Forumnyheter:

På detta forum är alla elbilsintresserade välkomna. Man måste inte äga en Zeekr för att bli medlem. Klicka bara på "Registrera" uppe till vänster, välj användarnamn och din e-postadress samt ett lösenord. Kolla sedan din inbox och klicka på länken för att aktivera ditt konto. Var med och bidra. Zee you.

Huvudmeny

V1.1.x

Startat av dm4, apr 24, 2024, 06:10 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

dm4

Tydligen på gång nu då jag fick mail om vad de justerat. Vem blir först med att installera?
Zeekr 001 Privilege

Martinsson

Såg också mailet nu  ;D

"Programuppdatering: kommande förbättringar för din Zeekr 001"

....För att installera uppdateringen, se till att din bil är i grundläggande eller avancerat sekretessläge. Du kan göra detta genom att välja Inställningar  > Säkerhet > Sekretess > Välj grundläggande eller avancerat sekretessläge.

roffe_s

Spänningen är oliiidlig ;) Det är en omfattande lista de har jobbat sig igenom och vid de tillfällen när Bore lämnat oss norra kustlandsbor ifred har jag faktiskt kört bilen med alla system aktiverade bara för att bidra med data.

Ca 1 050 mil på mätaren nu, så det känns spännande att få en rejäl uppdatering. Jag lär i alla fall hjälpa till med uppdaterad feedback när denna version rullats ut.

Kul att det äntligen verkar hända något  8)
Inte för att det behövs - men för att det går...

Paddy

Nu har jag kört med v1.1 i ganska många mil och min absoluta åsikt är att det enda de lyckats åstadkomma på 4 månaders utveckling är tre snabbval på svepmenyn och att bilen inte plingar så fort man vrider på ratten. Mitt anpassade körprogram måste fortfarande programmeras om inför varje körning, ansiktsigenkänning, inloggning och profiler är fortfarande kass, likaså radiofunktionen. Självupplåsningen funkar kanske 2 ggr av 3. Små vägar går fortfarande knappt att urskilja i navigatorn och små samhällen existerar inte ens pga uselt kartdata. Och då är det ändå bara några av de viktigaste anmärkningarna. Det här duger inte Zeekr. Jag kommer att kontakta dem med mina åsikter och postar min lista här i forumet så fort jag får tid, om någon är intresserad.
Zeekr 001 Privilege, Tech grey, Dragkrok

roffe_s

Citat från: Paddy skrivet maj 12, 2024, 06:28 PMNu har jag kört med v1.1 i ganska många mil och min absoluta åsikt är att det enda de lyckats åstadkomma på 4 månaders utveckling är tre snabbval på svepmenyn och att bilen inte plingar så fort man vrider på ratten. Mitt anpassade körprogram måste fortfarande programmeras om inför varje körning, ansiktsigenkänning, inloggning och profiler är fortfarande kass, likaså radiofunktionen. Självupplåsningen funkar kanske 2 ggr av 3. Små vägar går fortfarande knappt att urskilja i navigatorn och små samhällen existerar inte ens pga uselt kartdata. Och då är det ändå bara några av de viktigaste anmärkningarna. Det här duger inte Zeekr. Jag kommer att kontakta dem med mina åsikter och postar min lista här i forumet så fort jag får tid, om någon är intresserad.

Hej Paddy,

Jag tror mig kunna hitta ett antal fler förbättringar, men är naturligtvis intresserad av Din lista. Själv har jag precis levererat en hyfsat sammantagen feedback till Zeekr, återstår att se vad som händer med den.

Mina tidigare erfarenheter från bl a Polestar innebär väl att jag aldrig förväntade mig en fullständig fix till v1.10, tycker ändå att de jobbat på bra med ADAS och buggfixarna. Min tidigare bedömning ser jag ingen anledning att revidera, i Q4 bör de ha hunnit igenom större delen av systemet. Då är det ändå raskt marscherat.

Men nu är bilen i alla fall körbar även med ADAS aktiverat, jag ser förbättringar i hastighetsanpassning och den automatiska anpassningen inför och i kurvor fungerar betydligt bättre.

Jag blir lite förvånad att Du inte får behålla Ditt val för anpassat köpläge i Din profil, just det funkar bra för mig. Däremot startar bilen fortfarande alltid på komfort, det vore bra om den kunde starta på profilens senaste val.

