Forumnyheter:

På detta forum är alla elbilsintresserade välkomna. Man måste inte äga en Zeekr för att bli medlem. Klicka bara på "Registrera" uppe till vänster, välj användarnamn och din e-postadress samt ett lösenord. Kolla sedan din inbox och klicka på länken för att aktivera ditt konto. Var med och bidra. Zee you.

Huvudmeny

V1.1.x

Startat av dm4, apr 24, 2024, 06:10 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

roffe_s

Citat från: Björn skrivet maj 13, 2024, 10:09 PM
Citat från: roffe_s skrivet maj 13, 2024, 09:02 PM
Citat från: Björn skrivet maj 13, 2024, 05:49 PMHej
Från igår visar min gps i bilen c:a 500-1000m fel position.
Någon annan som sett detta?
Fick efter kontakt med Zeekr att jag behöver åka till verkstaden.
Den ligger 7 mil bort enkel väg och tid först mitt av nästa vecka.
Funderade om det skulle räcka att koppla bort 12v? Vad tror ni?
Jag har testat att resetta mittkonsolen såklart

Privilege med drag och s/w 1.1
Går klockan rätt? Jag tror inte Du har något att förlora på att lyfta av 12V-polen, se bara till att låta den ligga av ca 30 minuter så att systemet hinner stänga ned helt. Det var i alla fall en standardfix under den första tiden med Polestar när kommunikationen gick ned sig.

Det är inte ovanligt att elbilarna med viss regelbundenhet gör en egen "reset" av systemen, så inom ett par dagar kan Du säkert befinna Dig på rätt plats i världen ändå :)

Skriv gärna hur det gick!

Klockan går rätt, däremot vägrade den under en kort tur idag låta mig välja användare. Så den verkar lite vilsen.
Om inget mirakel sker testar jag att lyfta 12V imorgon efter jobbet.
Bör man stänga stora batteriet innan eller är det bara att lyfta?
Nej, Du ska inte behöva stänga av stora batteriet. Det gör inte bärgarna och det var i alla fall ingen rekommendation från Polestar. Jag har i alla fall bara lyft undan minuspolen när jag gjort detta. Kollade även i manualen, där står inget speciellt om detta.
Inte för att det behövs - men för att det går...

Björn

Citat från: roffe_s skrivet maj 13, 2024, 11:17 PM
Citat från: Björn skrivet maj 13, 2024, 10:09 PM
Citat från: roffe_s skrivet maj 13, 2024, 09:02 PM
Citat från: Björn skrivet maj 13, 2024, 05:49 PMHej
Från igår visar min gps i bilen c:a 500-1000m fel position.
Någon annan som sett detta?
Fick efter kontakt med Zeekr att jag behöver åka till verkstaden.
Den ligger 7 mil bort enkel väg och tid först mitt av nästa vecka.
Funderade om det skulle räcka att koppla bort 12v? Vad tror ni?
Jag har testat att resetta mittkonsolen såklart

Privilege med drag och s/w 1.1
Går klockan rätt? Jag tror inte Du har något att förlora på att lyfta av 12V-polen, se bara till att låta den ligga av ca 30 minuter så att systemet hinner stänga ned helt. Det var i alla fall en standardfix under den första tiden med Polestar när kommunikationen gick ned sig.

Det är inte ovanligt att elbilarna med viss regelbundenhet gör en egen "reset" av systemen, så inom ett par dagar kan Du säkert befinna Dig på rätt plats i världen ändå :)

Skriv gärna hur det gick!

Klockan går rätt, däremot vägrade den under en kort tur idag låta mig välja användare. Så den verkar lite vilsen.
Om inget mirakel sker testar jag att lyfta 12V imorgon efter jobbet.
Bör man stänga stora batteriet innan eller är det bara att lyfta?
Nej, Du ska inte behöva stänga av stora batteriet. Det gör inte bärgarna och det var i alla fall ingen rekommendation från Polestar. Jag har i alla fall bara lyft undan minuspolen när jag gjort detta. Kollade även i manualen, där står inget speciellt om detta.
12V frånkoppling 30 min löste problemet med min vilsna gps. Allt ser bra ut igen
Tack Roffe för support

roffe_s

Citat från: Björn skrivet maj 14, 2024, 04:58 PM
Citat från: roffe_s skrivet maj 13, 2024, 11:17 PM
Citat från: Björn skrivet maj 13, 2024, 10:09 PM
Citat från: roffe_s skrivet maj 13, 2024, 09:02 PM
Citat från: Björn skrivet maj 13, 2024, 05:49 PMHej
Från igår visar min gps i bilen c:a 500-1000m fel position.
Någon annan som sett detta?
Fick efter kontakt med Zeekr att jag behöver åka till verkstaden.
Den ligger 7 mil bort enkel väg och tid först mitt av nästa vecka.
Funderade om det skulle räcka att koppla bort 12v? Vad tror ni?
Jag har testat att resetta mittkonsolen såklart

Privilege med drag och s/w 1.1
Går klockan rätt? Jag tror inte Du har något att förlora på att lyfta av 12V-polen, se bara till att låta den ligga av ca 30 minuter så att systemet hinner stänga ned helt. Det var i alla fall en standardfix under den första tiden med Polestar när kommunikationen gick ned sig.

