Forumnyheter:

På detta forum är alla elbilsintresserade välkomna. Man måste inte äga en Zeekr för att bli medlem. Klicka bara på "Registrera" uppe till vänster, välj användarnamn och din e-postadress samt ett lösenord. Kolla sedan din inbox och klicka på länken för att aktivera ditt konto. Var med och bidra. Zee you.

Huvudmeny

Förbrukning

Startat av dm4, feb 16, 2024, 03:48 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Pax

Privilege m vinterhjul. Körde Åre - Orsa 40 mil igår, 14 grader, förvärmt, förbrukning 1,7 kw/mil. Idag Orsa - Karlstad 30 mil, 6 grader, ej förvärmt, 2,2 kw/mil.
Temperatur och förvärmning betyder mycket!

dm4

Citat från: Pax skrivet apr 10, 2024, 08:13 PMPrivilege m vinterhjul. Körde Åre - Orsa 40 mil igår, 14 grader, förvärmt, förbrukning 1,7 kw/mil. Idag Orsa - Karlstad 30 mil, 6 grader, ej förvärmt, 2,2 kw/mil.
Temperatur och förvärmning betyder mycket!

Ja, det är inräknat i min förbrukning, dvs all kwh inmatat/mil.
Zeekr 001 Privilege

Ingenjören

Någon som tittat på mindre tum däck till sin bil för att optimera förbrukningen? Kanske inte lika snyggt, men vore kul att veta vad som är kompatibelt.

roffe_s

Citat från: Ingenjören skrivet maj 15, 2024, 11:43 PMNågon som tittat på mindre tum däck till sin bil för att optimera förbrukningen? Kanske inte lika snyggt, men vore kul att veta vad som är kompatibelt.
Har 20´ fälgar med Hakka 10 dubbat på min bil. Funkar finfint och är rätt snyggt. Det blir kul att få på sommardäcken (väntar ivrigt på leverans) men jag är positivt överraskad över den modesta förbrukningen för en så pass stor bil. Kör med Nitro Turismo Gun Metal enligt nedanstående länk.

https://www.specialfalgar.se/falgar/falgguiden/zeekr/001/zeekr-001--3000/
Inte för att det behövs - men för att det går...

dm4

Dags igen, liten uppdatering av min förbrukning (nu med sommardäck):

Totalt antal körda mil: 917
Totalt laddade kwh: 2629
Snittförbrukning: 2.86kwh/mil

Idag körde jag tur och retur Grebbestad <-> Kungshamn (via Bovall och Hunnebostrand), ca 9,6 mil och 24 grader varmt samt ca 5-8 m/s vind. Bilen visade slutligen 1,78 kwh/mil, räknar jag antal kwh via % i bilen, dvs 1% = 1kwh så blev det 1,88kwh/mil och räknar det som återladdades för att nå samma nivå som innan resan började (19.45kwh) så blev det 2,03kwh/mil.
Zeekr 001 Privilege

roffe_s

Citat från: dm4 skrivet maj 16, 2024, 06:29 PMDags igen, liten uppdatering av min förbrukning (nu med sommardäck):

Totalt antal körda mil: 917
Totalt laddade kwh: 2629
Snittförbrukning: 2.86kwh/mil

Idag körde jag tur och retur Grebbestad <-> Kungshamn (via Bovall och Hunnebostrand), ca 9,6 mil och 24 grader varmt samt ca 5-8 m/s vind. Bilen visade slutligen 1,78 kwh/mil, räknar jag antal kwh via % i bilen, dvs 1% = 1kwh så blev det 1,88kwh/mil och räknar det som återladdades för att nå samma nivå som innan resan började (19.45kwh) så blev det 2,03kwh/mil.
Snyggt kört, har aldrig varit i närheten av de siffrorna med vår PS2 :) Jag är fortsatt imponerad av förbrukningen, vi har svalare här uppe men jag kör regelmässigt motorväg just nu med en snittförbrukning om ca 2.1-2.3 KWh/mil.

