Forumnyheter:

På detta forum är alla elbilsintresserade välkomna. Man måste inte äga en Zeekr för att bli medlem. Klicka bara på "Registrera" uppe till vänster, välj användarnamn och din e-postadress samt ett lösenord. Kolla sedan din inbox och klicka på länken för att aktivera ditt konto. Var med och bidra. Zee you.

Huvudmeny

Zeekr 001 vs Model Y

Startat av Ingenjören, maj 14, 2024, 06:08 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ingenjören

Hallå Zeekrare,

Jag står just nu inför valet av ny bil på det egna företaget. Med växande familj och en tidigare model 3 känns Model Y som ett naturligt nästa steg men jag har ingen egentlig lojalitet emot Tesla och även Z001 ser ut att kunna matcha våra behov.

Dock efter jag läst forumet finns det många "småfel" hos mjukvaran som skulle göra den mindre rolig. Ni som haft model Y tidigare, vad fick er att byta till Zeekr? Ångrar ni er?

MY har ju otroligt smidigt användargränssnitt med grymt SuC nätverk, felfri app med tex skicka rutt till bilen genom Google Maps appen. Finns liknande funktioner hos Zeekr eller har vi förtroende att det kommer dit?

Dela gärna era tankar här, jag ska provköra en 001 om några dagar också om det är något jag ska tänka på inför det.

Tack!

Hertsh

Jag går själv från en Model X till en 001. Har inte fått min bil ännu. Stod i valet och kvalet kring en Model Y. Jag har provkört såväl Model Y som 001 och har 5 år med Tesla i ryggen.

Först, du kommer irritera dig på att vissa saker rent mjukvarumässigt inte är lika bra i 001. Men appen är - efter några minuter med en säljares app till provkörningsbilen - responsiv och med viktigaste funktionerna. Inte riktigt lika blixtsnabb som Teslas app, men snabb.

Laddnätverket med SuC funkar ju lika bra med 001. Laddport vänster bak.

Bilmässigt pratar vi olika ligor. Stolarna i 001 är mil bättre än Teslas. Bara sån enkel sak som svankstöd finns fram. Även ventilerade säten och massage är trevligt. Kommer kanske i uppdaterade Y när/om den kommer (jmf uppdaterade 3). Kupén är tystare och fjädringen är oerhört mycket bättre i 001. Axelavståndet är mycket längre i 001 och det ger skönare reaktioner vid potthål och väggupp. Y har bättre / rappare gasrespons.

Vi valde 001 med liknande funderingar som du från början. Jag är dock beredd på lite mjukvarustrul och frustration. Jag gillar att vara en early adopter (det finns idag cirka 350 st 001'or på Sveriges vägar) med allt vad det innebär. Andra retar ihjäl sig på det. Bara du vet var på skalan du befinner dig.

roffe_s

Kommer mer från PS2-hållet men har två bröder i M3 LR och kört en del MY. Men Martinsson och någon till har ju ägt och levt med en Tesla på uppfarten.

Men min korta personliga uppfattning när det gäller en direkt jämförelse är följande fördelar för Zeekr:

+ Komfort. Gäller säten, chassi inkl fjädring (Performance och Privilege har jag erfarenhet av), vägljud, vindbrus.
+ Utrustning. USS, HUD (använder jag mycket), automatisk dragkrok, normal regnsensor, instrumentkluster, funktion hos LED Matrix (funkar även i gryning/skymning), ventilerade säten, massage (gäller Privilege).
+ Materialval och finish. Bilen är väldigt välbyggd med genomgående högklassiga materialval. Egentligen slår Zeekr på denna punkt (och komfortpunkten) betydligt mer uppåt i prisklasserna än mot Teslas 3Y-modeller.