Jag är glad att ABRP-appen numera funkar i bilen, oklart om förvärmningen funkar när man navigerar med den. Här väntar jag nu på att livedata ska integreras så att ABRP utgår från realtidsvärden vid planering.

Fortfarande finns förbättringspotential, men i alla fall i mina ögon har mer hänt än vad Du upplever. Vi får väl se vad nästa OTA-release innehåller :)

Paddy

Hej, det är Framdrivning = Sport som aldrig sparas i mitt anpassade körprogram, trots att Sport är markerat. De övriga valen tror jag sparas men vet helt ärligt inte säkert, iom att det är svårt att avgöra t ex dämpning komfort och standard. Men framdrivningen sparas definitivt inte och får alltid programmeras om. Och radions DAB-mottagning börjar alltid hacka. Och att ha den i fail-over-läge DAB-FM blir inte heller bra pga att FM-mottagningen är genomusel. Skrapar som en gammal transistorradio. Dessutom så ligger den kvar i FM-läge omotiverat länge innan den går tillbaka till DAB och ligger sen och växlar fram och tillbaka mellan lägena, vilket blir helt oanvändbart, dels pga tidsförskjutningen och dels på grund av de olika volymnivåerna mellan DAB och FM. Och ansiktsigenkänningen fungerar typ 1 ggr av 3. Etc, etc. Jag återkommer som sagt med komplett lista. Önskar jag var lika förstående som du för alla buggar, men för +800 tkr så förväntar jag mig inte att behöva acceptera att så basala funktioner i bilen inte fungerar bättre. Riktigt synd på en sån fantastisk hårdvara att Zeekr inte har förmåga att lösa det här i rimlig tid.

dm4

Liten annan syn på det hela, jag vänjer mig, jag kunde leva med 0.9.1, nya är bättre (och sämre) men även den kan jag leva med, jag har hittat genvägar kring det jag tycker inte fungerar. Dock är det odiskutabelt som Paddy skriver, för +800k så finns det inga ursäkter. Jag är heller inte så säker på att 'hårdvaran' är så fantastiskt som ni båda skriver. Största problemet för mig är dörrhandtagen, fungerar inte på vintern, iaf inte om man bor på västkusten vid havet där det ofta blåser ordentligt. Is över allt.. Men nu blev det OT.

Paddy, återkom med listan så kan jag nog skriva under på allt du hittat.
Zeekr 001 Privilege

roffe_s

Ja, som jag skrev så behövs ytterligare kliv för att mjukvaran ska matcha hårdvaran, tror jag kommenterade drygt 15 olika iakttagelser i min feedback.

Jag skulle säga att vi snarare skiljer oss åt när det gäller tålamod. I min värld är allvarliga problem sådana som får bilen stående och kräver bärgning eller sådant som gör bilen trafikfarlig. Mindre allvarliga fel är funktioner som irriterar frekvent eller presterar så pass dåligt att vi avstår från att använda dem. Buggar är småsaker som kan hänföras till skönhetsfel eller funktioner som uppenbarligen misslyckas att utföra det den designats för.

Däremot tar, enligt min erfarenhet, även en mängd mindre fel eller buggar sin tid att åtgärda. Vissa funktioner kräver dessutom data från verklig körning för att kunna förbättras. I EU har vi helt andra integritetslagar än i t ex Kina vilket sannolikt innebär att vår mjukvara, t ex när det gäller ADAS och profilinformation, krävt stora underliggande förändringar och strategier i f t den kinesiska. Och januari - april är en i sammanhanget kort tid. Min tidigare erfarenhet säger 1-1.5 år, så det är i min värld rimligt att Zeekr får lite mer än ett kvartal på sig för att vässa upp mjukvaran.

Men det är jag det, ha nu en fin dag! Ser fram emot listan, Paddy!

Vasaru

För mig som fortfarande väntar på att få 1.1 installerat undrar jag ifall dom lyckats fixa problemet med ljudet som kommer och går när man pratar i mobilen?
Zeekr 001, Tech Grey, Privilege

Paddy

Citat från: roffe_s skrivet maj 13, 2024, 07:06 AMJa, som jag skrev så behövs ytterligare kliv för att mjukvaran ska matcha hårdvaran, tror jag kommenterade drygt 15 olika iakttagelser i min feedback.