Fråga - jag antar att Du inte beaktat laddförluster utan jämför rapporterad förbrukning med vad laddaren visar? Jag vill nämligen minnas att förlusterna ligger kring 10% eller strax däröver vid växelströmsladdning. Och då går ju siffrorna ihop rätt bra!

dm4

Citat från: roffe_s skrivet maj 16, 2024, 10:44 PMSnyggt kört, har aldrig varit i närheten av de siffrorna med vår PS2 :) Jag är fortsatt imponerad av förbrukningen, vi har svalare här uppe men jag kör regelmässigt motorväg just nu med en snittförbrukning om ca 2.1-2.3 KWh/mil.

Fråga - jag antar att Du inte beaktat laddförluster utan jämför rapporterad förbrukning med vad laddaren visar? Jag vill nämligen minnas att förlusterna ligger kring 10% eller strax däröver vid växelströmsladdning. Och då går ju siffrorna ihop rätt bra!

Jag har med 7% laddförlust vilket är ett snitt räknat från de data jag har sedan start/köp av bilen.
Zeekr 001 Privilege

Ingenjören

Citat från: roffe_s skrivet maj 16, 2024, 12:23 AMHar 20´ fälgar med Hakka 10 dubbat på min bil. Funkar finfint och är rätt snyggt. Det blir kul att få på sommardäcken (väntar ivrigt på leverans) men jag är positivt överraskad över den modesta förbrukningen för en så pass stor bil. Kör med Nitro Turismo Gun Metal enligt nedanstående länk.

Snyggt!
Vet du vad bredden på fälgarna är? Skulle vara intressant att se om 235 eller 245 i bredd hade gått på 20 tum (givetvis med stöd för tillräcklig vikt), borde kunna hjälpa förbrukningen något isf. Någon som kikat på navkapslar för ytterligare några % mer effektivt?

Hertsh

Citat från: Ingenjören skrivet maj 17, 2024, 11:15 PM
Citat från: roffe_s skrivet maj 16, 2024, 12:23 AMHar 20´ fälgar med Hakka 10 dubbat på min bil. Funkar finfint och är rätt snyggt. Det blir kul att få på sommardäcken (väntar ivrigt på leverans) men jag är positivt överraskad över den modesta förbrukningen för en så pass stor bil. Kör med Nitro Turismo Gun Metal enligt nedanstående länk.

Snyggt!
Vet du vad bredden på fälgarna är? Skulle vara intressant att se om 235 eller 245 i bredd hade gått på 20 tum (givetvis med stöd för tillräcklig vikt), borde kunna hjälpa förbrukningen något isf. Någon som kikat på navkapslar för ytterligare några % mer effektivt?
Bredden på hjulen är mer avgörande för luftmotståndet och därmed förbrukningen än storleken på fälgarna.

Själv har jag kört elbil så länge nu att det där med förbrukning och räckvidd är ointressant. Kör på 22" med 285 bredd på min Model X helt enkelt för att jag tycker det är snyggt. Kanske 15% högre förbrukning är original 20" men räckvidden räcker till nästa laddstopp. Det kommer den göra på 001 också när jag väl fått min leverans om en dryg vecka.

Ingenjören

Självklart är det upp till var och en att avgöra vad som är mest värt, vinst i förbrukning eller bättre utseende.

Själv tittar jag väldigt sällan på däckbredden på min elbil men tycker mig kunna uppskatta färre kaffestop längsvägen desto mer. :)

Grattis till den kommande leveransen!

roffe_s

Citat från: Ingenjören skrivet maj 17, 2024, 11:15 PM

Snyggt!
Som framgår av sidan fungerar såväl 8 som 8.5 tum fälgbredd på 001. Själv valde jag 8 tum, med 255/50-20 får jag nästan identisk diameter som OEM-däcken. Särskilt för vinterdäcken vill jag inte gå bredare än så, ännu smalare hade dock inneburit högre profil. Och de däcken kryllar det inte av på marknaden, i alla fall inte om man vill köra dubbat :)

dm4

Happ, avverkade ca 90 mil igår, tor Grebbestad - Sjöbo, 23-27 grader varmt, svag vind, körning enligt hastighetsbegränsningar. Bilen rapporterade 2.17 kwh/mil, räknar man % batteri så hamnade jag på ca 2.42kwh, men det är en väldigt skillnad på söder/norr Göteborg, söder om är det flackt och rakt, norr mycket backar.

