Forumnyheter:

På detta forum är alla elbilsintresserade välkomna. Man måste inte äga en Zeekr för att bli medlem. Klicka bara på "Registrera" uppe till vänster, välj användarnamn och din e-postadress samt ett lösenord. Kolla sedan din inbox och klicka på länken för att aktivera ditt konto. Var med och bidra. Zee you.

Huvudmeny

Förbrukning

Startat av dm4, feb 16, 2024, 03:48 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

roffe_s

Citat från: dm4 skrivet maj 23, 2024, 06:46 AM
Citat från: roffe_s skrivet maj 22, 2024, 09:14 PMDet var riktigt lågt :o  :)  Jag har också mixat låg förbrukning med lite mer generösa siffror den senaste veckan. Men oftast landar jag kring 2.1 kWh/mil med rätt mycket landsväg i 110+ Hur långt har förresten Din bil rullat nu? Min ligger på drygt 1 330 min nu.

Nu ska jag skifta till sommardäck (fråga inte...) så det blir intressant att se förbrukningen när jag går upp 2 tum i fälgdimension. Jag förväntar mig i alla fall inte lägre förbrukning :)
Men 2.1 med vinterdäck är väldigt bra, 2.1 med mina sommardäck i 110 kan jag nog bara drömma om. Har nu kört 1020 mil och plussar väl ca ytterligare 100 denna vecka. Först nu börjar jag känna mig bekväm med bilen väghållningsmässigt men det innebär förmodligen bara att glömt hur min gamla bil var ..
Nu ligger sommartofflorna på bilen och vinterdäcken är tryggt undanstuvade hos däckhotellet. Ca 3 mil enkel väg till däckverkstan utefter 110 km/h väg, 2.1 kWh/mil med vinterdäcken och 2.3 kWh/mil på vägen hem med sommardäcken på. Så den verkar rulla lite lättare på 20-tummarna, blir intressant att se nästa längre biltur. Tystare blev det i alla fall, särskilt i lägre farter :)

Jag tycker bilen nött vinterdäcken fint med 3.0 bar så jag kommer till att börja med att ligga kvar på det trycket i sommardäcken så får jag kolla slitagemönstret efter hundratalet mil.
Inte för att det behövs - men för att det går...

dm4

#31
Liten uppdatering igen, körde Zeekr High Tech Service & Delivery Center Stockholm tur och retur igår, ganska exakt 100 mil, förbrukningen blev 2.28Kwh/mil. Snabbladdade två gånger på Ionity Örebro med passport, fungerade klockrent. På hemväg laddade jag från 16% till 85% på 32 minuter, ganska hyfsat ändå, var som mest uppe i 170-180ish. (Över 80% går laddhastigheten ned en del)

Du kan inte se denna bilaga.
Zeekr 001 Privilege

Heatzeekr

Jag har nyss kört 200 mil svensk motorväg och ca 200 mil autobahn där jag försöker ligga runt 140-150 km/h. (Tråkigt förövrigt att LCC ej fungerar i över 130)
Väder i Sverige, mestadels uppehåll, runt 20-22. Väder på europeiska fastlandet 27-32 och sol.

Utöver detta så har det kanske varit runt 20 mil i stadskörning och landsvägskörning.

Snittförbrukningen denna resa var ca 2,36 kWh/mil.

dm4

Postade av misstag på teslaforumet men här kommer uppdatering av min förbrukning:

Antal mil: 1550
Snitt sedan leverans: 2.68kWh/mil (ink laddförluster)

Har svårt att komma ner mot 2kWh/mil i motorvägsfart, dvs 110km/h, beror troligtvis på de vägar jag har omkring mig, mycket upp och ned samt nästan alltid blåsigt.
Zeekr 001 Privilege

roffe_s

#34
Citat från: dm4 skrivet aug 03, 2024, 09:32 AMPostade av misstag på teslaforumet men här kommer uppdatering av min förbrukning:

Antal mil: 1550
Snitt sedan leverans: 2.68kWh/mil (ink laddförluster)

Har svårt att komma ner mot 2kWh/mil i motorvägsfart, dvs 110km/h, beror troligtvis på de vägar jag har omkring mig, mycket upp och ned samt nästan alltid blåsigt.
Nyfiken fråga - loggar Du avläst tillförd energi och laddning på snabbladdare för att ha koll på förlusterna? Själv laddar jag på tre olika växelströmsladdare och ibland på gratisladdare så jag skulle nog ha svårt att plocka fram motsvarande exakta statistik. Så här under sommaren och körning längs vår "veckopendlingssträcka" (17 mil T/R) längs E4 i 110 km/h måste det nog vara regn eller rätt kraftigt motvind för att förbrukningen ska tangera eller gå över 2.5 kWh/mil. Jag har tyvärr bara snittet från senaste 700 milen i bilen, 2.2 kWh/mil ligger jag på. Total körsträcka strax under 2 400 mil. På det lär man ju lägga laddförluster (var det 9-10% vi uppskattade dem till)?