Fördelarna med Tesla:
+ Energieffektivitet. Zeekr är bra, trots storleken märkbart effektivare än vår PS2 PP launch ed. Men MY är lättare och möjligen ännu ett snäpp effektivare.
+ Mer mogen programvara. Mer om det senare men basen för MY har betydligt fler år på sig vilket i vissa fall märks. Med detta sagt - skillnaden är inte stor när det gäller bilfunktionerna.
+ Ljudsystem tror jag vissa tycker MY har spets i. Själv är jag mer förtjust i Zeekr renare ljudbild men båda har bra system. Möjligen mer "dunk" i Tesla?
+ Priset just nu. Med ränteerbjudandet är MY ett något billigare köp just nu, i alla fall om köpet ska finansieras.

Vi är nog ett gäng tämligen erfarna herrar och damer som köpt Zeekr, för många av oss är det inte vår första elbil. Det gör att vi är lite picky, vissa mer än andra. Vi är rätt eniga om att programvaran i januari, när flera av oss hämtade våra bilar, var buggig och med rent felaktiga funktioner. Med den OTA-uppdatering (v 1.10) som rullades ut för några veckor sedan har en hel del, även svårare programmering i ADAS, förbättrats. Jag skulle säga att de fixat de flesta småbuggar och några större problem med denna uppdatering.

Appen har numera de flesta funktioner jag saknat i t ex Polestar. Funkar den inte kan den kräva en ny inloggning, värre är det inte. Navin har inte varit i klass med PS2 Google, men funkar numera bra med en helt okey röstassistent. En fin grej är att Du nu kan köra ABRP direkt i bilen med kommunikation mellan telefon och bilapp. Nu behöver vi få livedata från bil till app samt säkerställa att förvärmningen funkar även med ABRP. Det anser jag vara en branschledande kombination.

Vad de också visat är att de lyssnar på oss kunder. Utvecklingen av mjukvaran leds från Göteborg och de har varit i kontakt med flera av oss tidiga ägare för feedback. Förstår jag det rätt är de på gång med att sätta upp ett litet team av ägare som en referensgrupp för att även fortsatt få tidig feedback och testa utvecklingsideer med. Det engagemanget, tillsammans med utvecklingen som gjordes i v1.10, gör mig trygg i att UI i slutändan kommer att bli i klass med de bästa.

Laddnätverk - ser jag ingen större fördel med sedan Tesla öppnade upp. Men så befinner jag mig inte nära de ännu låsta SuC. Det funkar kanon för mig att ladda på SuC med både Zeekr och PS2. Liksom på Bilkraft, Ionity och de andra supersnabbladdarna.

Men det är kanske lite som Du kan kolla på och jämföra när Du provkör, lycka till :)
Inte för att det behövs - men för att det går...

Ingenjören

Tack för era tankar! 😊

Jag själv har ganska gott tålamod för ny teknik givet att det inte riskerar att jag kommer fram, dock har inte min fru samma åtanke. Så här gäller det att hitta fördelar som väger tyngre än den bevisade smidigheten hos Tesla. Jag jämför antingen 001 LR RWD eller 001 Performance AWD med MY LR RWD.

Som ställningen står just nu:

Fördelar för Zeekr 001:
+ Helt klart roligare att köra, speciellt om det skulle bli Performance jmf med LR.
+ Bekvämare åktur, både i framsätena och baksätena. Detta är en viktig punkt då vi har småbarn och ofta tvingas ha en sittandes på bakre raden för underhåll.
+ Automatisk dragkrok, om jag förstått det rätt? Enkel knapp för uppfällning/nedfällning?
+ Utrustning som USS, HUD, LED Matrix.
+ Snyggare

Fördelar med MY:
+ Större bagage
+ Billigare i inköpspris, förmånsvärde och finansiering. Efter alla regler och skatte-spelande på egna bolaget pratar vi runt 70-100k mindre för liknande modell.
+ Billigare i drift, mer effektiv betyder mindre ström att betala för. Integration mellan Tesla och Tibber möjliggör också grid rewards vilket skulle vara omöjligt med Zeekr idag.
+ Billigare snabbladdning. Även om vi laddar 98% hemma så skulle även snabbladdning vara billigare för MY då SuC (i min förståelse) är betydligt billigare i SEK/kWh än konkurrenterna. Medlemskap för en månadskostnad tycks inte bli värt för 2% av vår användning, småpengar såklart när allting kommer kring.
+ Andrahandsvärdet är för mig svårt att bedöma för Zeekr, även om Tesla också har gått ner kraftigt senaste åren. Zeekr's andrahandsvärde känns beroende på vart de är om 2-3 år samt funna barnsjukdomar.
+ Mogen programvara där "allt fungerar", speciellt funktioner som att skicka rutt ifrån telefon.
+ Köra utan nyckel enbart med app.

