Forumnyheter:

På detta forum är alla elbilsintresserade välkomna. Man måste inte äga en Zeekr för att bli medlem. Klicka bara på "Registrera" uppe till vänster, välj användarnamn och din e-postadress samt ett lösenord. Kolla sedan din inbox och klicka på länken för att aktivera ditt konto. Var med och bidra. Zee you.

Huvudmeny

V 1.2

Startat av roffe_s, nov 07, 2024, 07:54 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sand

Citat från: Paddy skrivet nov 20, 2024, 11:02 PMAngående önskemål om knapp för att starta klimatanläggning. Som jag tolkar ditt önskemål så finns detta redan. Kallas Parkeringskomfort och finns på Snabbinställningar, under bilbilden. Där kan du aktivera och välja hur länge.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Nej, den funktion du hänvisar till är något som då kommer ske vid varje parkering. Jag kan välja 0,5h eller 1h men det är "alltid" eller "aldrig". Rätt värdelöst om du frågar mig. Jag vill ha en knapp jag trycker på när jag tycker det behövs parkeringsvärme. Det går via appen i telefon men det hade varit enklare och snabbare om jag fick upp en knapp i displayen att trycka på.

Paddy

Citat från: Sand skrivet nov 22, 2024, 02:47 PM
Citat från: Paddy skrivet nov 20, 2024, 11:02 PMAngående önskemål om knapp för att starta klimatanläggning. Som jag tolkar ditt önskemål så finns detta redan. Kallas Parkeringskomfort och finns på Snabbinställningar, under bilbilden. Där kan du aktivera och välja hur länge.

Nej, den funktion du hänvisar till är något som då kommer ske vid varje parkering. Jag kan välja 0,5h eller 1h men det är "alltid" eller "aldrig". Rätt värdelöst om du frågar mig. Jag vill ha en knapp jag trycker på när jag tycker det behövs parkeringsvärme. Det går via appen i telefon men det hade varit enklare och snabbare om jag fick upp en knapp i displayen att trycka på.
Jag påstår att den nollställs efter varje användning. Och kan aktiveras av dig varje gång den behövs. Det gjorde den i alla fall innan v1.2. Har dock inte testat om det har ändrats.

Sen vore det såklart mkt smidigare om det fanns tillgängligt som någon slags snabbknapp. Det håller jag med om.

Zeekr 001 Privilege, Tech grey, Dragkrok

Vasaru

Citat från: Hertsh skrivet nov 22, 2024, 08:17 AMJag håller med om alla fördelar med v1.2 men har flera fel som antingen inte är åtgärdade eller som är nya.
1) knapparna på ratten tänds inte. Mjukvarubugg enligt Zeekr support
2) radion är död ibland. Funkar igen efter omstart av systemet, men återkommer ibland.
3) uppvärmning av främre kamera i vindrutan funkar ännu inte. Is försvinner inte så system ligger nere.
4) i kallt väder drar bilen ofantliga mängder energi de första 15-20 km. Kanske 7-8kwh när man kör i stadstrafik. Massor mer än min förra Tesla Model X. Fläkt/Värmepump går på max konstant så bilen låter som ett flygplan. Något måste optimeras här för det funkar inte med så hög förbrukning på vintern.
Har samma saker, dessutom har jag märkt att navigator "widget" på hemskärmen inte längre uppdaterar gata/address där man befinner sig. Tidigare så uppdaterades det (om än lite långsamt) nu står det något om att den söker efter plats, sen efter ett tag står det bara "address". Har testat att starta om systemet men det gjorde ingen skillnad.

Skickat från min SM-X710 via Tapatalk

Zeekr 001, Tech Grey, Privilege

Sand

Citat från: Paddy skrivet nov 22, 2024, 02:52 PMJag påstår att den nollställs efter varje användning. Och kan aktiveras av dig varje gång den behövs. Det gjorde den i alla fall innan v1.2. Har dock inte testat om det har ändrats.

Sen vore det såklart mkt smidigare om det fanns tillgängligt som någon slags snabbknapp. Det håller jag med om.

