Forumnyheter:

På detta forum är alla elbilsintresserade välkomna. Man måste inte äga en Zeekr för att bli medlem. Klicka bara på "Registrera" uppe till vänster, välj användarnamn och din e-postadress samt ett lösenord. Kolla sedan din inbox och klicka på länken för att aktivera ditt konto. Var med och bidra. Zee you.

Huvudmeny

Förbrukning

Startat av dm4, feb 16, 2024, 03:48 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

dm4

Hej,

Tänkte redovisa lite förbrukningssiffror, följande förutsättningar:

- Zeekr 001 Privilege med 22" org fälgar/vinterdäck (Nokkian R5)
- 355 mil körda i mestadels vinterväglag
- Bilen står ute
- Defrostning + uppvärmning 15 min varje dag innan resa(or)

Förbrukning hittills, inkluderar allt som gått in i bilen / antal körda mil, dvs alla förluster är med.
2.98 kWh/mil

Om man räknar 80%-10% räckvidd med 95kWh tillgängligt så kommer jag ca 22 mil.

Zeekr 001 Privilege

Martinsson

Citat från: dm4 skrivet feb 16, 2024, 03:48 PMHej,

- Bilen står ute

Förbrukning hittills, inkluderar allt som gått in i bilen / antal körda mil, dvs alla förluster är med.
2.98 kWh/mil

Trevligt med lite statistik.Hoppas vi kan få se mer.
Förbrukningen lär ju sjunka en hel del ju närmare sommaren vi kommer.

dm4

Citat från: Martinsson skrivet feb 16, 2024, 07:47 PMTrevligt med lite statistik.Hoppas vi kan få se mer.
Förbrukningen lär ju sjunka en hel del ju närmare sommaren vi kommer.

Skall nog inte hoppas på några under, det är 22". Sommardäcken har ju betydligt mer kontakt med vägen så jag antar att det blir som jag upplevt tidigare, att de odubbade vinterdäcken är mer energisnåla i vanligt väglag. Jag har kalkylerat med 2.5kwh/mil utslaget per år, återstår att se vad det blir.
Zeekr 001 Privilege

Vasaru

Citat från: dm4 skrivet feb 16, 2024, 03:48 PMHej,

- Bilen står ute

2.98 kWh/mil

Jag ligger enligt bilen på en snittförbrukning på 2.34 kWh/mil. Detta efter ca 100 körda mil sen jag fick bilen.
Har precis som du org fälgar/vinterdäck och bilen står ute i carport. Nu bor jag i södra Sverige så det kanske har påverkat min snittförbrukning en del.

Körde 2 * 5 mil igår (90 - 100 väg, blöt vägbana och ca 7 grader ute) och fick 2.24 kWh/mil i snitt. Då förvärmde jag bilen ca 5 minuter före varje körning.
Zeekr 001, Tech Grey, Privilege

dm4

Citat från: Vasaru skrivet feb 17, 2024, 08:48 AMJag ligger enligt bilen på en snittförbrukning på 2.34 kWh/mil. Detta efter ca 100 körda mil sen jag fick bilen.
Har precis som du org fälgar/vinterdäck och bilen står ute i carport. Nu bor jag i södra Sverige så det kanske har påverkat min snittförbrukning en del.

Körde 2 * 5 mil igår (90 - 100 väg, blöt vägbana och ca 7 grader ute) och fick 2.24 kWh/mil i snitt. Då förvärmde jag bilen ca 5 minuter före varje körning.

Bra förbrukning! Min förvärmning/defrostning/uppvärmning drar ca 2kWh innan varje resa så det plockar ju på en del, dessutom är det en del AC laddförluster under ca -5. Allt detta ligger i min beräkning, dvs ca 3kwh/mil.

Tittar jag i bilen så var gårdagens resa till arbetet 20.8kWh/mil.
Zeekr 001 Privilege

roffe_s

Hej - snygg sida Du fixat till  :)

Vår 001 har nu rullat 525 mil, sannolikt i forumets nordligaste läge.

Den står utomhus i carport vid lägenheten i schtaan och i 5-10 graders värme i garaget vid kåken, ca 50% av tiden är väl fördelad däremellan. Det har varit en kall vinter och vi är därför imponerade av en snittförbrukning på under 2.8 kWh/mil så länge, de flesta milen har lagts längs E4 (110 km/h) och det handlar om 6-8 mil per resa.

Det är mindre än vad vår PS2 LRDM med Performance vill ha så med tanke på skillnaden i storlek är jag vederbörligen imponerad. Vi har haft kallt (-10 till -30 grader) så det blir intressant att se vad vi når när värmepumpen kommer mer till sin rätt.

Det är en fin och välbyggd bil, inte tu tal om den saken. IMHO.
Inte för att det behövs - men för att det går...

Martinsson

Citat från: roffe_s skrivet feb 18, 2024, 08:52 PMHej - snygg sida Du fixat till  :)

Vår 001 har nu rullat 525 mil, sannolikt i forumets nordligaste läge.

Den står utomhus i carport vid lägenheten i schtaan och i 5-10 graders värme i garaget vid kåken, ca 50% av tiden är väl fördelad däremellan. Det har varit en kall vinter och vi är därför imponerade av en snittförbrukning på under 2.8 kWh/mil så länge, de flesta milen har lagts längs E4 (110 km/h) och det handlar om 6-8 mil per resa.