Den stora frågan är nog egentligen: Kommer Zeekr fungera med tillräckligt få frustrationer från frugan att den bättre interiören spelar större roll?

roffe_s

Citat från: Ingenjören skrivet maj 15, 2024, 01:56 PMTack för era tankar! 😊

Jag själv har ganska gott tålamod för ny teknik givet att det inte riskerar att jag kommer fram, dock har inte min fru samma åtanke. Så här gäller det att hitta fördelar som väger tyngre än den bevisade smidigheten hos Tesla. Jag jämför antingen 001 LR RWD eller 001 Performance AWD med MY LR RWD.

Fördelar för Zeekr 001:
+ Helt klart roligare att köra, speciellt om det skulle bli Performance jmf med LR.
+ Bekvämare åktur, både i framsätena och baksätena. Detta är en viktig punkt då vi har småbarn och ofta tvingas ha en sittandes på bakre raden för underhåll.
+ Automatisk dragkrok, om jag förstått det rätt? Enkel knapp för uppfällning/nedfällning?
+ Snyggare

Fördelar med MY:
+ Större bagage
+ Billigare i inköpspris, förmånsvärde och finansiering. Efter alla regler och skatte-spelande på egna bolaget pratar vi runt 70-100k mindre för liknande modell.
+ Billigare i drift, mer effektiv betyder mindre ström att betala för. Integration mellan Tesla och Tibber möjliggör också grid rewards vilket skulle vara omöjligt med Zeekr idag.
+ Billigare snabbladdning. Även om vi laddar 98% hemma så skulle även snabbladdning vara billigare för MY då SuC (i min förståelse) är betydligt billigare i SEK/kWh än konkurrenterna. Medlemskap för en månadskostnad tycks inte bli värt för 2% av vår användning, småpengar såklart när allting kommer kring.
+ Andrahandsvärdet är för mig svårt att bedöma för Zeekr, även om Tesla också har gått ner kraftigt senaste åren. Zeekr's andrahandsvärde känns beroende på vart de är om 2-3 år samt funna barnsjukdomar.
+ Mogen programvara där "allt fungerar", speciellt funktioner som att skicka rutt ifrån telefon.

Den stora frågan är nog egentligen: Kommer Zeekr fungera med tillräckligt få frustrationer från frugan att den bättre interiören spelar större roll?
Några få förtydliganden och korrigeringar i Din utvärdering:

- Zeekr har automatisk dragkrok = en knapp i bagaget som fäller in och ut draget.
- Jag upplever bagaget högre men inte djupare i MY vs 001. Speciellt med golvet i den lägre nivån är 001 riktigt bra. Vi har det i högre läge men får ändå in en hyfsad hundbur.
- Jag har Tibber i kåken och har lagt upp en standardbil för vår Zeekr. När den är inkopplad funkar det ungefär som vår PS2, d v s Tibber hanterar laddningen och vi får rewards.
- SuC är inte billigare än andra operatörer numera, i alla fall inte utan prenumeration. T ex Eviny/Bilkraft och Ionity kan vara billigare.
- Andrahandsvärdet - De prissänkningar Tesla gjort på t ex MY har gjort många Teslaägare besvikna, då det slagit på andrahandsvärdet.
- Zeekr 001 har funnits på kinesiska marknaden i tre år, så konstruktionen/ plattformen är väl beprövad. Programvaran för Europa är däremot i stora delar nyutvecklad på grund av bl a våra integritetsregler.
- Appen är förberedd för keyless drive även i 001, så funktionen är på gång. Men det är riktigt att den ännu inte finns där i "våra" 001.
- värderar inte personligen kartfunktionen telefon - bil lika högt som Du gör, Apple Carplay/Android Auto och ffa integrationen med ABRP erbjuder enligt min personliga uppfattning mer. Inte minst när det gäller waypoints, möjlighet att förvärma till valfri laddplats (och inte bara SuC) etc.
-Ekonomi - jag har bilen på finansiell leasing i egen firma (vill undvika hög balansräkning) och tycker att Zeekr fungerar bra. Skriver ned värdet hårt (35% restvärde på tre år) för att ha rimlig handlingsfrihet när nästa bil ska införskaffas.