Det är inte ovanligt att elbilarna med viss regelbundenhet gör en egen "reset" av systemen, så inom ett par dagar kan Du säkert befinna Dig på rätt plats i världen ändå :)

Skriv gärna hur det gick!

Klockan går rätt, däremot vägrade den under en kort tur idag låta mig välja användare. Så den verkar lite vilsen.
Om inget mirakel sker testar jag att lyfta 12V imorgon efter jobbet.
Bör man stänga stora batteriet innan eller är det bara att lyfta?
Nej, Du ska inte behöva stänga av stora batteriet. Det gör inte bärgarna och det var i alla fall ingen rekommendation från Polestar. Jag har i alla fall bara lyft undan minuspolen när jag gjort detta. Kollade även i manualen, där står inget speciellt om detta.
12V frånkoppling 30 min löste problemet med min vilsna gps. Allt ser bra ut igen
Tack Roffe för support
Kul att det funkade, alltid bra att vara säker på att man är på rätt plats i livet :)
Inte för att det behövs - men för att det går...

Björn

Hej
Jag behöver återaktivera att "kamera när jag blinkar" dyker upp på skärmen varje gång jag kör.
Har jag missat någon central inställning eller är det en kvarvarande bugg i v1.10?

Paddy

Så, då har jag sammanställt min lista över upplevda problem för den som är intresserad. Som vanligt kommer jag att förse Zeekr med den och hoppas den gör nytta i utvecklingen. Om någon orkar ta sig igenom den tas feedback tacksamt emot. Mina egna upplevelser är såklart svåra att argumentera bort men spännande att höra vad ni andra upplever, och så kan det ju mycket väl finnas saker som beror på min okunskap. Sånt vill jag ju gärna städa bort innan det går till Zeekr.

Men jag ser ingenstans jag kan ladda upp ett dokument (pdf). Om det inte går blir det svårt. Det är alldeles för mycket att posta i ett inlägg. Nån som har någon idé?
Zeekr 001 Privilege, Tech grey, Dragkrok

Hertsh

Du kan ju använda den bugtracker som ZeekrAdmin och Martinsson satt upp. Då kan vi även logga hur viktigt det är och om det stängts/åtgärdats.

Paddy

#21
Citat från: Hertsh skrivet maj 16, 2024, 10:14 PMDu kan ju använda den bugtracker som ZeekrAdmin och Martinsson satt upp. Då kan vi även logga hur viktigt det är och om det stängts/åtgärdats.

Hur hittar jag den? Jag tror dock det är tveksamt att logga innehållet i dokumentet som konkreta buggar. Mycket i mitt dokument är absolut buggar men även synpunkter på tveksam funktionalitet och en hel del resonemang om hur det ev borde fungera. Om det inte går att ladda upp filer till inlägg så får jag skicka det till Zeekr utan "granskning". Om någon är intresserad så får ni hojta till, så får vi kanske dela filen i någon annan kanal. Eller så kan jag klistra in texten direkt i inlägget men det kommer att bli låååångt. Troligen kommer det också att klippas mitt i, kan inte tänk mig att så mycket text tillåts i ett inlägg.
Zeekr 001 Privilege, Tech grey, Dragkrok

Hertsh

Jag tror vi är många som vill läsa, så klistra du bara in text så blir det bra. Skulle det klippas så är det väl bara att posta ett inlägg till. :)

Paddy

#23
OK, as you wish  :)

#1(av 5)

Jag har nu kört ett 100-tal mil i olika trafikmiljöer med ZeekrOS v1.1 efter uppgradering från v0.9b. Några av de allra mest irriterande problemen är lösta men många övriga problem kvarstår.

Jag listar mina upplevda problem nedan under olika rubriker per allvarlighetsgrad, från vad jag anser är allvarliga buggar/brister som jag förväntar mig åtgärdas inom kort, till besvärande problem men med något lägre prioritering och avslutar med några tips/önskemål om ytterligare förbättringar.

Tidigare anmälda problem som jag upplever är lösta efter uppgradering från v0.9b till v1.1
  • Plingandet när man svänger på ratten är borta.
  • Filhållningsassistenten förefaller nu gripa in lite mjukare än tidigare och även tillåta körning lite närmare vägmarkeringen innan den ingriper.
  • Snabbknappar är nu på plats för att toggla av/på hastighetsvarning, filhållningsassistenten och förarövervakningssystemet.
  • Separerade inställningsmöjligheter för automatisk upplåsning respektive automatisk låsning finns nu.
  • Bluetooth är inte längre defaultsource för musik.
  • I sourceväljaren kan man nu växla mellan app för onlinemusik (t ex Spotify) och Apple Carplay (när det är aktiverat).
  • Jag upplever nu väsentligt bättre laddeffekt vid snabbladdning (men är inte tillräckligt testat ännu).
Zeekr 001 Privilege, Tech grey, Dragkrok

Paddy

#24
#2 (av 5)

1.    De absolut viktigaste kvarstående problemen kvar att åtgärda


1.1    Klimatanläggning – defrosting och imbildning

Förutsättningarna för att testa om problemen från i vintras kvarstår eller är lösta iom v1.1 saknas på grund av årstid/väderlek. Men får, till dess motsatsen är bevisad, kvarstå på fellistan.

