manuellt, detta för att dels logga temperaturökningen i batteriet, dels försöka få en uppfattning om merförbrukning på grund av förvärmning. Vi har ju värmeväxlare i våra bilar och jag kan tycka att den borde kunna hjälpa till med att hålla batteritempen anständig även vid normal färd. Zeekr har fått besked om mina iakttagelser och jag tror mig veta att det lyfts internt bland utvecklarna. De borde ha tillräckligt med data nu för att revidera batteristrategin och jag offrar personligen gärna några tiondelars förbrukning per mil för att ha ett anständigt tempererat batteri.

Rattknapparna känns igen, ingen bit deal och jag räknar med att det åtgärdas vid nästa mjukvarusläpp.

Jag ska försöka skriva lite mer ikväll när jag kanske förstår mer av Zeekrs batteristrategi under färd. Stay tuned  ;)
Inte för att det behövs - men för att det går...

Sand

Har kört min bil i diverse vinterförhållanden sedan i julas, med flera långresor och resor i kyla under -12 grader. Några reflektioner:

- Fläkthastigheten har en något märklig koppling till "automatisk". Jag upplever den som dåligt fungerande och du bör ha ställt fläktläget på minst 4 för att slippa imma. Då låter fläkten rätt mycket. Det finns fortfarande förbättringspotential i klimatsystemet

- Att köra på hala vintervägar kräver att jag väljer "Snö" i körläge. I standardläge är bilen rent usel, som en bakhjulsdriven bil som dessutom "bromsar" något när du släpper på gasen,  men i Snöläget uppför den sig som en 4-hjulsdriven bil borde. Irriterande att man inte mer permanent kan välja snöläget för nu måste man välja det vid varje start.

- Ladda i kallt väder är ingen höjdare. Inte fått högre hastigheter än 60-65kW från 150kW laddare. Kan bero på kapacitetbrist i nätet, vad vet jag, eller kallt batteri. Men flera laddningar har skett efter timmar av körning. Har förvärmt batteri men kanske inte i 30 min, mer åt 15 min, men inte märkt någon skillnad

- Har drabbats av flera "blackscreens" efter senaste uppdateringen. Startar och åker iväg och kanske 30-45 sek efter avfärd blir det svart och systemet återstartar. Tar väl 30-45 sek för systemet att återstarta. Irriterande

- Radio-Streaming är fortfarande buggigt. Radiomottagningen och hitta stationer i listan är riktigt dålig. Hur den väljer att hoppa mellan radio eller streaming (Bluetooth) är för mig en gåta. Du kan lyssna på radio, lämna bilen, återkomma och väljer bilen att hoppa över till streaming. Ibland återstartar radion, ibland inte. Ibland hoppar streaming på bara för att du passerar din parkerade bil på din uppfart. Utan att du ens öppnat någon dörr.