Du har rätt, den nollställs efter varje användning  :)

roffe_s

Citat från: Hertsh skrivet nov 22, 2024, 08:17 AMJag håller med om alla fördelar med v1.2 men har flera fel som antingen inte är åtgärdade eller som är nya.
1) knapparna på ratten tänds inte. Mjukvarubugg enligt Zeekr support
2) radion är död ibland. Funkar igen efter omstart av systemet, men återkommer ibland.
3) uppvärmning av främre kamera i vindrutan funkar ännu inte. Is försvinner inte så system ligger nere.
4) i kallt väder drar bilen ofantliga mängder energi de första 15-20 km. Kanske 7-8kwh när man kör i stadstrafik. Massor mer än min förra Tesla Model X. Fläkt/Värmepump går på max konstant så bilen låter som ett flygplan. Något måste optimeras här för det funkar inte med så hög förbrukning på vintern.
Håller med om allt, när det gäller #2 var det känt redan när v1.2 rullades ut och det ska visst komma en buggfix relativt snart. När det gäller #3 är jag lite osäker om Zeekr avser kameran längst upp på fronten eller slingorna som de facto sitter i vindrutan kring kamerahuset vid backspegeln? När det gäller #4 så stabiliseras ju förbrukningen efter en stund men visst är förbrukningen hög de första 20 km (om man, som jag, t ex lämnar en medelstor stad för en färd på ca 60-70 km till grannstaden).

Vi har ju fått ytterligare vinter på våra breddgrader så nu har jag kört lite mer under riktiga vinterförhållanden (snöstorm, temperaturer ned till -10 och partiellt snötäckta vägbanor). På pin kiv har jag låtit förarhjälpmedlen vara aktiva för att kunna lämna relevant feedback. Några observationer jag lagt till i min lista under senaste veckan:

5) Numera triggar körfältsassistenten ett larm när vägmarkeringarna försvinner under snön vid körning på större vägar. Uppmaningen "Ta över kontrollen" kommer fram på display och ett larm ljuder. Tyvärr släpper inte larmet trots att jag agerar tydligt med ratten utan det ligger kvar till dess att mjukvaran startas om eller systemet (efter en lååång stund) behagar godkänna de nya förhållandena. Zeekr har fått underrättelse och video över iakttagelsen.

6) Klimatanläggningen har fortfarande förbättringspotential vid snöiga respektive kalla förhållanden, sidorutor och delvis frontruta immar helt enkelt igen trots att jag varit rimligt noggrann med att sopa av luftintagen vid vindrutans nederkant. Problemen korrigeras inte automatiskt under färd och knappt när defrostläget aktiveras.

Personligen gissar jag att automatiken initialt inte använder recirkulation i kombo med A/C för att reducera luftfuktigheten i kupén i tillräckligt hög omfattning för att hantera problemet. Här struntar jag fullständigt i eventuell förbrukning, utmaningen är att snabbt få ned invändig luftfuktighet till anständiga gränser innan andelen friskluft tillåts bli för hög. Zeekr är medvetna om iakttagelserna och har bilder över dessa.

Men då har Ni aktuellt läge utifrån min horisont. Jag har även rapporterat in ett antal andra smärre iakttagelser främst relaterade till ADAS. Till syvende och sist tänker jag att en bra mjukvara som enligt lagstiftaren alltid är aktiv inför varje färd själv måste avgöra om den ska välja att inaktivera sig själv på grund av dess tillkortakommanden i särskilda väderförhållanden.

Men som sagt - radion lär bli bättre när väl nästa version rullas ut via OTA. Övriga punkter kan ta lite längre tid att hantera.
Inte för att det behövs - men för att det går...

dm4

När det gäller #3 ovan så mailade jag support och frågade om det var fel på bilen eller om det var by design, fick svar att jag skall boka tid på verkstad vilket jag tolkar som fel på bilen. Försökt boka tid på min närmsta Zeekr verkstad men efter en veckas väntan på svar verkar det inte som de är intresserade, minst sagt tråkigt.