Vid färd i under 10 minusgrader med 3-4 personer i bilen så isar bilens samtliga sidorutor igen på insidan. Trots upp till 24 graders temperaturinställning, full defroster fram/bak, fullt fläktflås och test av alla varianter på luftflödesriktningar så kvarstår ett tunt lager is (!?) på de bakre sidorutornas insida under hela färden. De främre sidorutorna får ingen isbeläggning men är omöjliga att få helt imfria. Det är bara den främre delen som håller sig någotsånär imfri. Bakrutan har konstant imma i övre hörnen och även längs hela nederdelen ca 5 cm, trots att där finns defrostertrådar. Om inte bakrutedefrostern är konstant aktiverad så immar hela bakrutan igen. Ovan gäller alltså konstant under hela färden i under 10 minusgrader och 3-4 personer i bilen. Och det gäller hela resan, inte bara tiden kort efter avfärd.

Även vid plusgrader men i fuktig väderlek så immar bilen lätt igen om man inte har fullt blås på fläkten och helt optimerade luftflödesinställningar och det dröjer alldeles för länge innan man kan dra ner fläkthastigheten utan att det återigen börjar att imma.

Klimatautomatiken fungerar otillfredställande. Är van med att klimatautomatik "bara funkar", det är bara temperaturjusteringar som behövs, och lite defroster vid start, så sköter bilen det självt sedan. Så fungerar det inte med Zeekrn, som kräver mycket mer fipplande med inställningarna.

Nu när det börjat bli sommar är problemen långt ifrån lika allvarliga men jag är bekymrad inför hösten och vintern om inte de värsta problemen är lösta iom v1.1.


1.2    Kameravarningar

Förutsättningarna för att testa om problemen från i vintras kvarstår eller är löst i v1.1 saknas på grund av årstid/väderlek. Men får, till dess motsatsen är bevisad, kvarstå på fellistan.

Bilen varnade vintertid ständigt för kameror som slutade fungera, framförallt frontkameran (som jag antar är den i vindrutan) men även sidokameror (oklart om det är dem bakom framhjulen eller i backspegelhusen). Följt av en återkommande ändlös rad med varningar om olika säkerhetssystem som inte fungerar i bilen som en konsekvens därav. Eftersom man inte får någon kvittens då det återigen fungerar så förblir man osäker om säkerhetssystemen är aktiva eller inte.


1.3    Ansiktsavläsning, inloggning och profilhantering

Ansiktsavläsning, inloggning och profilhantering fungerar fortfarande inte acceptabelt. Ansiktsavläsningen lyckas kanske 1 gång av 3 och mycket sällan på första försöket. Och även om den anges som lyckad så visas jag inte alltid som inloggad i skärmhörnet. Jag får trots lyckad ansiktsavläsning ändå logga in manuellt ibland. Och trots det så ställer t ex sätena inte alltid in sig efter min profil när man väl loggats in. Det har hänt att sätena plötsligt justeras under pågående färd, långt efter jag satt mig för att köra, troligen pga fördröjd inloggning. From v1.1 så ligger min inloggade profil kvar förvald i bilen om ingen annan loggat in emellan (mitt namn står i alla fall i skärmhörnet), men inte alltid. Vore ju bra om det är by design fr o m v1.1 att senast inloggade profil kvarstår till dess någon annan loggar in men det förefaller stokastiskt, för ibland så är jag utloggad. Ingen begriplig logik kring när det ena eller det andra händer. Men gemensamt för båda scenarierna är att profilinställningar även dem laddas stokastiskt. Kanske är det så att jag ändå inte är inloggad, trots att mitt namn står där i hörnet (se efterföljande avsnitt Anpassat körprogram).

Förväntat beteende är att ansiktsigenkänningen är omedelbar så fort jag kommer in i bilen och att inloggning då sker direkt liksom profilinställningarna. Men i kombination med att senast inloggade användare alltid är förinloggad med sina sparade profilinställningar till dess ansiktsigenkänningen identifierar någon annan registrerad användare - alternativt att annan användare loggar in manuellt - och att det verkligen fungerar konsekvent.

Men...även om ansiktsigenkänningen skulle fungera blixtsnabbt så är ju lösningen ändå inte helt bra. I mitt fall så är frugan kort och jag jättelång. Om jag ska köra bilen efter henne så kommer jag inte ens in i bilen så att ansiktsavläsningen kan påbörjas, jag måste ändå först flytta sätet bakåt med knapp innan jag kan komma in och sätta mig och få ansiktet avläst och profilinställningarna laddade och därmed säte och ratt etc justerade. Det är som att backa 10 år i utvecklingen trots till synes modern teknik. Varför inte bara förse bilen med två fysiska nycklar och låta profilinställningen lagras lokalt i nyckeln istället. Då kan ju profilinställningen påbörjas redan när jag närmar mig bilen, om man har närhetsupplåsning aktiverat. Old school men det har bevisligen fungerat helt problemfritt i båda mina senaste "gammelbilar".