Jag skulle säga att vi snarare skiljer oss åt när det gäller tålamod. I min värld är allvarliga problem sådana som får bilen stående och kräver bärgning eller sådant som gör bilen trafikfarlig. Mindre allvarliga fel är funktioner som irriterar frekvent eller presterar så pass dåligt att vi avstår från att använda dem. Buggar är småsaker som kan hänföras till skönhetsfel eller funktioner som uppenbarligen misslyckas att utföra det den designats för.

Däremot tar, enligt min erfarenhet, även en mängd mindre fel eller buggar sin tid att åtgärda. Vissa funktioner kräver dessutom data från verklig körning för att kunna förbättras. I EU har vi helt andra integritetslagar än i t ex Kina vilket sannolikt innebär att vår mjukvara, t ex när det gäller ADAS och profilinformation, krävt stora underliggande förändringar och strategier i f t den kinesiska. Och januari - april är en i sammanhanget kort tid. Min tidigare erfarenhet säger 1-1.5 år, så det är i min värld rimligt att Zeekr får lite mer än ett kvartal på sig för att vässa upp mjukvaran.

Men det är jag det, ha nu en fin dag! Ser fram emot listan, Paddy!

Let's agree to disagree 😀. Ska försöka få ihop listan under veckan.

Paddy

Citat från: dm4 skrivet maj 13, 2024, 06:14 AMLiten annan syn på det hela, jag vänjer mig, jag kunde leva med 0.9.1, nya är bättre (och sämre) men även den kan jag leva med, jag har hittat genvägar kring det jag tycker inte fungerar. Dock är det odiskutabelt som Paddy skriver, för +800k så finns det inga ursäkter. Jag är heller inte så säker på att 'hårdvaran' är så fantastiskt som ni båda skriver. Största problemet för mig är dörrhandtagen, fungerar inte på vintern, iaf inte om man bor på västkusten vid havet där det ofta blåser ordentligt. Is över allt.. Men nu blev det OT.

Paddy, återkom med listan så kan jag nog skriva under på allt du hittat.

Som sagt, iofs OT, men dörrhandtagen får bli undantaget som bekräftar regeln, även för mig vintertid dessvärre 😀.

Paddy

Citat från: Vasaru skrivet maj 13, 2024, 10:15 AMFör mig som fortfarande väntar på att få 1.1 installerat undrar jag ifall dom lyckats fixa problemet med ljudet som kommer och går när man pratar i mobilen?

Det problemet har i alla fall inte jag haft varken före eller efter uppdateringen dessbättre.

Björn

Hej
Från igår visar min gps i bilen c:a 500-1000m fel position.
Någon annan som sett detta?
Fick efter kontakt med Zeekr att jag behöver åka till verkstaden.
Den ligger 7 mil bort enkel väg och tid först mitt av nästa vecka.
Funderade om det skulle räcka att koppla bort 12v? Vad tror ni?
Jag har testat att resetta mittkonsolen såklart

Privilege med drag och s/w 1.1

roffe_s

Citat från: Björn skrivet maj 13, 2024, 05:49 PMHej

Går klockan rätt? Jag tror inte Du har något att förlora på att lyfta av 12V-polen, se bara till att låta den ligga av ca 30 minuter så att systemet hinner stänga ned helt. Det var i alla fall en standardfix under den första tiden med Polestar när kommunikationen gick ned sig.

Det är inte ovanligt att elbilarna med viss regelbundenhet gör en egen "reset" av systemen, så inom ett par dagar kan Du säkert befinna Dig på rätt plats i världen ändå :)

Skriv gärna hur det gick!

Björn

Citat från: roffe_s skrivet maj 13, 2024, 09:02 PM
Citat från: Björn skrivet maj 13, 2024, 05:49 PMHej

Går klockan rätt? Jag tror inte Du har något att förlora på att lyfta av 12V-polen, se bara till att låta den ligga av ca 30 minuter så att systemet hinner stänga ned helt. Det var i alla fall en standardfix under den första tiden med Polestar när kommunikationen gick ned sig.

Det är inte ovanligt att elbilarna med viss regelbundenhet gör en egen "reset" av systemen, så inom ett par dagar kan Du säkert befinna Dig på rätt plats i världen ändå :)

Skriv gärna hur det gick!

Klockan går rätt, däremot vägrade den under en kort tur idag låta mig välja användare. Så den verkar lite vilsen.
Om inget mirakel sker testar jag att lyfta 12V imorgon efter jobbet.
Bör man stänga stora batteriet innan eller är det bara att lyfta?