Det är mindre än vad vår PS2 LRDM med Performance vill ha så med tanke på skillnaden i storlek är jag vederbörligen imponerad. Vi har haft kallt (-10 till -30 grader) så det blir intressant att se vad vi når när värmepumpen kommer mer till sin rätt.

Det är en fin och välbyggd bil, inte tu tal om den saken. IMHO.

Tack Roffe,

Trevlig att se dig och att du är med och bidrar.
Skall bli spännande att se vad min förbrukning kommer ligga på. Jag tror jag kommer förlora för min högerfot kan vara lite tung ibland  ;)

dm4

Uppdaterar här också eftersom jag postade på teslaforumet (skall försöka undvika det fortsättningsvis..)

Börjar bli varmare och det märks: Kört 460 mil: allt som gått in (dvs laddförluster förvärmning/defrost etc) / mil jag kört = 2,87kWh/mil. Haft bilen sedan 12 januari, står ute, bor norra västkusten, motorväg=40% 70/80-väg=60%. Privilege org vinterhjul/däck 22" Nokkian R5.
Zeekr 001 Privilege

Martinsson

Har bara kört 30 mil men förbrukningen ligger just nu på 23,8 kwh / 100 km och jag har haft hyfsat tung högerfot. Helt ok enligt mig.

Hertsh

Den viktigaste referensen för mig är förbrukning på motorväg eftersom det på långresor som förbrukningen har någon betydelse.

Nu i vinter, någon som kan säga vad bilen ligger på cirka under motorväg?

Jag kör själv en Tesla Model X och är sugen på en 001. Körde mycket motorväg i helgen (runt nollan i temperatur, torra vägar, jag har 20" Nokian R5 SUV som är 265 breda) och då konsumerar den 320-350 wh/km i 140-150 km/h

Finngulf41

Citat från: Hertsh skrivet mar 10, 2024, 11:33 AMDen viktigaste referensen för mig är förbrukning på motorväg eftersom det på långresor som förbrukningen har någon betydelse.

Jag kör själv en Tesla Model X och är sugen på en 001. Körde mycket motorväg i helgen (runt nollan i temperatur, torra vägar, jag har 20" Nokian R5 SUV som är 265 breda) och då konsumerar den 320-350 wh/km i 140-150 km/h

Jag håller med, en hyggligt låg förbrukning i 130 är viktigast för mig, så att man kommmer så långt som möjligt mellan stoppen på motorväg.

Jag kör Ford Mach-e idag. Det funkar hyfsat på motorväg under sommaren. Men jag hoppas kunna komma lite längre med en 001.

Vasaru

Citat från: Hertsh skrivet mar 10, 2024, 11:33 AMDen viktigaste referensen för mig är förbrukning på motorväg eftersom det på långresor som förbrukningen har någon betydelse.

När jag Körde hem från Stockholm förra veckan och följde E4:an söderut ner till Mjölby där jag svängde av till mindre vägar. Den sträckan hade jag enligt bilen 22.4 kwh/100km - nu har jag inte så tung högerfot utan höll hastighetsgränsen. Vädret va bra och låg runt 4-5 grader.

Kan också nämna att jag testade att köra med autostyrningen och filbytesassistenten. Det fungerande överraskande bra. Lite ryckigt men det fungerade på ett sånt sätt att jag aldrig kände att jag behövde ta över.
Zeekr 001, Tech Grey, Privilege

dm4

Ser att många tror på det bilen visar i förbrukning men det stämmer dåligt, gjorde idag en mätning till och från arbetet, en resa på totalt 3,2 mil ToR. Bilen visade 21.5 kWh/mil men det gick i 8.8kWh för att återställa till samma nivå som innan avresa, dvs = 2.75kWh/mil
Zeekr 001 Privilege

dm4

Citat från: Vasaru skrivet mar 11, 2024, 02:14 PMKan också nämna att jag testade att köra med autostyrningen och filbytesassistenten. Det fungerande överraskande bra. Lite ryckigt men det fungerade på ett sånt sätt att jag aldrig kände att jag behövde ta över.

Samma här, fungerar bra nu när snö'n är borta, inga problem alls, mjukvara 0.9.1.
Zeekr 001 Privilege

dm4

Citat från: dm4 skrivet mar 15, 2024, 11:33 AMSer att många tror på det bilen visar i förbrukning men det stämmer dåligt, gjorde idag en mätning till och från arbetet, en resa på totalt 3,2 mil ToR. Bilen visade 21.5 kWh/mil men det gick i 8.8kWh för att återställa till samma nivå som innan avresa, dvs = 2.75kWh/mil

Uppdatering: Körde idag 21 mil och hamnade på 2.18kWh/mil, dvs allt in/antal mil, 14-18 grader varmt och relativt lite vind. Totalt kört ca 660 mil och min totala förbrukning ligger nu på 2,93kWh/mil. Väntar fortfarande på sommardäcken men jag tror att de kommer öka förbrukningen något, mer gummi vs mark och friktion. Så var det iaf med min förra bil och dubbfria vinterdäck men vi får se.
Zeekr 001 Privilege