Men det är inte jag som ska välja - det är Du och frugan :) Nu har Du förhoppningsvis fina indata för att grilla säljaren ordentligt under provturen!

Lycka till och dela gärna Dina intryck efter provkörningen.

Ingenjören

Tack för förtydligandet! Nu ligger det egentligen enbart kvar kärnpunkterna.

Roffe, en fråga till ditt upplägg. Kör du på Zeekr's 5.99% ränta på finansiell leasing eller med annan leasinggivare? Siktar också på att lägga hög kontantinsats och snabb avskrivning till ca 40% restvärde efter 2 år. Då möjligen fixa värdering genom KVD och köpa ut privat.

roffe_s

Citat från: Ingenjören skrivet maj 15, 2024, 04:50 PMTack för förtydligandet! Nu ligger det egentligen enbart kvar kärnpunkterna.

Roffe, en fråga till ditt upplägg. Kör du på Zeekr's 5.99% ränta på finansiell leasing eller med annan leasinggivare? Siktar också på att lägga hög kontantinsats och snabb avskrivning till ca 40% restvärde efter 2 år. Då möjligen fixa värdering genom KVD och köpa ut privat.
Mmm, jag lät min bank räkna på sin "gröna leasing" men valde till slut Zeekr-lösningen via Santander denna gång. Jag har normalt mina leasing på tre år, då har bilen rullat 9-10 k mil och värderingen brukar bli rimlig/gå att försvara. Jag har köpt loss ett antal bilar privat på det viset - både när jag var anställd och som egen företagare. Är jag nöjd med bilen är det normalt en bra affär. Och med ca 20% i kontantinsats och en lågt restvärde kan jag, om skiten skulle hamna i fläkten, alltid avsluta leasingen i förtid utan att en restskuld uppstår.

Så tänker i alla fall jag :)

Hertsh

Citat från: Ingenjören skrivet maj 15, 2024, 01:56 PMTack för era tankar!

Fördelar för Zeekr 001:
+ Snyggare

Fördelar med MY:
+ Större bagage

Ett förtydligande till. Tesla är inte integrerad till Tibber för Grid Rewards (däremot för smartladdning). Inga bilar är integrerade för Grid Rewards, ännu. Däremot ett antal laddboxar, men inte Tesla Wallconnector.

Ingenjören

Nu har jag hunnit med en provkörning, mötte två trevliga killar på Göteborgs showroom och fick uppleva bilen fysiskt.

Först till det positiva med provkörningen:
- Oj vilka säten, jag gick in med förväntan att det var lite av en överdrift men den högre komforten men överraskades positivt här rejält. Både fram och baksätena ger en mycket skönare åktur och generell premiumkänsla.
- Stabil att köra, kvick och välbalanserad. Tekniken funkade bättre än jag väntade mig, men hann inte undersöka alla små detaljer jag vant mig vid hos en Tesla.

Det negativa:
- Mittensätet på bakreraden hade en liten "bulle" på sittplatsen vilket gjorde den mindre bekväm.
- Capacitive knappaarna på ratten kändes lite sega och aktiverade inte ibland.
- Endast 60/40 fällning i bakre raden säten.
- Svårt att veta vilken info ifrån säljarna som stämde och inte.

Tyvärr kändes det som säljarnas kunskap var väldigt begränsad och stundvis helt felaktig jämfört med vad jag läst genom Zeekr's hemsida och här på forumet, vilket gjorde det svårare att ta sig sig ny information ifrån dem som sant. Till exempel beskrev dem att keyless drive genom telefon app fungerade idag, att kamera på mittenskärmen när jag blinkar inte går att få upp, att "senaste versionen" är 1.0.3c och inte 1.1, att det inte fanns support för mindre tum än 21.