Sedan ang imma invändigt så är det som Paddy skrev tidigare ett av bilens största problem och eftersom det ännu inte är löst utgår jag från att det är ett konstruktionsfel, dvs hårdvara istället för mjukvara.
Zeekr 001 Privilege

roffe_s

Har precis fått in v1.2.1b i bilen men bara provat ett par mil ännu. I -12 grader och hämtning vid flyget fungerade i alla fall allt bra, ingen imma på rutorna och med senaste uppdatering av appen ska enligt uppgift körjournalen fungera igen. Jag gissar att vi kan se detta som en enkel buggfix av 1.2 och att 001 och X är ungefärligt i samma läge just nu. Nu väntar kuling och ca 20 cm snö under det närmaste dygnet så denna version lär bli ordentligt vintertestad under de närmaste dygnen...

Snyggt jobbat av Zeekr, gott att rulla ut uppdateringen inför storhelgerna :)

Ha nu en fantastiskt julhelg med många problem- och stressfria mil :)

dnl.carlsson

Citat från: roffe_s skrivet dec 18, 2024, 12:43 PMHar precis fått in v1.2.1b i bilen men bara provat ett par mil ännu. I -12 grader och hämtning vid flyget fungerade i alla fall allt bra, ingen imma på rutorna och med senaste uppdatering av appen ska enligt uppgift körjournalen fungera igen. Jag gissar att vi kan se detta som en enkel buggfix av 1.2 och att 001 och X är ungefärligt i samma läge just nu. Nu väntar kuling och ca 20 cm snö under det närmaste dygnet så denna version lär bli ordentligt vintertestad under de närmaste dygnen...

Kul att höra och se lite uppdatering från en som väntar på sin 001a. Uppdatera gärna igen när du hunnit med lite mil. :)

roffe_s

Citat från: dnl.carlsson skrivet dec 18, 2024, 12:50 PM
Citat från: roffe_s skrivet dec 18, 2024, 12:43 PMHar precis fått in v1.2.1b i bilen men bara provat ett par mil ännu. I -12 grader och hämtning vid flyget fungerade i alla fall allt bra, ingen imma på rutorna och med senaste uppdatering av appen ska enligt uppgift körjournalen fungera igen. Jag gissar att vi kan se detta som en enkel buggfix av 1.2 och att 001 och X är ungefärligt i samma läge just nu. Nu väntar kuling och ca 20 cm snö under det närmaste dygnet så denna version lär bli ordentligt vintertestad under de närmaste dygnen...

Kul att höra och se lite uppdatering från en som väntar på sin 001a. Uppdatera gärna igen när du hunnit med lite mil. :)
Det ska jag göra! Jag vet att Zeekr gjort egna vintertester för att replikera de avvikelser vi användare rapporterat men analys och eventuella korrigeringar av dessa lär vi inte se förrän i kommande versioner. Men bilen skötte sig snyggt och jag upplever att filhållningsassistenten var lugnare än tidigare på delvis snötäckt vägbana. Men som sagt - återkommer när fler mil samlats ihop inför helgerna.

Och grattis - Du har något att se fram emot :)

dnl.carlsson

Citat från: roffe_s skrivet dec 18, 2024, 01:02 PM
Citat från: dnl.carlsson skrivet dec 18, 2024, 12:50 PM

Det ska jag göra! Jag vet att Zeekr gjort egna vintertester för att replikera de avvikelser vi användare rapporterat men analys och eventuella korrigeringar av dessa lär vi inte se förrän i kommande versioner. Men bilen skötte sig snyggt och jag upplever att filhållningsassistenten var lugnare än tidigare på delvis snötäckt vägbana. Men som sagt - återkommer när fler mil samlats ihop inför helgerna.

Och grattis - Du har något att se fram emot :)

Tack!