Jag skulle tro att mina 20 tums vinterdäck håller nere förbrukningen, dubbat, körning med släpvagn, kallt klimat och snö kanske ökar den något i f t bilar på sydligare breddgrader.
Inte för att det behövs - men för att det går...

dm4

#35
Citat från: roffe_s skrivet aug 03, 2024, 10:14 AMNyfiken fråga - loggar Du avläst tillförd energi och laddning på snabbladdare för att ha koll på förlusterna? Själv laddar jag på tre olika växelströmsladdare och ibland på gratisladdare så jag skulle nog ha svårt att plocka fram motsvarande exakta statistik. Så här under sommaren och körning längs vår "veckopendlingssträcka" (17 mil T/R) längs E4 i 110 km/h måste det nog vara regn eller rätt kraftigt motvind för att förbrukningen ska tangera eller gå över 2.5 kWh/mil. Jag har tyvärr bara snittet från senaste 700 milen i bilen, 2.2 kWh/mil ligger jag på. Total körsträcka strax under 2 400 mil. På det lär man ju lägga laddförluster (var det 9-10% vi uppskattade dem till)?

Jag skulle tro att mina 20 tums vinterdäck håller nere förbrukningen, dubbat, körning med släpvagn, kallt klimat och snö kanske ökar den något i f t bilar på sydligare breddgrader.

Ja, loggar allt, hade dock inte total koll vid besök Zeekr Haninge, de laddade bilen under tiden jag väntade men jag vet inte exakt hur mycket som gick i, skulle tro ca 20kwh. Annars laddar jag allt hemma med solenenergi (Ferroamp med 12Kwh energilager) och här får jag bra statistik ur systemet.
Zeekr 001 Privilege

roffe_s

Citat från: dm4 skrivet aug 03, 2024, 03:31 PM
Citat från: roffe_s skrivet aug 03, 2024, 10:14 AMNyfiken fråga - loggar Du avläst tillförd energi och laddning på snabbladdare för att ha koll på förlusterna? Själv laddar jag på tre olika växelströmsladdare och ibland på gratisladdare så jag skulle nog ha svårt att plocka fram motsvarande exakta statistik. Så här under sommaren och körning längs vår "veckopendlingssträcka" (17 mil T/R) längs E4 i 110 km/h måste det nog vara regn eller rätt kraftigt motvind för att förbrukningen ska tangera eller gå över 2.5 kWh/mil. Jag har tyvärr bara snittet från senaste 700 milen i bilen, 2.2 kWh/mil ligger jag på. Total körsträcka strax under 2 400 mil. På det lär man ju lägga laddförluster (var det 9-10% vi uppskattade dem till)?

Jag skulle tro att mina 20 tums vinterdäck håller nere förbrukningen, dubbat, körning med släpvagn, kallt klimat och snö kanske ökar den något i f t bilar på sydligare breddgrader.

Ja, loggar allt, hade dock inte total koll vid besök Zeekr Haninge, de laddade bilen under tiden jag väntade men jag vet inte exakt hur mycket som gick i, skulle tro ca 20kwh. Annars laddar jag allt hemma med solenenergi (Ferroamp med 12Kwh energilager) och här får jag bra statistik ur systemet.
Ja, vi har SMA växelriktare för våra solpaneler och 2 Easee vid kåken. Allt styrs via Tibber så här har jag bra statistik. Men vid lägenheten i stan har vi ZPark, jag ser ju min egna förbrukning men har (ännu inte) orkat logga den. Då funkar det tillräckligt bra för mig att använda snittförbrukningen och lägga på laddförlusterna via uppskattning.
Inte för att det behövs - men för att det går...

dm4

Ok, då har jag passerat 2000 mil, i dagsläget 2108 mil. Genomsnittlig förbrukning är nu 2,67kWh/mil och jag bytte åter till vinterdäck för två veckor sedan, bilen är nu rejält mycket tystare. Gillar inte sommardäcken (org Zeekr), de låter för mycket, skall försöka döda dem under kommande säsong, allt för byta till någon annat.

Ok, min sammanfattning hittills, bästa batteribilen jag haft, men så har jag bara haft denna! Skämt åsido, det är en mycket bra bil, skulle inte kunna leva utan och jag ser inga alternativ. Bonus är att den verkar sälja dåligt vilket innebär att jag kör en unik bil, nackdelen är om Zeekr får för sig att lägga ned.

Nackdelar eller minus om ni vill läsa det så:
- Prestandan är inte vad Zeekr uppger, 0-100 hamnar på ca 5s, inte 3.8s
- Sommardäcken ..
- Intermittent får datorn för sig att inte starta i den takt jag tänkt mig
- Imma i kupén..

Plussidan
+ allt annat

Nej, jag har inga problem med hjälpsystemen, de fungerar som avsett
Zeekr 001 Privilege

Paddy

Citat från: dm4 skrivet nov 02, 2024, 05:57 PMOk, då har jag passerat 2000 mil, i dagsläget 2108 mil. Genomsnittlig förbrukning är nu 2,67kWh/mil och jag bytte åter till vinterdäck för två veckor sedan, bilen är nu rejält mycket tystare. Gillar inte sommardäcken (org Zeekr), de låter för mycket, skall försöka döda dem under kommande säsong, allt för byta till någon annat.