Alternativet är ju att den digitala nyckeln i appen börjar fungera touchless. I kombination med närhetsupplåsning borde det kunna ge samma effekt. Kommer detta att komma? Och i såna fall, hur kommer det att fungera i t ex scenariot att både jag och frugan ska åka med, hur kommer bilen veta vilken av våra digitala nycklar som ska aktiveras när vi båda närmar oss bilen?

Som den digitala nyckeln i appen fungerar nu så måste man först ta fram mobilen ur fickan, starta appen för att med ytterligare ett moment sedan låsa upp bilen. Vilket såklart inte är acceptabelt när man vant sig med keyless med profilinställning i "gammelbilar" i åtminstone 10 år.

Men oaktat det så undrar jag varför inte profilinställningarna börjar att laddas i bilen när man ändå använder appen i nuvarande skick för att låsa upp. Jag borde ju vara identifierad iom att min profil är kopplad till appen.

I release notes för v1.1 stod det att sätesminnet skulle vara förbättrat men det är inget jag märker något av. Jag noterar att det efter uppdateringen nu dyker upp en profilspardialog om jag justerar sätena med knapparna. Tror det är nytt i v1.1. Gott så men dessvärre så är Spara-knappen utgråad så det går ändå inte att spara den nya inställningen under färd. Man måste stanna bilen för att den dialogrutan ska ha någon funktion vilket begränsar nyttan. Märkligt är också att de eventuella justeringar jag gjort under färd verkar vara de som sedan är knutna till min profil trots att jag inte sparat, för loggar jag ut och loggar in igen så ändras inte sätet tillbaka till ursprungsinställningen. Om jag gör smärre justeringar under färd betyder ju inte att jag automatiskt vill ha det som den nya standardinställningen. Eller så är det helt enkelt så att jag bara tror att jag är inloggad nästa gång jag kör iom att mitt namn står kvar i skärmhörnet, men jag är i själva verket oinloggad pga misslyckad ansiktsigenkänning.

Hela lösningen med inloggning, ansiktsavläsning och profilhantering är helt central och behöver ytterligare en rejäl översyn för att det ska vara acceptabelt. Och vi kunder behöver få information om hur det är tänkt att fungera, kända buggar, vad som planeras för förbättringar och ungefär när de förväntas bli tillgängliga.
Zeekr 001 Privilege, Tech grey, Dragkrok

Paddy

#25
#3 (av 5)

1.4   Anpassat körprogram

Även i v1.1 behöver jag fortfarande programmera om Anpassat körprogram mellan nästan varje körning. Det jag vet med säkerhet inte sparas är inställningen för Framdrivning. Trots att det är inställt på, och även visuellt indikerar, Sport så är det defacto Komfort. Jag måste inför nästan varje körning ändra Framdrivning i det anpassade körprogrammet till något annat läge än Sport, spara inställningen och därpå välja om Sport och sedan spara, innan det faktiskt blir Framdrivning Sport aktiverat i Anpassat körläge. Denna procedur måste upprepas mellan nästan varje körning. Såvitt jag kan bedöma så fungerar nog de övriga inställningarna i Anpassat läge dvs de verkar sparas i minnet, även om jag inte med säkerhet kan säga att det är så pga svårigheten att skilja mellan t ex Komfort och Standard på inställning för Dämpning, för att ta ett exempel. Att lita på vad som visuellt indikeras går inte att göra iom att det som sagt inte gäller för Sport avseende Framdrivning.

Det kan eventuellt vara så att körprogrammet faktiskt sparas men att det är den buggiga inloggningen som ställer till det. Tänk scenariot att ansiktsigenkänningen misslyckas, men jag råkar vara den som senast körde bilen. Mitt namn står då kvar i skärmhörnet vilket får mig att tro att jag är inloggad, och därmed upplever att mitt anpassade körprogram inte är sparat. Men i själva verket är jag inte inloggad och därmed så är anpassat körprogram i sitt defaultläge. I såna fall kommer detta problem att lösa sig när den buggiga inloggningen fixas. Det understryker bara att det borde vara Zeekrs absolut högsta prioritet att få en sådan basal sak som inloggning och profilhantering att en gång för alla fungera.


1.5   Körprogram generellt

Även i v1.1 måste jag fortfarande manuellt välja om körprogram mellan körningarna iom att bilen alltid återställer till körprogram Komfort. Om jag själv t ex har konfigurerat ett anpassat körprogram är det givetvis självklart att det är mitt föredragna körprogram. Då ska jag inte behöva välja om det varje gång jag ska köra. Förväntat beteende är att inloggad användares senast valda körprogram är förvalt.


1.6   Centralskärmen svarar inte

Centralskärmen dras, även i v1.1, fortfarande med samma irriterande buggar som tidigare när man vill kalla upp klimatinställningar eller pop-uper för sätesvärme/ventilation. Skärmen tar väldigt ofta inte emot tryckningar. Att försöka klicka fram sätesvärme/ventilationsfunktionen kräver påfallande ofta 3-4 försök innan nåt händer. Detsamma gäller då jag vill kalla upp klimatinställningar. Jag vet att jag träffar ikonerna rätt eftersom jag får ett bekräftande skärmklickljud, men inget händer som sagt förrän efter flera klick. När klimatinställningar väl lyckats ladda så tar det dock ett par sekunder, under vilken tid en zeekr-logga visas och lite osnyggt ändrar position innan klimatskärmen laddas. Den borde vara förladdad i bakgrunden så att den visas direkt när jag väl kallar upp den.