Det låter bra det, har leverans först i Maj så förhoppningsvis hinns det med ett par större versioner av mjukvaran till innan dess. Det känns hoppfullt att det aktivt filas på iaf.

anton

är det någon som har testat förvärmningen som kom upp på skärmen vid OTA 1.2 för mig blev det ingen förändring
av laddhastigheten

roffe_s

Citat från: anton skrivet dec 18, 2024, 03:59 PMär det någon som har testat förvärmningen som kom upp på skärmen vid OTA 1.2 för mig blev det ingen förändring
av laddhastigheten
Hur länge förvärmde Du och vid vilken nivå började Du ladda?

Det tar tid att värma ca 350 kg battericeller, jag gissar på minst 30 minuter. När jag navigerar mot laddare har bilen själv börjat förvärma ca 30 km innan ankomst, och då har jag i princip tömt batteriet tidigare under färden så att det varit hyfsat uppvärmt.

Det vore intressant att logga batteritempen under förvärmning, jag har en blåtandsdongel hemma i garaget så det kanske går att se något via den. Men tyvärr - har inte själv snabbladdat med 1.2 installerad.

anton

hej jag satt på förvärmaren vid 17% kvar den var på ca 20min innan laddning märkte inget av skillnad
på förbrukning på bilen fram till laddstationen när jag laddade kom jag upp till max 65kw vid en 300kw laddare
jag har inte tidigare förvärmt med navigatorn .Laddar 90% hemma  har ver.1.2 tror du att det kommer en uppgradering i nästa ver.

Hertsh

Har kört med v1.2.1b i kväll. Har inte märkt av förbättringarna som det står att vi ska ha, men ser verkligen fram emot att uppleva en stabilare radio etc. Toppen!

Däremot är förarövervakningen lika känslig och påträngande som när bilen var ny. På en 30 minuters körning så varnade den för att jag var trött eller distraherad cirka 30 ggr. Fruktansvärt enerverande. Upplever ni också att plingandet är tillbaka?

roffe_s

Citat från: Hertsh skrivet dec 18, 2024, 06:58 PMHar kört med v1.2.1b i kväll. Har inte märkt av förbättringarna som det står att vi ska ha, men ser verkligen fram emot att uppleva en stabilare radio etc. Toppen!

Däremot är förarövervakningen lika känslig och påträngande som när bilen var ny. På en 30 minuters körning så varnade den för att jag var trött eller distraherad cirka 30 ggr. Fruktansvärt enerverande. Upplever ni också att plingandet är tillbaka?
Tycker nog inte att det någonsin varit borta, förutom när ratten döljer kameran vid t ex rondeller eller korsningar. Jag kör ju mycket landsväg och har inte lika stora besvär som Dig, men man får verkligen inte titta i backspeglarna eller mot trafiken via sidrutorna innan den plingar till. Rimligt vore att förlänga tiden rejält innan den larmar.

Tror annars inte att förarhjälpmedlen omfattas av denna uppdatering. Men nog tyckte jag att rutorna höll sig fria från imma/is när jag var i väg tidigare idag. Vi får väl se, har som sagt ett oväder på ingående som lär ge möjligheter till bättre testande...

Citat från: anton skrivet dec 18, 2024, 06:40 PMhej jag satt på förvärmaren vid 17% kvar den var på ca 20min innan laddning märkte inget av skillnad
på förbrukning på bilen fram till laddstationen när jag laddade kom jag upp till max 65kw vid en 300kw laddare
jag har inte tidigare förvärmt med navigatorn .Laddar 90% hemma  har ver.1.2 tror du att det kommer en uppgradering i nästa ver.
Okey, tidigare vet jag att förvärmningen slog av under 20%, enligt länk längst ned i detta inlägg är den numera aktiv ned till 50 km återstående kapacitet. Fick Du meddelande på mittskärmen att förvärmningen startade?

Vid snabbladdning vintertid (under -10) efter en lång stunds körning vill jag minnas att min brukar starta vid 70-110 kW för att sedan öka upp mot 140-150 kW efter en stund. Men som sagt - jag brukar inte snabbladda särskilt ofta så någon annan kanske kan fylla på med info.

EDIT - enligt denna länk är förvärmning sedan v1.2 möjlig ned till 50 km återstående räckvidd: https://www.zeekr.eu/sv-se/ota/2024-2