Ok, min sammanfattning hittills, bästa batteribilen jag haft, men så har jag bara haft denna! Skämt åsido, det är en mycket bra bil, skulle inte kunna leva utan och jag ser inga alternativ. Bonus är att den verkar sälja dåligt vilket innebär att jag kör en unik bil, nackdelen är om Zeekr får för sig att lägga ned.

Nackdelar eller minus om ni vill läsa det så:
- Prestandan är inte vad Zeekr uppger, 0-100 hamnar på ca 5s, inte 3.8s
- Sommardäcken ..
- Intermittent får datorn för sig att inte starta i den takt jag tänkt mig
- Imma i kupén..

Plussidan
+ allt annat

Nej, jag har inga problem med hjälpsystemen, de fungerar som avsett



Angående prestandan. Läste Teknikens Världs test där de trots upprepade försök aldrig nådde en bättre tid 0-100 än 5 sekunder.

Jag har en Racebox som jag testat min Privilege med ett antal gånger. 0-100 har samtliga försök varierat mellan 3,9 (endast jag i bilen) och 4,1 (två personer bilen). Kvartsmilen (0-402m) har den genomgående grejat under 12s.

Vid ett tillfälle testade vi samtidigt Kia EV6 GT som genomgående var ca 2 tiondelar snabbare på båda sträckorna med två personer i bilen. Som väntat lite snabbare men alltså inte större skillnad än så.

Testförhållandena var alla gånger mellan 18-22 grader, torr äldre asfalt utan lutning och 85-95 % laddning.

Säga vad man vill om dålig mjukvara men prestandan tycker jag ändå att den levererar i alla fall nästan enligt utlovat. Men har som sagt inte testat med lägre batteriladdning.

Jag vågar nog påstå att de bilindivider som behöver 5 sekunder på sig till 100 körs antingen i komfortläge, har låg laddning eller är behäftade med något fel.
Zeekr 001 Privilege, Tech grey, Dragkrok

dm4

Citat från: Paddy skrivet nov 03, 2024, 08:22 AMJag vågar nog påstå att de bilindivider som behöver 5 sekunder på sig till 100 körs antingen i komfortläge, har låg laddning eller är behäftade med något fel.

Nej, sportläge, men jag kör sällan med mer laddning än 50%. Om maskinen skall underprestera vid lägre laddning än säg 80% så bör det vara specat någonstans men jag har inte hittat det ännu. Sedan kan ju min bil vara defekt, mest troligt.
Zeekr 001 Privilege

Paddy

Citat från: dm4 skrivet nov 03, 2024, 08:57 AM
Citat från: Paddy skrivet nov 03, 2024, 08:22 AMJag vågar nog påstå att de bilindivider som behöver 5 sekunder på sig till 100 körs antingen i komfortläge, har låg laddning eller är behäftade med något fel.

Nej, sportläge, men jag kör sällan med mer laddning än 50%. Om maskinen skall underprestera vid lägre laddning än säg 80% så bör det vara specat någonstans men jag har inte hittat det ännu. Sedan kan ju min bil vara defekt, mest troligt.
Skulle gissa att fabriksuppgifter alltid är med full laddning. Har också sett lite tester tidigare med hur prestandan märkbart påverkas av laddnivån och att olika bilar grejar det bättre än andra. Gissar dock att nästan alla levererar sämre med 50% än med full laddning. Tror Tesla-Björn hade nått sånt test. Jag borde testa med 50% i min bil men är tyvärr kört nu när vinterdäcken åkt på. Får bli till våren.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Zeekr 001 Privilege, Tech grey, Dragkrok

dm4

Citat från: Paddy skrivet nov 03, 2024, 09:02 AMSkulle gissa att fabriksuppgifter alltid är med full laddning. Har också sett lite tester tidigare med hur prestandan märkbart påverkas av laddnivån och att olika bilar grejar det bättre än andra. Gissar dock att nästan alla levererar sämre med 50% än med full laddning. Tror Tesla-Björn hade nått sånt test. Jag borde testa med 50% i min bil men är tyvärr kört nu när vinterdäcken åkt på. Får bli till våren.

Visst är det troligtvis så, undantaget var den Porsche Taycan CT 4S jag lånade några dagar inför köp av el-bil, den levererade bättre prestanda än Porsche angav och dessutom, vad det verkar, oberoende av laddnivå.
Zeekr 001 Privilege

dm4

Drog frågan till Zeekr Support från vilken SOC man kan förvänta sig 544HK, fick följande svar, dock något svävande.

"Vi har fått svar att SOC behöver vara 80% eller mer, däcktrycket korrekt (2,3bar utan vikt och 2,9bar vid full vikt) och vägen ska vara slät som en racingbana. Detta är inte officiell information men generell information om elbilar. "

Zeekr 001 Privilege