Jag får dessutom fortfarande ofta svart skärm med vit Zeekr-text vid uppbootning av systemet efter upplåsning, och får vänta 40-50 sekunder innan hemskärmen aktiveras.


1.7   Underhållning – Radiomottagning

Trots den utlovade förbättringen av radiofunktionen i v1.1 så upplever jag att den beter sig likadant som före uppdateringen. DAB-mottagningen är minst sagt skakig och fungerar överhuvudtaget inte i tunnlar. (möjligen ett DAB-problem och inte ett Zeekr-problem). Eftersom jag kör i Stockholm mestadels så är det väldigt mycket tunnelkörning. Men det är ändock ofta som mottagningen hackar eller försvinner även utanför tunnlar. Om jag aktiverar failover DAB-FM så övergår mottagningen till FM vid störningar. Gott så men här uppstår tre stora problem. Det ena är att den ligger kvar på FM-bandet orimligt länge. Den borde gå tillbaka till DAB så fort störningen upphör men det verkar den inte göra. Det andra problemet är att FM-mottagningen i bilen är usel. Det skrapar som en gammal transistorradio oavsett kanal. Det tredje är att när radion sedan ligger och växlar sporadiskt mellan DAB och FM så blir radiolyssnandet till en plåga, dels pga den lilla tidsfördröjningen som skiljer DAB och FM, och dels på grund av den ganska stora skillnaden i ljudvolym dem emellan, och som sagt den dåliga FM-mottagningen.

Förväntat beteende är en mycket stabilare DAB-mottagning och att återgången från FM (vid aktiverad fail-over) sker snabbare då störningen i DAB-sändningen upphört. Förväntat är också att FM-mottagningen är väsentligt bättre än nu samt att volymskillnaderna utjämnas mellan DAB och FM.


1.8   Underhållning – Radiofavoriter

Trots att jag har sparat favoriter startar radion alltid i den kompletta kanallistan. Skapade favoriter går heller inte att sortera utan måste favoritmarkeras i den ordning man önskar dem i listan. En ordning som trots det ändå ibland kastas om utan någon konsekvent logik.

Förväntat beteende är att radion alltid defaultstartar i favoritlistan om inloggad användare har sparat favoriter. Det förväntas också att favoriter listas i den ordning man sparar dem och att denna ordning behålls konsekvent och sparas till aktuell profil. Allra bäst vore förstås om det gick att ändra sorteringsordning som man vill även efter att favoriterna är sparade.


1.9   Zeekr-appen

Väldigt ofta får appen inte kontakt med bilen. T ex att justera max laddgräns eller påbörja schemaläggning av laddning. Ibland är lösningen att aktivera någon av klimatfunktionerna t ex rattvärmen. Då verkar appen kunna få kontakt med bilen och jag kan sen göra laddinställningar. Ibland hjälper dock ingenting och man får vackert vänta och försöka igen senare. Refreshfunktionen verkar sällan hjälpa.

Temperaturinställningen fungerar inte heller i appen. Om jag ställer in en temperatur och startar klimatanläggningen så är temperaturinställningen i bilen ändå densamma som senast jag använde bilen, inte enligt vad jag ställer in i appen. Det är även samma problem med sätesvärmen och rattvärmen. Väljer jag att starta sätesvärme i appen är det ändå inte påslaget när jag kliver in i bilen strax därefter.

Innertemperaturen i appen är nästan aldrig aktuell utan visar det värde som gällde då jag använde bilen senast. Refreshfunktionen uppdaterar inte heller temperaturvärdet. Det krävs alltid att någon annan funktion aktiveras för att få kontakt med bilen och temperaturvärdet uppdateras.

Laddeffekten vid AC-laddning visar också fel. Den visar konstant för lite jämfört med vad laddboxen visar och som känns som det korrekta. Med 22 kW laddare, 25 A huvudsäkring och en effektövervakning i lastbalanseringssystemet så är följande ett typiskt exempel när laddning slås på:

Total momentan effektförbrukning i huset som visas. I lastbalanseringssystemet = 16 kw
Laddboxen indikerar = 13 kw
Zeekr-appen visar = 8 kw

Vid DC-laddning visas dock korrekt laddeffekt i appen.
Zeekr 001 Privilege, Tech grey, Dragkrok

Paddy

#26
#4 (av 5)

2.    Allvarliga problem som går att leva med ett tag till men som verkligen behöver lösas


2.1   Navigator – kartdata

Kartdatan har stora brister. I många mindre samhällen jag passerat där har navigatorn bara visat grått. I Bergslagen, på Gotland osv. Inget ortsnamn, inga gator, bara grått. Som om samhället inte existerade. Stora skogspartier eller jordbruksmarker visas ofta som bebyggelse (grått) och uppenbart bebyggda områden kan visas som obebyggt (grönt). Det är ortsnamn som inte ens visas samtidigt som minsta lilla frisörföretag på orten visas. Exemplen är hur många som helst. Det måste rimligen finnas ett bättre kartdata att tillgå. Jämförelsen med Google blir nästan pinsam.