Provade denna gång att använda mig av Circle K's laddstationer, första försöket gick inget vidare, tog en stund att komma igång men jag misstänker att kortet behövde godkännas i appen för de senare laddsessionerna gick väldigt smidigt. Totalt tre laddsessioner med snitt på 90, 98 och 123 kwh, ca 20-30 minuter per session.

Mötte och såg 4st 001'or, tre Privilege och en Performance, alla vita, inflation!
Zeekr 001 Privilege

dm4

Citat från: dm4 skrivet maj 17, 2024, 10:58 AM
Citat från: roffe_s skrivet maj 16, 2024, 10:44 PMSnyggt kört, har aldrig varit i närheten av de siffrorna med vår PS2 :) Jag är fortsatt imponerad av förbrukningen, vi har svalare här uppe men jag kör regelmässigt motorväg just nu med en snittförbrukning om ca 2.1-2.3 KWh/mil.

Jag har med 7% laddförlust vilket är ett snitt räknat från de data jag har sedan start/köp av bilen.

Du har nog rätt Roffe, räknade om med de data jag samlat men som naturligtvis inte är exakt och hamnar då på ca 9% laddförlust, iaf i nuvarande sommarväder, så 10% är nog rätt.

Vet inte riktigt vad som hände men dagens jobb ToR blev allt-time-low 1.67kwh/mil, att jämföra med igår då jag låg på 2.17, ingen större skillnad i väder och farthållare på, dvs följer alltid lagstadgad hastighetsgräns.
Zeekr 001 Privilege

roffe_s

Citat från: dm4 skrivet maj 21, 2024, 10:52 AM
Citat från: dm4 skrivet maj 17, 2024, 10:58 AM

Du har nog rätt Roffe, räknade om med de data jag samlat men som naturligtvis inte är exakt och hamnar då på ca 9% laddförlust, iaf i nuvarande sommarväder, så 10% är nog rätt.

Vet inte riktigt vad som hände men dagens jobb ToR blev allt-time-low 1.67kwh/mil, att jämföra med igår då jag låg på 2.17, ingen större skillnad i väder och farthållare på, dvs följer alltid lagstadgad hastighetsgräns.
Det var riktigt lågt :o  :)  Jag har också mixat låg förbrukning med lite mer generösa siffror den senaste veckan. Men oftast landar jag kring 2.1 kWh/mil med rätt mycket landsväg i 110+ Hur långt har förresten Din bil rullat nu? Min ligger på drygt 1 330 min nu.

Nu ska jag skifta till sommardäck (fråga inte...) så det blir intressant att se förbrukningen när jag går upp 2 tum i fälgdimension. Jag förväntar mig i alla fall inte lägre förbrukning :)

dm4

Citat från: roffe_s skrivet maj 22, 2024, 09:14 PMDet var riktigt lågt :o  :)  Jag har också mixat låg förbrukning med lite mer generösa siffror den senaste veckan. Men oftast landar jag kring 2.1 kWh/mil med rätt mycket landsväg i 110+ Hur långt har förresten Din bil rullat nu? Min ligger på drygt 1 330 min nu.

Nu ska jag skifta till sommardäck (fråga inte...) så det blir intressant att se förbrukningen när jag går upp 2 tum i fälgdimension. Jag förväntar mig i alla fall inte lägre förbrukning :)
Men 2.1 med vinterdäck är väldigt bra, 2.1 med mina sommardäck i 110 kan jag nog bara drömma om. Har nu kört 1020 mil och plussar väl ca ytterligare 100 denna vecka. Först nu börjar jag känna mig bekväm med bilen väghållningsmässigt men det innebär förmodligen bara att glömt hur min gamla bil var ..
Zeekr 001 Privilege