Så jag måste vända mig till er för expert-råden! Lite frågor som känns viktiga för oss:
- Går det att installera tredjeparts ISOFIX i framsätet och/eller mittensätet? (tex https://www.amazon.se/Universal-ISOFIX-kontakt-Barnsäkerhetssäte-fasthållningsankare-bilbarnstol/dp/B09V5GDJ2D/ref=asc_df_B09V5GDJ2D)
- Fungerar verkligen keyless drive funktionen?
- Hur är snabbladdnings-kurvan? Björn testade Z001 för något år sedan med bra resultat, hur upplever ni att hastigheten bibehålls?
- Går det att få upp information om förbrukning mer än Trip 1/2 i dashboarden? Tänker mig framförallt förbrukning sedan laddning eller senaste körning, men mer detaljerad info om vart elen gått hade varit intressant. Om man får ladda upp bild vore det nice!

roffe_s

Citat från: Ingenjören skrivet maj 16, 2024, 05:48 PM...
- Går det att installera tredjeparts ISOFIX i framsätet och/eller mittensätet? (tex https://www.amazon.se/Universal-ISOFIX-kontakt-Barnsäkerhetssäte-fasthållningsankare-bilbarnstol/dp/B09V5GDJ2D/ref=asc_df_B09V5GDJ2D)
- Hur är snabbladdnings-kurvan? Björn testade Z001 för något år sedan med bra resultat, hur upplever ni att hastigheten bibehålls?
- Går det att få upp information om förbrukning mer än Trip 1/2 i dashboarden? Tänker mig framförallt förbrukning sedan laddning eller senaste körning, men mer detaljerad info om vart elen gått hade varit intressant. Om man får ladda upp bild vore det nice!
-Isofix, som videon demonstrerar kan jag inte se att det inte ska fungera? Sätena är ju fällbara och jag kan inte minnas att det sitter något fast tyg mellan säte och ryggstöd.
- keyless drive funkar ännu inte :) det är en funktion de inte hann få med i v 1.10, misstänker de prioriterade ned nya funktioner till förmån för fixandet med viktigare funktioner. I appen står att den ska komma om man kikar under fliken "Dina nycklar". Och 1.10 är definitivt den senaste uppdateringen distribuerad via OTA. Och eventuell mindre utvecklingar torde heta v1.10a, b o s v.
- Laddkurvan är imponerande hög även vid hög SoC. Långt högre kurva än vår PS2. Nu var det rätt länge sedan jag snabbladdade men trots kyla vill jag minnas värden upp till 80-90 kW uppe vid 80%.
- Förbrukning - jag vill minnas att jag sett mer detaljerad info under någon flik eller app, men inget jag egentligen använt mig av. Kan försöka friska upp minnet när jag har en minut över bakom ratten senare. Om inte annat kan det bli ett tips för fortsatt utveckling :)

Paddy

Citat från: roffe_s skrivet maj 16, 2024, 10:35 PM
-Isofix, som videon demonstrerar kan jag inte se att det inte ska fungera? Sätena är ju fällbara och jag kan inte minnas att det sitter något fast tyg mellan säte och ryggstöd.
- keyless drive funkar ännu inte :) det är en funktion de inte hann få med i v 1.10, misstänker de prioriterade ned nya funktioner till förmån för fixandet med viktigare funktioner. I appen står att den ska komma om man kikar under fliken "Dina nycklar". Och 1.10 är definitivt den senaste uppdateringen distribuerad via OTA. Och eventuell mindre utvecklingar torde heta v1.10a, b o s v.
- Laddkurvan är imponerande hög även vid hög SoC. Långt högre kurva än vår PS2. Nu var det rätt länge sedan jag snabbladdade men trots kyla vill jag minnas värden upp till 80-90 kW uppe vid 80%.
- Förbrukning - jag vill minnas att jag sett mer detaljerad info under någon flik eller app, men inget jag egentligen använt mig av. Kan försöka friska upp minnet när jag har en minut över bakom ratten senare. Om inte annat kan det bli ett tips för fortsatt utveckling :)

Jag han nog kasta lite ljus över den sista frågan.