2.2   Navigator – kartgränssnitt

Kartans visuella återgivning behöver förbättras. Det är alldeles för liten kontrast mellan olika områden på kartan. Skillnaden mellan bebyggt, obebyggt, vatten etc behöver bli större dvs grönare grönt, blåare blått och gråare grått för att underlätta orienteringen. I mörkt tema så ser man knappt ens skillnad på bebyggt och obebyggt område eller vatten. Hela kartan är liksom bara olika grader av mörkt. Och i det ljusa temat; små vita tunna vägar mot ljusgrått går knappt ens att avläsa på skärmen. På tok för liten kontrast. Och väg/gatunamn kräver ofta orimlig inzoomningsnivå för att ens visas medan annan helt ovidkommande information t ex namnet på minsta lilla företag på orten visas redan i väldigt utzoomat läge. Ett annat problem för orienteringen är att alla vägar ser nästan likadana ut, oavsett om det är motorvägar eller småvägar. Olika vägtyper borde ges olika grafisk identitet så att det går bättre att skilja t ex motorvägar från mindre lokalgator och på så sätt ytterligare underlätta orienteringen.


2.3   Närhetsupplåsning

Utmärkt att inställningsmöjligheten nu är separerad mellan upplåsning respektive låsning. Men det är dessvärre påfallande ofta som närhetsupplåsningen inte fungerar. Jag tvingas ofta (minst 1 av 5 gånger) dutta på handtaget trots aktiverad närhetsupplåsning och med nyckeln (med friskt batteri) i fickan.


2.4   Parkeringshjälp

Om man som jag gillar hjälplinjer för fram- och backkamerorna så måste jag dessvärre aktivt välja om det nästan varje gång parkeringskamerorna aktiveras.

Förväntat beteende är att den senaste inställningen lagras till min profil så att jag slipper välja om funktionen varje gång jag ska backa. Märkligt nog så verkar detta fungera helt godtyckligt ibland, och ibland inte, även mellan körningar.


2.5   Varning, körfält för räddningsfordon

Bilens beteende när den tycker att man kör i körfält för räddningsfordon borde programmeras om. Råkar man ligga nära eller på någon tjock eller snedstreckad linje, vilket man ibland tvingas göra av olika giltiga skäl, så drabbas man ofta av en mycket obehaglig överraskning när ratten rycker till och en ilsken varningston ljuder. Förväntat beteende är att filhållningsassistenten griper in på sedvanligt sätt även i detta scenario, möjligen med en anpassad varningstext.


2.6   Ljusstyrka centralskärm/förarskärm/HUD/rattkontroller

Autoläget fungerar inte bra, det ger allt som oftast en alldeles för ljussvag inställning på centralskärmen. Mörka situationer överkompenseras alldeles för mycket, dvs centralskärmens ljusstyrka upplevs oftast på tok för svag. Det slutar nästan alltid med att jag får slå av autoläget och justera manuellt. Detsamma gäller HUD:ens ljusstyrka som dras ner alldeles för mycket i mörker. Jag kör alltid på max ljusstyrka på HUD:en men i mörker sänks ljusstyrkan för mycket och går inte att manuellt justera upp mer. Och de manuella inställningarna man tvingas göra verkar leva sitt eget liv, för de verkar inte sparas konsekvent. Och påfallande ofta har skärmstyrkan på centralskärmen oförklarligt åkt ner till 0% vid nästa körning. Och iom att man tvingas justera ljusstyrkan manuellt så ofta så tappar man också fördelen med att bilen automatiskt växlar mellan ljust och mörkt tema när dag blir till kväll eller vid tunnelkörning.

Ration mellan de belysta rattikonerna och förarskärmen skulle fortfarande behöva kalibreras bättre. På den nivå jag ställt in förarskärmens ljusnivåreducering för mörka situationer, för att inte uppleva bländning, så blir rattikonerna alldeles för mörka och syns knappt pga att deras ljusstyrka styrs av samma reglage. Bättre ratio dememellan efterfrågas. Det är tillräckligt illa att symboler på rattspakar inte är belysta, som jag är van med från tidigare bilar.


2.7   Farthållare

Farthållaren ska tydligen ha förbättrats i v1.1 men det märker jag inget av. Det som skulle behövas är en kalibrering av hastighetsminskningen när man lagt sig över inställd hastighet t ex vid en omkörning eller när man temporärt behöver hålla en högre hastighet än den inställda, t ex när man vill köra förbi en lite längre kö av bilar i lite högre hastighet än den inställda pga att bilkön håller en lägre hastighet. Lägger man sig temporärt på en något högre hastighet kämpar bilen för att tvinga tillbaka dig till inställt läge genom en mycket otrevlig ryckighet när bilen försöker kämpa emot ditt pedalläge och försöker retardera bilen. Istället för att lyda min gaspedal tills den släpps efter och då lugnt återgå till den inställda hastigheten. Och gör man en hastig omkörning och sedan vill återgå till farthållarens inställda hastighet direkt efter omkörningen och man lagt sig i högerfilen en bit framför den omkörda bilen så förväntar jag mig att återgången sker mjukt och harmoniskt i takt med att jag lättar på gasen. Det som istället händer är att farthållaren griper in kraftigt och nästan bromsar ner bilen efter omkörning. Mycket obehagligt. Både för mig och troligen även för den omkörda bilens förare. Det här gör att jag helt undviker att använda farthållaren. Det går helt enkelt inte att köra harmoniskt och säkert med den aktiverad om det inte är helt trafikfritt.


2.8   Termometern visar fel

Termometern visar ofta 2-4 grader för mycket. Den dag dessa rader skrivs har den visat 26-27 grader under kontinuerligt körning trots att det "bara" har varit 22-23 grader. Närmar man sig nollan blir den skillnaden ganska väsentlig rent trafiksäkerhetsmässigt. Eventuellt ökar felangivelsen gradvis från 0, minns ej från i vintras, men tycker ändå att en mer noggrann återgivning kan förväntas.
Zeekr 001 Privilege, Tech grey, Dragkrok

Paddy

#27
#5 (av 5)

3.    Förslag och tips på ytterligare förbättringar


3.1   Körprogram - kalibrering

Jag skulle önska en kalibrering av körprogrammen Komfort och Sport (samt motsvarande lägen under Framdrivning vid programmering av Anpassat körläge). För att få tillgång till bilens fulla potential måste man ha Sport aktiverat. Sportläget är dock väldigt nervigt vid gaspedalens nollpunkt. Det är svårt att få en riktigt harmonisk körning i korsningar/stadstrafik. En aningen minskad känslighet skulle vara bra. Komfortläget är tvärtom jättesegt och har ett mycket irriterande lagg innan effekten kommer och då ändå inte med full kraft. Komfortläget skulle behöva svara lite snabbare på gaspådrag och om man fäller gaspedalen hastigt och maximalt borde all effekt vara tillgänglig.


3.2   Telefon

En så pass central funktion som Telefon hade jag gärna sett på en fast plats på centralskärmen. Istället för dess plats på hemskärmen bland "smarta scenarios" borde den flytta ner till det fasta fältet längst ner i centralskärmen. Flytta gärna ikonen för appbiblioteket till inställningsmenyn istället och ge plats för telefonikonen.


3.3   Svepmenyn – Snabbknappar

Utmärkt att man nu kan lägga till snabbknappar för AD-funktioner. Men det är fortfarande inte möjligt att välja bort HUD och HUD- inställningar som snabbknappar. De är av någon anledning fortfarande fasta och borde vara möjliga att välja bort eller ges en annan placeringsordning.

Skulle också önska ytterligare snabbknappar för:

Reducerad övervakning Av/På
Dubbellås Av/På
Apple Carplay Av/På.

De första två pga att jag ofta vill låsa bilen med barnen i, t ex vid snabba ärenden, och behöver då fippla i undermenyer för att inaktivera rörelsedetektorn för att inte larmet ska gå på. Och dessutom inaktivera funktionen som omöjliggör att kunna öppna bilen inifrån med dörrhandtagen (som verkar vara aktiverad som default vid varje nystart oavsett om jag inaktiverar det).

Apple Carplay skulle behöva kunna togglas av och på snabbt istället för att som nu behöva fippla på olika sätt och i olika skärmar när man vill aktivera respektive inaktivera, t ex med små ikoner i anslutningsmenyn, eller i appbiblioteket, eller i fältet "smarta scenarios där den då och då dyker upp.


3.4   Hemskärmen

Vänstra fältet (under det fält som visar röstassistenten och datum etc på hemskärmen på centraldisplayen) är dåligt utnyttjad och förvirrande. Här finns nåt som kryptiskt heter "Smarta scenarios", det finns 360-vy, det finns Resedata och det finns Genvägar, delvis konfigurerbara men inte vad gäller placering. Så man behöver scrolla för att komma till genvägarna.
Denna märkliga uppdelning skulle jag gärna skippa och bara ha kvar Genvägar och Resedata. Låt genvägarna vara några få såna som man verkligen vill kunna nå snabbt direkt från hemskärmen: Parkeringshjälp, Fäll in speglar, Öppna bakluckan etc. Det vore också bra om här fanns en genväg till Snabbinställningar (det är lite omständligt att nå snabbinställningar så det vore bra med en genväg dit direkt från hemskärmen).

I widgeten för Navigering vore det snyggt med en zoombar minikarta istället för den ganska tunna informationen som nu visas. Då skulle man kunna ha hemskärmen aktiv oftare (med tillgång till snabbknappar och underhållningswidget etc) trots att man kör med navigation.


3.5   Underhållning - Sourceväljaren

Den flytande sourceväljaren är besvärlig att nå/pricka med sin placering till höger på centralskärmen. Förslagsvis placeras den hellre till vänster så att man når den lättare.