Resdata med förbrukningsdata uppdelat per förbrukare kan visas både på hemskärmen och i en särskild app. Har knäppt ett par bilder men förstår inte hur jag laddar upp dem inlägget. Sitter med mobilen nu med lite tidsbrist men ska se om jag kan fixa det senare när jag sitter vid datorn. 
Zeekr 001 Privilege, Tech grey, Dragkrok

Paddy

Citat från: Paddy skrivet maj 17, 2024, 08:10 AM
Citat från: roffe_s skrivet maj 16, 2024, 10:35 PM

Jag han nog kasta lite ljus över den sista frågan.

Resdata med förbrukningsdata uppdelat per förbrukare kan visas både på hemskärmen och i en särskild app. Har knäppt ett par bilder men förstår inte hur jag laddar upp dem inlägget. Sitter med mobilen nu med lite tidsbrist men ska se om jag kan fixa det senare när jag sitter vid datorn. 

Jag ser inte hur jag kan ladda upp bilder till ett inlägg med annat än genom att ange en URL så ledsen, du får ta mitt ord för det Ingenjören.
Zeekr 001 Privilege, Tech grey, Dragkrok

Ingenjören

Tack för svaren! Finns även glipa mellan ryggstöd och sittdyna på framsidan för att trä igenom isofix likt videon?

Jag hittade en youtube video som tog upp lite trio info inom "mitt fordon"-appen, även om kWh/km inte visades där så visades körda km samt totalt förbrukade kWh separat 😅 

Ingenjören

Jag forsätter med lite frågor här om det är okej.

- Finns det inställning likt "camp mode" på klimatanläggningen hos Zeekr i dagsläget?
- Ni som har Performance eller Priviege, kan man ställa in RWD vs AWD i förarinställningar? Zeekr gör reklam för något om "Växla snabbt byte från två- till fyrhjulsdrift" och blev nyfiken på om detta är något ni använt er utav.
- Jag läste någonstans i manualen att det fanns någon "doft funktion" för att förhindra trötthet eller liknande, är det något ni känner igen?
- Om någon har uppgift om bredden på baksätet (från höger till vänster längsmed sätet) vore det också kul att veta. Om inte tar jag med mig måttband till nästa besök på showroom. :)

roffe_s

Citat från: Ingenjören skrivet maj 19, 2024, 12:53 AMJag forsätter med lite frågor här om det är okej.

- Finns det inställning likt "camp mode" på klimatanläggningen hos Zeekr i dagsläget?
- Ni som har Performance eller Priviege, kan man ställa in RWD vs AWD i förarinställningar? Zeekr gör reklam för något om "Växla snabbt byte från två- till fyrhjulsdrift" och blev nyfiken på om detta är något ni använt er utav.
- Jag läste någonstans i manualen att det fanns någon "doft funktion" för att förhindra trötthet eller liknande, är det något ni känner igen?
- Om någon har uppgift om bredden på baksätet (från höger till vänster längsmed sätet) vore det också kul att veta. Om inte tar jag med mig måttband till nästa besök på showroom. :)
- "Dog mode" finns, oklart om "Camp mode" är planerat och tror inte att det finns i nuvarande version.
- Nej, bilen är i normalläget tvåhjulsdriven men aktiverar fyrhjulsdriften direkt när hjulen snurrar med olika fart. Systemet är verkligen snabbt, jag upplever inte stor skillnad i förhållande till vår permanent fyrhjulsdrivna Polestar. Inget svansviftande i omkörningsfilen i omkörningsfilen innan fyrhjulsdriften aktiveras kan upplevas.
- Doftfunktion finns men inget jag i nuläget använder mig av. Den aktiveras via klima och doftkapslarna nås via handskfacket.
- Kan återkomma med dynbredd lite senare (om ingen annan har det direkt).