3.6   Parkeringshjälp - skärmen

Om jag snabbt vill aktivera parkeringskameravyn måste jag först pricka ikonen för hemskärmen för att sedan klicka på dess ikon till vänster på hemskärmen. Det hade varit smidigt att kunna kalla fram den genom att swajpa in den från vänster skärmkant och stänga den genom att swajpa tillbaka. Det skulle också kännas logiskt iom att parkeringsvarnaren ju swajpar in automatiskt ifrån vänster. Den vill man ofta stänga t ex i bilköer och swajpas ju då bort till vänster, men vill man istället då aktivera kameraskärmen skulle man då bara kunna swajpa den till höger för att då istället öppna hela kameraskärmen. Vore både smidigt och konsekvent.


3.7   Aktiv parkeringshjälp

Med så många sensorer och modern teknik var jag, övertygad, när jag beställde bilen, om att den hade aktiv parkeringshjälp d v s att bilen själv sköter styrning vid fickparkering och jag själv sköter gas och broms efter instruktion på skärmen. Besviken att det inte finns. Är det en funktion som kommer?


3.8   Ytterbackspeglar - inställning

Att justera ytterbackspeglarna är bökigt. Att göra det under färd är knappast att tänka på. Om man kunde nå vänster- respektive höger spegelinställning i HUD:en i listan över funktioner (som idag innehåller tfn, temp och fläkt) skulle det vara betydligt smidigare att göra spegelinställningar och det även under färd. Bäst vore självklart om inställningen sedan också gick att spara till sin profil genom en bekräftelseruta på centralskärmen.


3.9   Röststyrning

Röststyrningen skulle jag gärna se ändrad så att den kan ta emot direktkommandon. Som det är nu så måste man invänta assistentens wake-up-meddelande efter "Hi Zeekr" innan man kan ge kommando. Det tar onödig tid och gör att man drar sig för att använda den. Med direktkommando skulle jag t ex kunna säga "Hi Zeekr, aktivera sportläge" eller "Hi Zeekr, höj temperaturen en grad" i ett svep.


3.10   Navigering - volymdämpning

Radiovolymen skulle behöva dämpas lite mer än vad den gör nu vid navigeringsmeddelanden. Som det är nu så "pratar de i munnen" på varandra.


3.11   Förenklad urstigning

På grund av klämrisken för baksätespassagerarens fötter så undviker jag denna helt. Men om sänkningen reducerades med ett par cm så skulle klämrisken minska radikalt. Sätet behöver ändå inte sänkas så mycket som det gör nu för att förenkla urstigning. Tvärtom så blir det nästan bara svårare att ta sig ur ju lägre sätet sjunker ner.


3.12   Temperatur- och fläktinställning

Att svepa temperaturen är jättebra jämfört med att pricka -/+ symbolerna under körning. Men temperaturreglaget borde aktiveras även vid enbart longpress på temperaturvärdet. Nu måste man trycka OCH börja swajpa för att temperaturreglaget ska aktiveras och då swajpar man lätt förbi det värde man egentligen ville ställa in. Om man t ex bara vill justera någon grad. Det som händer nu vid longpress är att klimatanläggningen istället stängs av. Det hade varit mer förväntat att det istället sker vid longpress enbart på fläktsymbolen, som ju är den man klickar på för att komma in i alla klimatanläggningens inställningar.

Ibland får jag upp en miniväljare för fläkthastighet utan att hela klimatskärmen laddas. Jag har inte kunnat lista ut hur det sker och hur jag ska trycka eller svepa. Är det by design eller en bugg?


3.13   Inställningar - Ljud

Ljudinställningarna är märkliga. Jag måste optimera ljudet "för baksäte" för att få optimalt ljud fram. Det måste rimligen vara en bugg.


3.14   Förkonditionering av batteri

Jag saknar en ikon som varaktigt indikerar när batterikonditionering pågår. Man får nu bara en notis som sen försvinner. Så jag kan aldrig vara säker på att batterikonditionering sker. Jag saknar även en möjlighet att manuellt aktivera batterikonditioneringen och inte bara som ett resultat av att man ställt in ett laddstopp längs en programmerad rutt i navigatorn.


3.15   Zeekr-appen

Felaktiga översättningar i appen borde rättas. Några exempel:

Disabled är inte lika med Handikappad utan Inaktiverad.
Charge är inte lika med Avgift utan Laddning
Laddlucka är inte detsamma som Bagagelucka
Boka en resa bör ändras till Schemalägg en resa
etc.

Gör gärna så att även ratten kan ställas in i sina olika värmelägen i appen på samma sätt som sätena.

Gör gärna så att blink- och signalhornsfunktioner som aktiveras i appen kräver long press. Det är alldeles för lätt att av misstag aktivera t ex signalhornet på bilen.
Zeekr 001 Privilege, Tech grey, Dragkrok

Paddy

That's it folks. Låt debatten börja.
Zeekr 001 Privilege, Tech grey, Dragkrok

Ingenjören

Tack för listan, mycket intressant läsning för en som ännu inte har en Zeekr!

Min första spontana reaktion, själv har jag utvecklingsbakgrund, är att mycket av de buggar du nämner bör vara snabba fixar som troligen missats genom bristfällig QA, och därav enkelt kan läggas in på backloggen för framtida uppdateringar.